Facebook versus Hyves: dat is schrikken!

Zo af en toe kijk ik naar de ontwikkeling van de sociale netwerken van Facebook en Hyves in ons kleine landje door via Coosto de social media buzz rondom deze twee namen te volgen. En daar is sinds kort iets bijzonders aan de hand, want de buzz rondom Facebook is geexplodeerd:

Aantal berichten in (social) media, voortschrijdend weekgemiddeld, 1/1/2011 – 22/01/2012. Bron: Coosto

Gemiddeld (7-daags) aantal dagelijkse berichten in (social) media, 1/1/2011 – 22/01/2012. Bron: Coosto

Inderdaad, Facebook heeft een enorme afstand van Hyves genomen. Maar roze (of is het oranje?) brilletjes dragende mensen zullen op basis van bovenstaande grafiek zeggen dat het misschien goed gaat met Facebook, maar dat de buzz rondom Hyves in ieder geval niet daalt.

Helaas, de roze brildragers zien dat niet goed. Want hoewel in absolute aantallen berichtjes Hyves min of meer constant blijft, is dat duidelijk niet het geval als we kijken naar het percentage berichtjes dat Hyves of Facebook noemt ten opzichte van het totaal aantal berichten dat via social media de wereld in wordt gespoten. Want dan ontstaat er namelijjk dit beeld:

Percentage van totale berichtvolume, voortschrijdend weekgemiddelde, 1/1/2011 – 22/01/2012. Bron: Coosto.

Percentage van totale berichtvolume, 1/1/2011 – 22/01/2012. Bron: Coosto

Kijk eens aan! Hyves laat een gestage daling zien terwijl Facebook een meer dan forse groei toont. De twee sociale netwerken gaan duidelijk tegengestelde richtingen op. Waarbij de richting die Facebook heeft ingeslagen de enig juiste is.

Oplettende lezertjes zullen zich misschien afvragen wat die grote gele pilaar in de tweede helft van 2011 moet voorstellen. Nou, dat is een enorme piek in het aantal berichtjes rondom Hyves naar aanleiding van hun make-over. Dat was ook meteen de laatste keer dat Hyves qua berichtvolume groter was dan Facebook.

Voor bedrijven die nog altijd twijfelen of ze hun arbeidscommunicatie op zowel Hyves als Facebook moeten doen is dit mogelijk een duidelijk antwoord. Facebook is de plek waar je moet zijn, Hyves is de plek die je beter kan passeren zonder te stoppen.

Geef een reactie

13 Comments
  • Janairo
    says:

    Nou was geïnteresseerd naar hoe het staat op Hyves VS Facebook. 
    Maar hyves is veelste makkelijk om mensen te verwijderen of op niet ok te zetten ,Hyves is een advertentie site’ je kan je vriendenkring aansporen tot iets en je vijand is van hyves af’ ze zijn laat in beantwoorden van vragen & helpen bijna met niks & Facebook heeft zijn eigen standaard regels waar iedereen zich aan moet houden. T ligt er maar net aan hoeveel mensen mee willen doen’ overal boordenvol reclame’s zelfs op mn telefoon wacht je een halve min om op een pagina te kopen via de Applicatie ervan’ Ben zelf een Facebooker gaan zijn’ spelletjes spelen kan er ook op’ Tis nog socialer dan Hyves de statistieken kunnen volgens mij wel kloppen. Het is makkelijk te gebruiken op je telefoon. Je kunt eenvoudig je berichten sturen + likes plaatsen. Fotos uploaden (waar het om gaat) En tegenwoordig doen ze een strenge controle voor Nep-profielen door het vragen van je ID als ze er een melding van krijgen. Je profiel blijft zichtbaar tot het echt niet klopt en er idd bewijs van is. 

    Er zijn dus ook geen prints die mensen kunnen bewerken enz.

    Facebook : Is wel altijd hetzelfde maar blijft zichzelf uitbreiden vele gadgets bandpages en games.
    + Het is ook fijner omdat het makkelijk te gebruiken is via je Telefoon,
    er komt om de zoveel tijd een update voor je FaceBook App.
    vele stappen al over vanuit Hyves naar Facebook omdat hyves veranderd in 1 of andere adverteerdersmarkt elke pagina waar je op komt staat een reclame op waardoor hyves veel ste traag wordt ,Slechte service + vroeger was het veel beter voordat hyves werd overgenomen door de telegraaf. 

    Hyves stelt helaas niet zoveel meer voor als dat het vroeger was !
    Groetjes een Hyves & Facebook gebruiker’
    Een (Tiener) om het zo te zeggen.

    Groetjes 

  • Sjaak van de Velde
    says:

    Ik weet niet wat de laatste cijfers zijn maar heb het gevoel dat hyves compleet de slag heeft verloren met Facebook. Als ik kijk naar het aantal berichten wat ik nu en vorig jaar ontving dan is dat schrikbarend minder. Veel vrienden en kennissen hebben nog wel een account op hyves maar posten nagenoeg niks meer. Ook ik merk dat ik veel minder op hyves te vinden ben omdat er eigenlijk niet veel meer gebeurt …. Als ik ze beiden vergelijk vind ik hyves leuker, warmer en om sommige punten beter met clips en zo dan Facebook maar helaas wordt door mijn kennissenkring gedwongen om meer op facebook te zijn ….. Vind Facebook meer afstandelijker maar goed, het is niet anders ! Ben heel benieuwd naar de cijfers van juni 2012 en wat ik zie slaat de weegschaal enorm door naar facebook en de aktiviteiten op hyves zijn nagenoeg tot een minimum gekomen, Maar blijf ze beiden houden ….

