Gisteren kreeg ik een werkelijk bizar ‘persbericht’ afkomstig van Sebastiaan Buwalda van Jump2Jobs. Jump2Jobs is een zeer merkwaardige site die vooral gedomineerd wordt door Google Ads. Maar daar gaat het nu even niet om. Want Buwalda wil graag meer ingevulde cv’s op zijn site krijgen. En daarvoor heeft hij een zelf in elkaar geknutseld persbericht gemaakt met als titel: Ruim helft werkzoekenden niet zeker over hun CV
Met daarbij het volgende probleem:
Ruim de helft van de werkzoekenden heeft problemen met het opstellen van hun eigen CV. Van de 500 ondervraagde baanzoekers zegt 55% niet zeker te weten of hun CV wel aan de verwachting van een potentiële werkgever voldoet.
Het verzamelen en up-to-date houden van CV gegevens is doorgaans geen probleem, maar de juiste gegevens volgorde en de CV opmaak laat vaak de wensen over.
Jawel, de juiste volgorde van de gegevens en de opmaak zijn volgens Buwalda een probleem. Wat een geluk dat daar is een oplossing voor is en dat Jump2Jobs die ook nog eens kan bieden! Wat een toeval…
Maar wat biedt Jump2Jobs dan voor oplossing? Dit:
Daarom is het op Jump2jobs.nl mogelijk om je eigen CV stapsgewijs op te bouwen. Na invullen van je gegevens, werkervaringen, opleidingen en andere cruciale CV gegevens word er automatisch een professioneel CV opgemaakt op een eigen CV internet adres. Dit oogt uiterst professioneel en is altijd up-to-date, daarnaast bijzonder handig bij het steeds populairder wordende online solliciteren, waarbij er in sommige gevallen geen bijlagen meegestuurd kunnen worden”.
Hahaha!
Buwalda heeft de oplossing gevonden! Gewoon je hele cv lekker invullen op Jump2Jobs. Want dan heb je een goed opgemaakt cv. De man heeft de afgelopen 10 jaar waarschijnlijk onder een steen geleefd en de ontwikkelingen op het gebied van cv-extractie en social media (LinkedIn iemand?) niet begrepen. Terwijl hij toch een LinkedIn profiel heeft…
Overigens is dit een van de uiterst professioneel ogende pagina’s van Jump2Jobs; in dit geval de pagina voor het invullen van bepaalde gegevens van het cv:
Ik kwam hier pas na een dubbele (!) registratie, inclusief een vermaledijde CAPTCHA. Het wordt de arme werkzoeker ook niet echt makkelijk gemaakt door Jump2Jobs. Maar ja, je moet iets over hebben voor een professioneel cv wat op magische wijze altijd up-to-date is…
O ja, de non-valeur denkt ook nog te kunnen verdienen aan nietsvermoedende werkzoekers:
Je koopt je eigen internetadres waar je online CV te vinden is, je kan je online adres met CV al veilig stellen voor €6,95 per jaar. “Zo’n online CV adres zal als er volgt uitzien: https://voornaam-achternaam.zijncv.nl. Voor een vrouw is het natuurlijk https://voornaam-achternaam.haarcv.nl” aldus Buwalda.
Kan iemand die Buwalda tegen zichzelf in bescherming nemen en daarmee voorkomen dat werkzoekers een oor wordt aangenaaid? Wat een ronkende onzin is dit. Als de wiedeweerga de Deathpool in. En dan heb ik het over Jump2Jobs natuurlijk, niet over Buwalda. Ik heb overigens niet durven kijken hoe een professioneel cv er volgens Buwalda uitziet. Ik had eenvoudigweg de moed niet…
Jos
says:@Peter Als jouw laatste opmerking gaat over mijn reactie. Totaal niet overdreven nee, erg terecht zelfs! Het ging mij er namelijk om dat er een post is gemaakt met enkel de vermelding dat iets waardeloos is zonder daar iets meer over kwijt te willen… maak dan de opmerking niet zou ik zeggen want daar heeft niemand iets aan. Dan zou recruitment matters een poll moeten worden ipv een blog waar men commentaar kan geven.
Die taalfouten… zouden de betalende gebruikers die ook zien? 😉 Ik denk overigens zelf niet dat deze site zal overleven aangezien de doelgroep niet zo graag zal betalen voor een dergelijke dienst. ( aangezien ze een gratis CV kunnen maken dmv tool bij een bepaalde sociale instantie. ;))
Peter
says:Ik neem even 1 zin uit het commentaar van jump2jobs:
Zolang je betaald voor een plaats op internet voor je online CV weet je dat er goed mee word omgegaan, vergeet niet, wanneer je niet betaald voor iets ben je het product dat verkocht word.
