Hellome: de (arbeids)markt opschudden? Nee…

Logo en logotype HellomeVolgens mij is in ons Hollandse online recruitment landje de lente ondertussen losgebarsten. Want na 2alljobs is ondertussen ook Hellome live gegaan. En wat doet Hellome dan? Nou, dit:

Op Hellome vindt een bedrijf direct uitzendkrachten, detacheringkrachten en werving & selectiekandidaten zonder er voor te betalen en zelfs zonder een account aan te maken. Direct zoeken en direct vinden is het devies, zonder flauwekul .

Waarmee Hellome als freemium variant ook de concurrentie aan wil gaan met de pay-to-search cv databases van vacaturesites. En natuurlijk is de ambitie enorm:

de beste en grootse CV database zijn van Nederland

Toe maar! Nou, ik ben benieuwd wat Hellome te bieden heeft. Want je wordt niet zomaar de grootste en beste cv database van Nederland. Tenminste, als je LinkedIn meetelt… Wat ik voor het gemak maar even doe…

Homepage
Dit is de homepage van Hellome:

image

Een roze met grijs ensemble. Dat is weer eens wat anders. Waar werkgevers of bemiddelaars met slechte ogen die grijze letters op een grijze achtergrond wat minder zullen apprecieren. Wat toch onhandig is als je de grootste cv database van Nederland wil worden. n wat zijn toch die roze hoedjes op de laatst toegevoegde cv’s?

Maar de pay-off voor werkgevers is duidelijk:

Op Hellome vindt u als werkgever (zonder account) uitzendkrachten, detacheringkrachten en werving & selectiekandidaten waar en wanneer u maar wilt.

Wat zou Hellome bedoelen met waar en wanneer u maar wilt? Eerlijk gezegd snap ik daar niet veel van. Ik moet toch gewoon naar Hellome komen om te zoeken naar kandidaten. En een site is toch altijd beschikbaar? Ja, behalve Werk.nl natuurlijk, maar dat is een soort permanente ING…

Na op de knop met de merkwaardig tekst nu zoeken (kan ik ook over 1 uur, 1 dag zoeken?) te hebben geklikt krijg ik de pagina met het zoekresultaat te zien:

image

Dat zie je niet zo vaak meer. Facets aan de rechterkant en resultaten aan de linkerkant. En wederom van die gezellige roze hoedjes op de gepresenteerde ‘cv’s’. Want in alle eerlijkheid voelt het net of ik naar vacatures zit te kijken.

Ik kies de bovenste vacature om te bekijken:

image

Goed… dat is een wel heel mager profiel… Die hoeft niet al teveel response te verwachten. Maar gauw een ander profiel geprobeerd:

image

Gelukkig, er is wel degelijk rijkere informatie aanwezig. Met een overigens bijzonder ruime salaris en werkzame uren bandbreedte. Het is wel zeer onhandig dat in de titel het woord Coordinatie is weggevallen. Hierdoor krijg ik toch een iets andere indruk van wat hier wordt aangeboden.

Als ik op de knop Reageer op deze kandidaat klik, krijg ik dit te zien:

image

Oke, ik ga er maar vanuit dat mijn reactie naar het betreffende werving & selectiekantoor zal worden gestuurd. Wat overigens in het geheel niet duidelijk wordt uit de reactie die ik krijg als ik eenmaal op de knop verzenden (waarom overigens geen nu verzenden) heb geklikt:

image

 

Uw aanvraag is succesvol toegevoegd aan onze mailer? Wat zou dat betekenen? En betekent het dat ik nu een aanvraag heb verstuurd? Voor wat? Naar blijkt is het een contactaanvraag. Dat zegt althans de verder volstrekt cryptische e-mail die ik van Hellome ontvang:

image

Profiel 14…Goed om te weten… En altijd fijn om weer een noreply e-mail adres te zien. Ik krijg daar altijd zo’n warm gevoel van.

En dat was het wel zo’n beetje. O ja, dat gekke roze hoedje? Nou, dat is eigenlijk een visual die drie vormen kan aannemen:

image

Probeer overigens maar eens te ontdekken waar die legenda staat. Dat zal nog tegenvallen…

Privacy, welke privacy?
Het verdienmodel van Hellome zit overigens aan de kant van de bemiddelaars. Want deze moeten uiteindelijk gaan betalen voor het plaatsen van kandidaten op Hellome:

  • Tot 01 juli 2012 is plaatsen van cv’s van alle bureau’s gratis!
  • Voor cv’s, geplaatst vanaf 01 juli 2012 wordt een vast éénmalig bedrag per cv in rekening gebracht

 

Wacht eens even… Intermediairs plaatsen cv’s in de database van Hellome… Mag dat zomaar? Ik heb het bijzonder donkerbruine vermoeden dat die intermediairs hiervoor expliciet toestemming zullen moeten vragen dan de eigenaren van die cv’s. Want anders zijn ze in directe overtreding van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Hoewel, ik ben geen jurist. Maar ik durf de stelling toch wel aan.

