Kerstpakket of wat?

De kerstperiode geeft mij altijd een drie dubbel gevoel:

1. Help, er is weer een jaar voor bij

2. Shit, wat moet ik aan relatiegeschenken doen?

3. Gezelligheid en warmte met familie!

Het eerste punt los is vaak op met een moment bezinning. Een dag voor mezelf om eens kritisch in de spiegel te kijken. Hoe was het afgelopen jaar? Noem eens vier dingen die goed gingen? En drie punten die beter kunnen? Wat ga ik daar nu aan doen? Hoe ga ik mijzelf eraan houden? En welke beloning staat er tegenover een effort?

Het tweede punt vind ik het lastigste. Hier en daar pols ik eens op facebook of twitter wat ‘men’ vindt van een relatiegeschenk en welk relatiegeschenk er nu echt bij klanten of kandidaten blijft hangen. De meningen zijn verdeeld. De 1 vindt het volkomen onzin en vooral hielen likkerij, de ander een mooi gebaar voor een beetje extra aandacht. Een laatste is gewoon gek op een goede fles wijn en hoopt dit jaar weer op twee rode en een witte Chardonnay. Hmmm, schiet niet echt op. Natuurlijk had ik dit kunnen weten want dit blijft natuurlijk subjectief.  Maar hoe ga ik dan ontdekken wat ik dit jaar zal doen en hoe ik in ieder geval de grootste gemene deler weet te bereiken? Een ander idee is om het eens vanuit mijn eigen perspectief te zien: welk kerst geschenk is mij nu werkelijk bijgebleven de afgelopen 10 jaar? Even denken, en nog eens denken……ooit kreeg ik een persoonlijk geselecteerd italiaans pakketje wat ik heerlijk vond. Maar van wie had ik dat ook al weer gekregen? Geen idee. Het geschenk is mij dus bijgebleven maar de gever niet.  De kunst is dus blijkbaar om aan te sluiten op de wensen van de ontvanger (het lijkt wel sales ;-)) en deze symbolisch te koppelen aan jou als persoon of je dienstverlening. En dan nog het liefste duurzaam zodat je aan het einde van het nieuwe jaar zekerheid hebt dat je een haakje in het hoofd van de ander hebt gecreeerd. Maar ja, een muispad, pennenset of notitieboekje ga ik dus echt niet geven! Zo vreselijk afgezaagd!

Je zou natuurlijk wel nog een onderscheid kunnen maken tussen je ‘echte goede relaties’ en je klant- leverancier relaties. De eerste krijgen een persoonlijk gekozen geschenk als dank voor de oprechte en succesvolle samenwerking en de tweede een standaard maar wel met zorg uitgekozen geschenk (flesje genieten met bijzonder etiket) als dank voor het betalen van je rekeningen.

Dit laatste lijkt me een goed idee. Je blijft bij de eerste groep echte hangen – je kernnetwerk- en bij de tweede zorg je voor een korstondig top of mind waar je in het nieuwe jaar naar kan refereren. Er zullen natuurlijk altijd verschillende meningen blijven over de vorm en inhoud van je geschenk maar als het oprecht uit je hart komt is de intentie in ieder geval goed! Werk aan de winkel dus om een persoonlijk idee uit te werken en een algemeen gerespecteerde lekkernij voor hen, die je ook bestaansrecht geven.

Maar natuurlijk ben ik toch nog even benieuwd naar de meningen van mijn lezers. Wie?

En gelukkig, heel gelukkig is er ook nog punt 3: gezelligheid met vrienden en familie!

Happy Christmas time everybody!

Geef een antwoord

1 Comment