Het UWV beschikt over een Directeur Uitvoering. Nooit geweten, en verder ook niet interessant. Ware het niet dat deze Directeur Uitvoering een e-mail heeft gestuurd die als volgt begint:
Steeds meer mensen vinden een baan via internet. Daarom gaat UWV WERKbedrijf de dienstverlening via werk.nl uitbreiden. Dat doen wij niet in één keer, maar stap voor stap tot 2015.
Gelukkig beheerst mijn vrouw de Heimlich manoeuvre, want ik verslikte me na lezing van bovenstaande zinnen zo zwaar in mijn lunch dat ik alleen op deze manier gered kon worden. Waarvoor dank overigens!
Jawel, een Directeur Uitvoering die net zo goed kan liegen als Minister Kamp. Zoveel is duidelijk. Want onder deze twee zinnen ligt niets anders dan een ordinaire bezuinigingsoperatie waardoor vrijwel alle werkzoekenden gedwongen worden om alles via Werk.nl te doen. Maar dan ook nog eens de termijn; 4 jaar! UWV WERKbedrijf heeft 4 jaar nodig om de dienstverlening via Werk.nl op orde te krijgen. Hoe is het toch mogelijk?
Geheel volgens de moderne tijd heeft UWV in een infographic uitgelegd wat er de komende jaren gaat gebeuren:
Het belangrijkste nieuws is dat vanwege de bezuinigingen het aantal vestigingen (werkpleinen) terug wordt gebracht naar 30, verspreid over heel Nederland. Maar die zijn niet bedoeld voor iedere niet-werkende werkzoekende. Nee, het gaat hierbij volgens de Directeur Uitvoering uitsluitend om ouderen, langdurig werkzoekenden en mensen met een arbeidshandicap. Die dus allemaal langer moeten reizen.
Maar de rest van de werkzoekenden is hier dus niet langer welkom. En daarvoor moet dus die online dienstverlening worden uitgebreid. Een online dienstverlening waar het Arbeidsbureau, het CWI en dus nu het UWV WERKbedrijf al die jaren al niets van heeft gebakken. Maar trekt iemand daar enige lering uit? Ben je gek, we gaan gewoon lekker door; blunderend naar voren.
En wat mogen we dan allemaal van die nieuwe online dienstverlening gaan verwachten? Nou, dat is nog bijzonder vaag. Allereerst is dit wat UWV WERKbedrijf zelf zegt dat de uitgangspositie na 2011 is:
- In 2011 kunnen werkzoekende klanten zich op werk.n inschrijven als werkzoekende, een cv plaatsen, via Werkblad tips voor werk ontvangen en gebruikmaken van de Werkm@p.
Dat was in voorgaande jaren ook al mogelijk, alleen moest je hiervoor wel frontale lobotomie hebben ondergaan omdat de ervaring anders eenvoudigweg te pijnlijk zou zijn. En die situatie is in 2011 op geen enkele wijze verbeterd. Maar niet volgens UWV WERKbedrijf die onderstaande volstrekt onbegrijpelijke claim voor 2011 maakt:
- UWV WERKbedrijf versnelt de ontwikkeling van de dienstverlening via internet aan werkzoekenden.
Er is oprecht geen reet in 2011 gebeurt behalve het werkloze werkzoekenden met een uitkering mogelijk maken om in het volledige aanbod van Jobfeed laten zoeken. Transparantie op de arbeidsmarkt dankzij de dienst van een derde partij. Wat overigens al jaren eerder gedaan had kunnen worden…
Maar goed, wat mag er van de electronische variant van UWV WERKbedrijf in 2012 worden verwacht:
- Eind 2012 kunnen klanten rekenen op meer maatwerk via online dienstverlening.
- Meer transparantie in het aanbod via werk.nl. UWV WERKbedrijf streeft naar een zo volledig en actueel mogelijk overzicht van alle vacatures op werk.nl.
What the fuck? Hoe ongekend vaag kan je het maken? Dit zegt echt helemaal niets. En het wordt nog erger, want voor 2013 is er helemaal niets te melden. En dit is alles wat er in 2014 mag worden verwacht:
- Op basis van onderzoeken die in 2012 en 2013 worden uitgevoerd, zal de dienstverlening aan de klanten verder worden verfijnd en indien nodig aangepast.
Godsgeklaagd. O ja, dit is het eindplaatje…:
- In 2015 moet het nieuwe UWV WERKbedrijf er staan. Een UWV WERKbedrijf met een modern gezicht, dat nog steeds een belangrijke rol vervult op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Het nieuwe UWV WERKbedrijf. Als het dan nog steeds dezelfde naam heeft, tenminste… Waarbij de focus is op online dienstverlening maar waarbij voor de periode 2013 – 2015 in het geheel geen melding meer wordt gemaakt van diezelfde online dienstverlening. Ben ik de enige die zich zorgen maakt over wat dit voor werkzoekenden gaat betekenen?
Christian
says:Ik zie weer veel; kansen voor IT’ers die de site werk.nl in het verleden hebben gebouwd…. UWV blijft namelijk voornamelijk graag kandidaten inhuren die er in het verleden al hebben gezeten. 4 jaar werken aan het verbouwen van een hopeloze site… zitten weer heel wat uurtjes werk in.
Tessa Faber
says:Doek het UWV dan maar helemaal op en laat de echte loopbaanprofessionals eens los op werkzoekenden. Efficienter, realistischer en ongetwijfeld stukken goedkoper zonder zo´n duur hoofdkantoor en diverse overbodige Directeuren…..
Dirk Goossens
says:Hahaha.
Is dat niet al eens geprobeerd?
Aaltje Vincent
says:Ik deel je zorg volledig! Het is een trieste bezuiniging. Nieuw werk veroveren is voor velen ongewoon werk, waarin vele valkuilen op de loer liggen. Snelle en adequate ondersteuning is essentieel. Met name voor hen die 10, 20 of 30 jaar niet hebben gesolliciteerd!
Dirk Goossens
says:Eerst en vooral is je reactie van toepassing op de medewerkers van het UWV die wegbezuinigd moeten worden.
Zij zitten dieper ingestopt in hun arbeidsvoorwaardelijke comfortzone dan de werklozen in het granieten werklozenbestand. Ze zullen zichzelf en elkaar niet snel en adequaat ondersteunen nu ze zelf de arbeidsmarkt moeten betreden.
Sandor
says:ik ben niet snel voor volledige outsourcing maar in dit geval…..