De opkomst en neergang van Monsterboard

Gisteren publiceerde Monsterboard een overzicht van homepages ter viering van haar 14-jarig Nederlandse geschiedenis. Mogelijk was het bedrijf de symbolische datum ontschoten, maar vrijdag de 13e is een passend moment om de opkomst en langzame neergang van ‘s wereld grootste vacaturesite in Nederland de revue te laten passeren. Want op die verschillende homepages stonden (tot voor enkele jaren geleden) de aantallen vacatures. En daar is ook een plaatje van te maken:

Vacature-aantallen Monsterboard, 1999 – 2012. Bronnen: Archive.org, Jobfeed.

Vacature-aantallen Monsterboard, 1999 – 2012. Bronnen: Archive.org, Jobfeed.

Wat een prachtige piek in 2007. Maar die tijden lijken (of zijn?) definitief voorbij. Het luttele aantal van bijna 13.500 vacatures in 2012 is overigens gebaseerd op het aantal actieve vacatures volgens Jobfeed over de afgelopen 8,5 weken (lees: 60 dagen). Monsterboard blaast namelijk haar vacaturevolume (vorige week op 16.376) op door vacatures in meerdere categorieën dubbel te tellen en langer dan 60 dagen live te laten staan. Met een 21% fictieve stijging tot gevolg. Bekende trucs voor vacaturesites, maar als je tot dit soort activiteiten moet verlagen is het water toch al redelijk tot aan de lippen gestegen.

Het droevigste moment was voor mij echter het aanschouwen van de huidige homepage. Waaruit blijkt dat BeKnown langzaam de vacaturesite begint over te nemen en daarmee de toekomst voor Monster lijkt te zijn geworden. Monster is dood, lang leve BeKnown?

Monsterboard | Homepge

Geef een reactie

7 Comments
  • Online -Believer
    says:

    Het is niet zo zeer dat Monster niet de grootste wil zijn. Monster verwijt de teruglopende resultaten alleen aan de crisis, word wakker!

    Monster blinkt al jaren uit in het nemen van verkeerdebeslissingen op elk gebied. Niet alleen is er te lang vastgehouden aan oude zekerheden van jobpostings en CV database gebruik, maar tevens zijn er verkeerde keuzes gemaakt bij het aanstellen van het management. Hoe is het mogelijk om een leidende posistie op het gebied van online recruitment binnen 3 jaar te gronden te richten.

    Het is bij Monster allemaal “too little, too late”
     

  • Online -Believer
    says:

    Het is niet zo zeer dat Monster niet de grootste wil zijn. Monster verwijt de teruglopende resultaten alleen aan de crisis, word wakker!

    Monster blinkt al jaren uit in het nemen van verkeerdebeslissingen op elk gebied. Niet alleen is er te lang vastgehouden aan oude zekerheden van jobpostings en CV database gebruik, maar tevens zijn er verkeerde keuzes gemaakt bij het aanstellen van het management. Hoe is het mogelijk om een leidende posistie op het gebied van online recruitment binnen 3 jaar te gronden te richten.

    Het is bij Monster allemaal “too little, too late”
     

  • Gijs Bos
    says:

    Discounters komen altijd goed door de crisis.

    Zo lang de gratis partijen slechte versies van de websites van hun betaalde concullega’s bouwen en er op social gebied er ook weinig van bakken zullen ze qua traffic marginaal blijven. Maakt niet uit hoeveel gratis vacatures ze verzamelen.

    De belangrijke vraag is wanneer Google de gratis / meta partijen straft met de volgende ‘Panda’ update. Dan zullen deze partijen weer ‘gewoon’ aan hun traffic moeten komen (lees: kopen) en daar hebben ze toch echt centjes voor nodig.

  • Gijs Bos
    says:

    Op basis van de titel had ik meer verwacht van dit artikel.

    Goh, Monster heeft minder vacatures. So what? Het is per slot van rekening crisis. Bovendien kan ik me goed voorstellen dat Monster tegenwoordig een andere strategie volgt in NL en als consequentie daarvan: een aantal partijen met zeer lage prijzen per vacature de deur heeft gewezen, bepaalde vacatures (voor laag opgeleiden?) niet meer op haar site wil, minder belangstelling heeft voor W&S buro’s etc.

    Allemaal speculatie, want ik heb de data niet, maar om dat nu als neergang te bestempelen? Uiteindelijk wil Monster (waarschijnlijk net zoals Apple) niet de grootste zijn, maar wel degene met de meeste omzet en winst. En hoe dat zit zullen we hier waarschijnlijk nooit weten…

    • Marc Drees
      says:

      Ik denk dat het eerder de vraag is welke intermediairs Monsterboard de deur hebben gewezen dan andersom. Verder is het inderdaad crisis, maar de crisis lijkt voor pay-to-post vacaturesites aanzienlijk steviger door te komen. En het lijkt er bijna op dat je solliciteert naar een positie bij Monster?