Jobbird heeft, zoals we allemaal weten, buitengewoon ambitieuze plannen. En dat wordt eens temeer duidelijk met de komst van Anne de Vries als E-commerce manager. Voor de newbies onder ons: Anne de Vries was vroeger sales manager bij Nationale Vacaturebank. Precies, de vacaturesite die door Jan-Peter Cruiming (nu oprichter van Jobbird) is begonnen. En daarmee een koppel dat elkaar door en door kent.
En daarmee heeft Jobbird dus voormalige sales verantwoordelijken van zowel Monsterboard (Sander Poos) als Nationale Vacaturebank (Anne de Vries) in huis. Het ontbreekt de freemium vacaturesite bepaald niet aan verkoopkracht. Of moet ik financiele kracht zeggen?
De komst van De Vries is voor Cruiming per direct aanleiding om een aantal nieuwe ambities uit te spreken:
Hiermee gaan we ons streven om de Nederlandse arbeidsmarkt op korte termijn weer transparant te maken, door het bieden van 1 gratis platform voor alle vacatures, stages, ZZP-ers en CV’s , versneld gestalte geven. Op dit moment zijn we al het grootste vacature-platform van Nederland met meer dan 30.000 vacatures en ZZP-opdrachten. Naar verwachting gaan de binnenkort de magische grens van 50.000 vacatures passeren. Dan zijn alle andere vacaturesites overbodig.
Binnenkort is natuurlijk een rekbaar begrip, maar aangezien Jobbird de ambitie heeft om eind 2012 zo’n 100.000 vacatures op haar site te hebben staan, is het niet al te moeilijk om een educated guess te maken. Gezien het huidige vacature-aantal (zo’n 31.000) moet in de resterende 11 maanden een groei van een kleine 70.000 vacatures worden doorgemaakt. En dus moet over drie maanden die grens van 50.000 geslecht gaan worden. Ik ben benieuwd.
Een heel andere vraag is of hiermee andere vacaturesites overbodig worden. Eigenlijk is deze hele vraag overbodig; want dat maken aanbieders en afnemers van vacatures natuurlijk zelf wel uit. Het lijkt me verstandig dat Jobbird zich dan ook vooral richt op het realiseren van haar bijzonder ambitieuze doelstellingen, want daar zal ze alle energie dubbel en dwars voor nodig hebben. Maar met de komst van Anne de Vries is in mijn optiek wel een stap in die richting gezet. De nabije toekomst zal gaan uitwijzen of dit ook inderdaad het geval is.
Chris Stapper
says:Zijn die ambitieuze uitingen niet ook gewoon onderdeel van het marketingplan?
Hoe dan ook, ik vind het wel een interessante vraag of we beter af zouden zijn met één gratis vacaturesite. Het scheelt een hoop plaatsingskosten. Als het met dezelfde snelheid en dezelfde eenvoudigheid matchende kandidaten oplevert, dan zou het wel eens de moeite waard kunnen zijn.
Aan de andere kant: waarschijnlijk blijft het altijd interessant om vacatures te presenteren op plaatsen waar de doelgroep ze ziet. Al is het maar om je als organisatie/werkgever te laten zien, of om passief werkzoekenden (ze bestaan vast!) aan te spreken. Dus een pluraliteit aan vacatureaanbieders hou je toch. Maar als één website alle vacatures kan verenigen, dan heeft dat zeker praktische waarde.
(one site to rule them all, one site to find them, one site to bring them all and in finance bind them?)