Waarom roept een bedrijf dat claimt professioneel te zijn niet de hulp in van iemand die in twee middagen de directie en het team leert hoe moet worden omgegaan met d/t-kwesties?
In de aangehaalde zin:
Zolang je betaald – met een d????
word omgegaan – met een d???
je niet betaald – met een d????
Wanneer ???? – moet zijn als
dat verkocht word – met een d???
In één zin minimaal 5 taalblunders. Dat is toch merkwaardig.
Dan is het toch niet overdreven kritisch om daar een aanmerking op te maken?
Recruiting Asshole
says:Belachelijke site! Kan er niet meer over kwijt!
Jos
says:@Recruiting Asshole Iemand heeft tijd en geld in deze site gestoken en neemt de goede beslissing zich in het gesprek te mengen. Dan komt er een echt totaal misgunnende opmerking waar niemand iets mee kan.
Nog wel even een vraag… Wil je er niets meer over kwijt OF kan je er niets meer over kwijt omdat het je aan de intelligentie ontbreekt om er iets zinnigs over te vertellen?
Dus als je iemands werk wilt afkraken ( mening geven ), doe het vanuit een naam, normaal en met een onderbouwing. Laat ook jouw initiatieven eens onder de loep nemen. Ik heb hoge verwachtingen!
Sebastiaan
says:Beste Marc,
Zolang wij onze bezoekers kunnen helpen in de warboel van online recruitment doen wij dit graag. Een Linkedin profiel is niet voor iedereen weggelegd en er worden niet bijzonder fijne URL’s beschikbaar gesteld voor het online CV.
Ik help mensen liever aan het werk, dan mijn gal te spuien over concepten die blijkbaar toch aanspreken, het gal is in dit geval het bijzonder grote gemis aan de zogenaamde ‘opbouwende kritiek’ in je column.
Zolang je betaald voor een plaats op internet voor je online CV weet je dat er goed mee word omgegaan, vergeet niet, wanneer je niet betaald voor iets ben je het product dat verkocht word.
Een zeer klein bedrag vragen voor zo’n CV product zorgt er wel voor dat de mensen die hun CV gegevens invullen op hun profiel verantwoordelijk omgaan met hun gegevens. En, wat nog belangrijker is, er ook echt wat mee doen. Want niemand is ooit aan een baan gekomen door ergens passief in een hoekje te gaan zitten.
Wij zullen samen met de werkzoekers op Jump2jobs.nl blijven ontwikkelen en uiteindelijk een product aanbieden wat mensen aan het werk blijft helpen.
Team Jump2jobs.nl
Marc Drees
says:De opbouwende kritiek is in dit geval: trek de stekker uit dit monstrum in plaats van werkzoekers geld uit de zak te kloppen voor dit misbaksel. Want je zal maar als werkzoeker uit dat passieve hoekje zijn gekomen en per ongeluk op deze site terecht zijn gekomen. En niet beter weten…
Sebastiaan
says:Gelukkig krijgen we genoeg succesverhalen over onze toevoeging aan de online recruitment die het tegenovergestelde bewijzen. Zolang iets meer goed doet als slecht zal het blijven bestaan, we hoeven alleen maar de groei te begeleiden.
Olaf Welmers
says:Ik denk niet dat ik mijn cv “professioneel laat opmaken” door iemand die de Nederlandse taal niet machtig is:”[…] andere cruciale CV gegevens word er automatisch een professioneel CV opgemaakt.[…]“
Ruben @ Poolz
says:arbeidsmarktconcepten die iets doen met een kangaroo in hun naam of logo zijn bij voorbaat kansloos 😉
Vincent
says:@Ruben Een bird in de naam of logo i.c.m. een goed marketingbudget schijnt beter te werken….
Joost
says:Beste Marc,
Ondanks dat ik vind dat je een punt hebt, trek je wel erg hard van leer. Er is nog steeds een groot kennistekort op het gebied van een fatsoenlijke CV opbouw en als iemand daar op deze manier ondersteuning bij behoeft vind ik dat zijn/haar zaak.
Dat je geen toptalenten/professionals op je site krijgt (omdat zij dit achterhaald en onnodig vinden), lijkt mij een automatisch gevolg.