Challenger of the Year is niet Banenmatch

Logotype BanenmatchIk was vandaag even op de Sprout Challenger Day voor de Challenger of the Year award. Waarom? Omdat Banenmatch één van de drie finalisten is. En elk van deze drie finalisten moet in slechts 2 minuten de jury ervan proberen te overtuigen dat zij de enige echte winnaar zijn. Waarbij Rogier Visser van Banenmatch het spits moet afbijten.

Oke, wat is Banenmatch volgens Visser? Op dit moment de grootste vacaturesite van Nederland, met ruimte voor verdere groei. En met 2.000.000 pageviews per maand (wat overigens nog altijd slechts een fractie is van wat Monsterboard en Nationale Vacaturebank rapporteerden; tussen de 10 en 20 miljoen pageviews per maand). Maar niettemin een meer dan respectabel aantal views.

Verder gaf Visser aan dat Banenmatch is gestart medio 2009, tijdens het dieptepunt van de financiele crisis, zonder kennis van de markt en zonder marketingbudget. Allemaal ‘voordelen’ volgens Visser. Hoewel Banenmatch pas echt begon te groeien toen het bedrijf omschakelde van een traditioneel business model naar het gratis model plus de PPC mogelijkheid.

Banenmatch heeft de Challenger of the Year award overigens niet gewonnen. Die prijs ging naar Oggu; met de eerste 100% biologische frisdank ter wereld. Tja, daar kan een (gratis) vacaturesite natuurlijk nooit tegen op. O ja, die frisdrank was overigens nog best te pruimen. Maar of dat voldoende is om er een succes van te maken zal natuurlijk nog moeten blijken.

Hoe dan ook, een vacaturesite bij de laatste drie in deze challenger award is bepaald een knappe prestatie!

Geef een reactie

14 Comments
  • Michiel van Beek
    says:

    Rogier Visser heeft een goede Pitch gegeven. Knap gedaan. Ik begrijp alleen niet waarom Banenmatch tot de laatste 3 challengers is genomineerd. 

    Hiermee zeg ik niet dat Banenmatch een slecht initiatief is en ik misgun ze ook niet om even in de spotlight te staan. Gezien de groei doen ze het echt niet slecht, al werden de getallen wel erg veel naar boven afgerond. 

    Kennelijk hebben ze bij Sprout niet veel kennis van de recruitment markt. ‘Gratis’ is niet uniek en om dan meteen te roepen dat Monster van de troon is gestoten, zoals ook Jobbird dat doet , is appels met peren vergelijken…

  • Herman
    says:

    SEO inderdaad en echt niet het vacature volume, anders zou bv jobtrack geen enkele bezoeker moeten hebben. die hebben nl geen SEO en ook een relatief laag vacaturevolume. Het is een combinatie van SEO en kwaliteit van zowel site als vacatures.
    Om deze reden heeft banenmatch op de lange termijn geen bestaansrecht. Dit geldt helaas ook voor Jobselectie Vincent.

    • Rogier
      says:

      @Herman.
      Dank je voor de “opbouwende” kritiek.
      .
      Wij zijn bezig met een nieuwe website die op hele korte termijn live gaat. En hebben hiervoor veel input gebruikt van gebruikers.
      .
      In jouw geval, beter laat dan nooit,  je bent welkom om deze met me te delen om te kijken of het al is opgepakt of zelfs nog nieuwe input is voor de nieuwe site.
      .
      Mail me maar op rogier@banenmatch.nl. Ik sta ervoor open . Kritiek hebben is makkelijk, maar laten we er dan iets constructiefs mee doen.
      .
      Wie weet krijgen we (en ook Vincent)  dan toch nog bestaansrecht….:)
      .

    • Vincent / Jobselectie
      says:

      @Herman Er zijn veel meer factoren waaraan een vacaturesite moet voldoen om een bestaansrecht te hebben. SEO en usability zijn 2 belangrijke factoren maar er zijn er veel meer.

      Echter vind ik het kort door de bocht om op basis van deze 2 factoren te concluderen dat wij (Banenmatch & Jobselectie) geen bestaansrecht zouden hebben.

  • Herman
    says:

    Banenmatch: een site die eruit ziet alsof ie in 1995 gebouwd is, de usability is om te huilen zo slecht, vacatures waarvan maar 10% van de informatie vermeldt staat, overal google ads, mails die je krijgt vol met spelfouten en een opmaak die pijn doet aan de ogen.
    Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo goed is?

    • Marc Drees
      says:

      Een bijzonder goede vraag! Blijkbaar is het fenomeen gratis (althans voorlopig) voldoende om zoveel aandacht te krijgen.
      Met de groei van het aantal ‘gratis’ sites zal ook hier aanzienlijk meer aandacht aan user experience moeten worden besteed omdat anders op de langere termijn de levensvatbaarheid nadrukkelijk zal afnemen. Maar blijkbaar is dat nu nog niet aan de orde.
      Overigens laten werkzoekers zien dat ondanks de geschetste tekortkomingen er voldoende incentive is om door te zetten. Als je op zoek bent naar een baan ben je bereid een hoop shit te doorstaan. Wat zich overigens niet beperkt tot vacaturesites…

    • Vincent / Jobselectie
      says:

      @Herman Des te knapper de prestatie toch! Ieder bedrijf heeft tijd nodig om te professionaliseren en te optimaliseren. Marktleiders versla je niet zomaar, echter denk ik dat het een kwestie is van tijd. 

      Ik denk dat er voor de sprout Challenger day niet alleen gekeken wordt naar hoe het bedrijf nu is maar ook naar de potentie en het businessmodel.