  • Rebecca Rijnders
    says:

    @Huub: dat is wel een bijzondere reactie, want meestal worden eigen cijfers als minder betrouwbaar gezien omdat ze door derden niet controleerbaar zijn, maar ook deze deel ik met plezier: dagelijks loggen 1,8 miljoen Nederlanders in op Hyves, en 4 miljoen per maand, dus dat komt eigenlijk precies overeen met wat de panels meten. 

    @jos: wat bedoel je met wat Hyves doet? We hebben veel diensten die gericht zijn op jongeren zoals Hyves Hitradio, maar ook Eredivisie Voorspellen en Wie is de Mol Voorspellen zijn zeer populair bij jongeren.
    Door unieke, lokale content en diensten te bieden (mede dankzij samenwerkingen) denken we ons duidelijk te onderscheiden van de grote internationale netwerken. Dat moet zich het komende jaar inderdaad gaan bewijzen, maar we denken op de goede weg te zijn.

  • jos verveen
    says:

    ach… algemene statistieken.
    veel interessanter vind ik wat Hyves doet in de leeftijd 8 – 12 jaar t.o.v. Facebook (die officieel natuurlijk pas vanaf 13 jaar actief is….).
    Is daar informatie over?
     

  • Huub
    says:

    Beste Rebecca,
    Leuk dat er iemand van Hyves zelf reageert. Kunnen jullie niet gewoon open boekje spelen over het aantal bezoekers, aantal inlogs, aantal unieke bezoekers en profiel van inloggende bezoeker waardoor men goed kan bepalen of Hyves nog een nuttig kanaal is om je arbeidscommuncatie boodschap op te vertonen. Van oudsher hebben jullie van iedereen een profiel, maar nu gaat het er om welke doelgroep nog inlogt zodat je weet of je doelgroep er nog is.
    Wat ik steeds vaker verneem is dat de enige bezoekers (gechargeerd gezegd) van Hyves nog gamende tieners zijn. Dit is ook precies de reden waarom Hyves hoger scoort op de gemiddelde bezoekerstijd.
     
     
     
     
     

    • Rebecca Rijnders
      says:

      Hi Huub, wij zijn altijd open op het gebied van aantallen, het gaat namelijk om openbare cijfers van Comscore en Stir. De perceptie die je schetst klopt niet. Volgens Stir (meet vanaf 13 jaar) is het bereik van Hyves over alle leeftijden ongeveer gelijk en neemt pas af vanaf 50 jaar. Volgens Comscore (meet vanaf 15 jaar) is de tijdbesteding over alle leeftijden vrijwel gelijk. Hyves vertegenwoordigt dus een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking. Meer data vind je ook in deze infographic. 
       

      • Huub
        says:

        Hey Rebecca,
        De cijfers die je deelt zijn inderdaad openbare cijfers en niet cijfers van Hyves zelf. Dus moet ik zeggen dat ik jullie dus niet zo open vindt in deze. De cijfers van Comscore (en Stir) worden gerealiseerd door een panelgroep en lijken me minder betrouwbaar dan jullie eigen meetinstrumenten .
        Angezien ik in de broncode gewoon een Google Analytics zag zitten verwacht ik ook wel dat jullie deze statistieken paraat hebben. Dus als jullie echt zo open zijn dan leun je niet op de cijfers van een panelgroep, maar kom je met eigen cijfers.
        Overigens lijkt mijn perceptie van de tiener niet te kloppen (als ik je cijfers mag geloven), maar dat de Hyver komt om een spelletje te spelen (niks mis mee overigens, maar recruitment technisch wel minder interessan) wel:
        Unieke ingelogde bezoekers: 4,2 miljoen; (Bron Comscore, via jouw link)
        Unieke gamers per maand: 3,3 miljoen. (WEL eigen bron, via jouw link).
        Daarmee lijkt de nieuw gekozen strategie (content van TMG netwerk) dan ook geen meesterzet. Omvorming tot een succesvol gamers paradijs lijkt me meer kans van slagen. 
         

  • Rebecca Rijnders
    says:

    Je moet zoekresultaten en buzz natuurlijk niet verwarren met bezoekersaantallen. Uit recent onderzoek bleek dat in Nederland nog steeds meer tijd wordt doorgebracht op Hyves dan op welk ander sociaal netwerk dan ook: 
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120120_11_van_de_nederlanders_gebruikt_google/

    Ander voorbeeld: een recente adverteerders case toonde aan dat Hyves het beste converteert: http://www.frankwatching.com/archive/2011/10/27/online-marketing-roi-praktijkcase-knvb-adecco/
      Dus ik weet niet of het verstandig is om Hyves links te laten liggen.
     

  • Daniel
    says:

    Marc,

    Is het een volgende keer ook mogelijk om hierin Google + mee te nemen? Ben ik persoonlijk wel benieuwd naar (en te lui om het zelf uit te zoeken :))

    Dank voor je bevestiging hierboven.

    Daniel