Het privacy statement van Hellome biedt verder geen enkel aanknopingspunt. Het enige advies richting bemiddelaars is dit:

Hellome adviseert de aanleverende bureaus de kandidaat-profielen te allen tijden op anonieme basis te plaatsen op Hellome. Dit om de privacygegevens van de bemiddelbare kandidaat te waarborgen […]

Goedemorgen… Verder wordt op geen enkele manier melding gemaakt van enige registratie van de gegevensverzameling bij het College Bescherming Persoonsgegevens of het naleven van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Heel bijzonder…

Wat bij mij direct de vraag oproept of Hellome misschien alleen de ‘winkeldochters’ van bemiddelaars gaat krijgen. Onder het motto: je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Uiteindelijk zitten die winkeldochters nu stof te vangen

Achtergrond
Hellome is een handelsnaam van Get.Noticed VOF. De vennoten zijn Randy Cillekens en Arjan Elbers.

Conclusie
Hellome heeft zeer grote ambities. Ze wil de grootste cv-database van Nederland worden en tegelijkertijd de Nederlandse (arbeids)markt opschudden. Het is natuurlijk onzinnig om te denken dat Hellome LinkedIn als cv-database voorbij zal weten te streven, dus die eerste ambitie kan het bedrijf per direct op de buik schrijven.

Om de Nederlandse arbeidsmarkt op te schudden is heel wat meer nodig dan een cv-database die wordt gevuld vanuit bemiddelaars. Want gratis toegang voor werkgevers is geen onderscheidende factor, die kunnen hun aanvraag tenslotte ook gratis bij bemiddelaars uitzetten. Hoeven ze zelf niet eens te zoeken. En daar ligt mogelijk het grootste probleem voor Hellome. Hoe krijg je werkgevers zo gek om in Hellome te gaan zoeken waar ze anders die activiteit kunnen uitbesteden aan de bemiddelaar? Dat opschudden van die arbeidsmarkt verdient nog iets meer denkwerk…

En verder ben ik heel benieuwd ben hoe Hellome met doublures denkt om te gaan. En met de volgens mij levensgrote privacy-issues.

Full-disclosure
Ik heb Get.Noticed 3 uur geadviseerd over verbeteringen aan de user experience van een eerdere versie van HelloMe.

Geef een reactie

5 Comments
  • Herbert Prins
    says:

    @marcdrees vorige week in het nieuws http://t.co/69CNXM3g de samenwerking met CTB. Wat ik mij afvraag hoe kijk jij aan als uitzendbureau’s hun kandidaten database’s voor klanten doorzoekbaar maken? (natuurlijk binnen de kaders van de wet bescherming persoonsgegevens) 

    • Marc Drees
      says:

      Tja, de do-it-yourself variant is natuurlijk sinds de spectaculaire blunuder die Hedson heet(te) een wat eng initiatief binnen uitzendland. Maar laten we eens even een beetje afstand nemen. Actieve werving zal uiteindelijk een effectievere manier van werken blijken dan passieve werving. En het is ook nog eens een manier om de klant sterker te binden. Dus zolang de privacy van het individu gewaarborgd worden en de potentiele uitzendkrachten bekend zijn met en toestemming hebben verleend tot het laten bekijken van bepaalde gegevens door derden lijkt me dit een uitstekende ontwikkeling. 
      De oplossing waar jij aan refereert lijkt echter een geheel andere. Hier kan niet slechts de privacy met voeten worden getreden, er lijkt ook niet langer sprake van een gegevensverzameling met een enkelvoudig doel. Want niet alleen komt de kandidaat in de CTB database terecht, blijkbaar kan hij ook zomaar in de Hellome database terecht komen. Dat zal met heel wat zekerheden omringd moeten worden voordat dat netjes is.

  • Arjan Elbers
    says:

    @Marc, Dank voor feedback. Qua LinkedIn helemaal terecht, gaan we nooit winnen. Doublure kunnen we overigens niet voorkomen. Diverse inhoudelijke punten worden nog aan gewerkt!

    @Ruben, We gaan volop samenwerken met Jobbird, zijn inderdaad een zelfstandige club. Meer hierover in maart