MKB marktmonitor Unique: (geen) Nieuwe tijden?

vergrootglas De MKB marktmonitor 2011/2012 is uit, en de titel van dit rapport is Nieuwe tijden. Het rapport is het resultaat van een samenwerking tussen Unique en TNO en bevat een overdadige hoeveelheid volstrekt onleesbare infographics. Omdat ik er gemakshalve vanuit ga dat TNO de kwade genius achter deze gruwelijk slechte keuze is, hierbij wat leeswerk voor de dames en heren onderzoekers. Zodat een volgende keer wel genoten kan worden van de schat aan informatie die het rapport bevat:

  • Tufte, E.R. 1997. Visual explanations
  • Harris, R.L., 1999. Information Graphics. A comprehensive Illustrated Reference
  • Few, S., 2004. Show Me the Numbers. Designing Tables and Graphs to Enlighten
  • Few, S., 2006. Information Dashboard Design. The Effective Visual Communication of Data

Want het rapport bevat heel wat interessante informatie, hoewel hiermee de keuze van de titel niet kan worden waargemaakt. Eerder langzaam veranderende tijden. Maar laat ik eens wat van die verdomd interessante informatie op een begrijpelijke manier presenteren.

Het MKB en de vergrijzing
Wat te denken van de paniek die door MKB Nederland waart als gevolg van het syndroom van een gierend krappe arbeidsmarkt? Dit is wat de respondenten antwoordden op basis van de vraag: Wat verwacht u de komende vijf jaar als gevolg van de vergrijzing?

image

Moeten we nu het MKB collectief idioot verklaren? Natuurlijk niet! Doemdenkers zoals Intelligence Group en YER met hun ongefundeerde angstscenario’s worden gelukkig niet serieus genomen door het Nederlandse MKB. Waarvoor het MKB een dikke pluim verdiend. Gezond verstand overwint zelfbevlekkende onzin.

Ik vraag me overigens wel af hoe het MKB om denkt te gaan met de krapte in bepaalde beroepsgroepen als gevolg van de mismatch tussen vraag en aanbod. Maar helaas is daar geen infographic over te vinden in het rapport. Terwijl die vraag toch oneindig veel interessanter is dan de volstrekt onzinnige vraag over de effecten van de vergrijzing.

Wervingsmiddelen
En dan nu een tweetal zeer interessante vragen: welke middelende zet een werkzoekende in om een baan te vinden? in combinatie met welke middelen zet het MKB in om nieuwe medewerkers te werven?

Van de twee cirkelgrafieken in het rapport krijg ik spontaan een brain freeze, daarom maar even een veel simpeler staafdiagram waarmee ook nog eens een vergelijking tussen de ingezette middelen van werkzoeker en werkgever kan worden gemaakt:

image

Uit deze grafiek is direct duidelijk dat werkzoekers aanzienlijk meer middelen inzetten om een baan te vinden dan werkgevers doen om een medewerker te vinden. Meer specifiek, werkzoekers zetten gemiddeld 5,7 middelen in bij het zoeken naar een baan terwijl werkgevers blijven steken op 3,3 middelen.

Verder is er een opvallende mismatch te zien bij een aantal van die middelen. Werkzoekers maken aanzienlijk meer gebruik van vacaturesites/Werk.nl (waarom is Werk.nl een aparte categorie?), uitzendbureaus, kranten en vakbladen dan werkgevers. Natuurlijk is Google geen kanaal maar een zoekmachine, maar zou er daadwerkelijk geen enkele werkgever gebruik maken van Google om kandidaten te vinden? In dat geval heeft boolean search nog veel terrein te winnen…

Daarnaaast is het fraai om te zien dat het persoonlijke netwerk (via-via) voor zowel werkzoeker als werkgever een belangrijke rol speelt en dat de website van het bedrijf opvallend goed scoort. De vraag is overigens hoe de werkzoeker op de website van een MBK’er terecht komt. Dit lijkt eerder het gevolg van een van de andere kanalen dan dat er sprake is van een directe gang naar de website van een potentiele werkgever. Of zie ik iets over het hoofd. Verder is onduidelijk of de werkgever bij het gebruik van een vacaturesite hier vacatures plaatst, cv’s zoekt of beiden doet.

