Intermediair verdwijnt waar LinkedIn verschijnt?

LinkedIn is op vacaturegebied begonnen aan een opmars die ongeveer een jaar geleden werd ingezet. En waar de professional networking site onstuitbaar lijkt door te groeien, lijkt het vacaturevolume van Intermediair aan een ferme daling te zijn begonnen:

Vacaturevolume (8-weeks gecumuleerd) van LinkedIn en Intermediair gedurende de laatste drie jaar. Bron: Jobfeed

Vacaturevolume (8-weeks gecumuleerd) van LinkedIn en Intermediair gedurende de laatste drie jaar. Bron: Jobfeed

Natuurlijk zijn de profielen op LinkedIn de grootste bedreiging voor de omzet uit de cv-database van Intermediair, maar het lijkt er nu ook op dat een groei van het vacaturevolume op LinkedIn op een of andere manier is gekoppeld aan een daling van datzelfde vacaturevolume op Intermediair. Als we het totale vacaturevolume van de twee sites gebruiken om het aandeel van de twee sites te bepalen ziet dat er namelijk zo uit:

Procentueel aandeel in gecombineerd vacaturevolume gedurende de laatste drie jaar. Bron: Jobfeed

Procentueel aandeel in gecombineerd vacaturevolume gedurende de laatste drie jaar. Bron: Jobfeed

Geen prettige ontwikkeling; als je tenminste Intermediair heet…

Het lijkt er dus niet op dat de forse vernieuwing van Intermediair middels San Diego de site enig (commercieel) voordeel heeft gebracht. Een zorg die ik tijdens de lancering van de vernieuwde versie van de site al heb uitgesproken, maar uitsluitend ten aanzien van de cv’s/profielen:

Want hoewel VNU Media met de vernieuwe Intermediair.nl zonder meer een goede vacaturesite heeft neergezet, is de volgende vraag onvermijdelijk: is dit geen mosterd na de maaltijd? Wat is tenslotte de relevantie van een aanzienlijk betere vacaturesite in een online recruitment wereld die verschuift van vacatureplaatsing naar sourcing en waar in het segment van Intermediair.nl een 1.000 pound gorilla (lees: LinkedIn) actief is?

Als de recente daling van het vacaturevolume op Intermediair daadwerkelijk toegeschreven kan worden aan een verschuiving van vacatures richting LinkedIn dan is dat een uiterst zorgwekkende ontwikkeling voor Intermediair, en daarmee voor VNU Media.

Geef een reactie

4 Comments
  • Mike
    says:

    Als bureau recruiter zou ik graag vaker gebruik willen maken van Intermediair.nl, maar de hoge tarieven zijn voor mij een drempel. Het is niet meer van deze tijd om gemid. Eur. 500,00 te betalen voor een advertentie.

  • Michel Rijnders
    says:

    Wat Gijs zegt. De causaliteit blijkt nergens uit, maar het zou goed kunnen. Wanneer je overigens kijkt naar de actieve vacaturevolumes op intermediair en LinkedIn zelf dan heeft Intermediair nog steeds continue een groter volume dan LinkedIn. 

  • Gijs Bos
    says:

    Correlatie en causaliteit zijn twee heel verschillende dingen.
    LinkedIn’s marktaandeel (gemeten in aantallen vacatures) was miniem 3 jaar geleden.
    Het is opvallend dat ondanks de crisis het vacaturevolume op Intermediair niet verder onderuit is gegaan.
    Daarnaast heb ik het idee dat Intermediair een aantal grote volume plaatsers de deur heeft gewezen, maar heb geen toegang tot Jobfeed om dat te verifieren.
    Tot slot, knap resultaat van het LinkedIn team, mijn complimenten!