Recruitmentfees in Chili

Ik heb echt een leuke baan besef ik mij maar weer eens als ik vanmorgen in het zonnetje aan het zwembad bij het hotel van een ontbijtje geniet. Omdat comScore druk aan het groeien is in Latijns Amerika ben ik deze week op bezoek bij mijn collega’s in Santiago, Chili om een nieuw recruitmentproces te implementeren.

Ik zal jullie een reisverslag besparen, maar het is wonderlijk te zien hoe westers Santiago is. Niet alleen in cultuur maar vooral corporate had ik nu net zo goed in Spanje kunnen zitten. We hebben hier een flink ontwikkelteam zitten en onze onderburen zijn Oracle en Telefonica in het “Sloterdijk in de zon” van Santiago. Salarissen liggen weliswaar iets lager dan in Europa maar de cost of living is hier ook laag.

Je zou derhalve verwachten dat ook de prijzen van dienstverlening Europees van aard zijn. Niets is echter minder waar. Ik merk dat niet 20-30% van het jaarsalaris hier de standaard fee is. In plaats daar van rekent het duurste bureau waar we hier mee werken slechts 1 maandsalaris. dat is iets meer dan 8%! Dit “dure” bureau levert ons software ontwikkelaars en architecten die samen met ons europese team werken aan onze web analytics producten. Het gaat om een  doelgroep die net zo schaars is als in Europa en de effort die word geleverd is van vergelijkbare omvang als in Europa. Voor die 8% krijg je advertenties, worden kandidaten gescreened EN psychologisch getest (een standaard onderdeel van je sollicitatie in Chili).

Nu zou je denken dat dat een effect binnen de locale economie is, maar navraag leert dat grote internationale clubs als Michael Page, Adecco en Manpower van uit hun Chileense vestigingen hier de zelfde prijzen leveren. Mocht je nou met een van deze partijen werken zou ik ze toch eens om Chileense prijzen vragen de volgende keer,…

Geef een reactie

5 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Ha Thomas,
    Leuk onderwerp!
    Ik vraag me af waar fees allemaal mee samenhangen: natuurlijk met de schaarste van personeel (en dus met baanmobiliteit etc). Maar misschien ook cultuuraspecten: hoe snel mensen ja zeggen, hoe lang W&S  gesprekken duren? Hoeveel vacatures via bureaus worden ingevuld (hoe meer, hoe makkelijker de prijzen omlaag kunnen?).
    Komt er een vervolgartikel over hoe die 8% tot stand komt? Ik ben er erg benieuwd naar.

  • Servaas
    says:

    Beste Thomas,

    Interessant artikel. Deze analyse heb ik al via diverse kanalen vernomen. Waar ik benieuwd naar ben is of dit voor heel Latijns-Amerika geldt. Met name Brazilie is booming en ik kan mij nauwelijks voorstellen dat aldaar een 8% tarief wordt gerekend. Ben benieuwd of je daar ook inzicht in hebt.

    Hoor ’t graag!

    Mvg,

    Servaas