Social media
En dan zijn er nog de social media. Die ondanks hun jonge leeftijd al een serieuze plaats lijken te hebben verworven in de wervingsmix. Overigens heeft het rapport hier nog iets meer over te zeggen, want welke social media zet de werkzoeker / werkgever in bij het vinden van werk  resp.  kandidaten? Opvallende resultaten:

image

Hier blijkt de situatie ineens omgekeerd; werkgevers gebruiken sociale media twee keer zo vaak als werkzoekers. Vooruitstrevend… Overigens is de mate waarin zowel werkzoekers als werkgevers in het geheel geen gebruik maken van social media wel vrijwel gelijk. Nou maar hopen dat het dezelfde 50% zijn. Hoe het ook zij; werkgevers hebben duidelijk overspannen verwachtingen van LinkedIn, Twitter en Facebook.

Slotopmerkingen
De cijfertjes in het rapport zijn bijzonder interessant en bieden een inkijkje in de wereld die MKB heet. En natuurlijk ook een inkijkje in de wereld van werkzoekers, wat minstens zo interessant is. Helaas laat het rapport hier een belankrijke steek vallen omdat de cijfers op een onbegrijpelijk onhandige manier worden gepresenteerd. Ontzettend jammer want hierdoor komt de boodschap veel minder duidelijk over. Kans gemist, maar volgend jaar (?) beter!

Verder is de titel van het rapport (Nieuwe tijden) niet bepaald van toepassing op hetgeen in het rapport wordt gepresenteerd. Eerder een continue evolutie waarbij sommige zaken verdwijnen en nieuwe zaken verschijnen. Maar dat is iets van alle tijden, en niet slechts van deze tijd. Met andere woorden, het valt allemaal wel mee..

Noninfographic
Voor de grap ook nog even een andere infographic die Unique heeft gemaakt. Als je er niets van snapt, geen zorgen. Je bent in een zeer breed gezelschap:

image

Geef een reactie

5 Comments
  • Robert
    says:

    Ben ik nou gek, maar als 90% van de werkgevers gebruik maakt van LI, volgens mij een ‘social medium’ hoe kan dan 50% géén gebruik maken van social media???

    • Marc Drees
      says:

      Misschien ben je gek, maar ik doe met je mee! Overigens met blosjes op de wangen van schaamte, want dit had ik natuurlijk wel zelf mogen (lees: moeten) ontdekken…
      Laat ik er maar van uitgaan dat Unique of TNO nog voor enige reactie en verklaring zal gaan zorgdragen.

    • Marco Hendrikse
      says:

      Steeds vaker wordt LinkedIn inderdaad niet geschaard onder sociale media. Zie ook dit rapport van Bersin waarover op ere.net melding wordt gedaan: https://www.ere.net/2011/12/21/factbook-can-help-you-compare-your-recruiting-efforts/ Daar wordt onderscheid gemaakt tussen general social media en professional networking sites (en dan wordt by the way geconstateerd dat sociale media niet zo’n grote rol spelen bij recruitment. Juist dus omdat professional netwworking sites niet tot sociale media worden gerekend…). Ditzelfde onderscheid kan in het onderzoek  van TNO gezeten hebben of respondenten zien LinkedIn zelf niet als een sociaal medium….TNO kom d’r maar in…

    • Karin
      says:

      Ik heb een e-mail gestuurd en kreeg als antwoord ‘Als er social media wordt ingezet, is LinkedIn veruit het meest populair. M.a.w van de 50% die social media inzet gebruikt 90% LinkedIn. Hoop dat je vraag hiermee is beantwoord’
      De cijfers geven nu een vertekend beeld.

  • Marco Hendrikse
    says:

    @Marc, inderdaad interessant leesvoer. Dank voor de ‘vertaling’.

    De discrepantie tussen werkgevers en werkzoekenden voor wat betreft sociale media komt natuurlijk deels voort uit het feit dat werkgevers via deze media op zoek gaan naar ‘latente’ kandidaten. En deze latente kandidaten zelf zijn niet op zoek naar een nieuwe baan en komen in dit onderzoek dan ook niet (echt) terug.