#tsc12: Toine Verheul

Toine VerheulDe volgende spreker die ik ga beluisteren is natuurlijk Toine Verheul (Coosto). Voor hem laat ik Sebastian Bench, Miriam Melcher, Jasper Leunk en Jeroen van Mastrigt vanzelfsprekend links liggen. Waarom vanzelfsprekend? Omdat Verheul een van de oprichters van Coosto is, in mijn optiek een van de weinige toepassingen waar ik vrolijk van word als ik het gebruik. Maar dit terzijde, want waar gaat Verheul het over hebben? Nou hierover:

Despite the potential of geosocial, most marketers haven’t discovered the opportunities and benefits yet. This has everything to do with the lack of measuring the geo side of the social media. In this session we show you realtime geo statistics about your brand, target audience, competitors, influencers and how they impact your business.

Geen idee wat dit allemaal betekent, maar het maakt me niets uit. Ik ga er gewoon lekker voor zitten. Want ik weet zeker dat Verheul allerlei voorbeelden uit Coosto gaat toveren. In real-time.

Fuck, Verheul gaat een nieuwe feature laten zien, real-time geo. Ik weet nog steeds niet wat het is maar ik heb ineens trillende vingers gekregen. Hou me niet langer in spanning!

Voor degenen die Coosto niet kennen; het bedrijf indexeert ongeveer 3 miljoen berichten per dag, en heeft data sinds 1 januari 2009 van een enorm aantal online bronnen in near real-time. En je kan via de applicatie Coosto dus op allerlei manieren door die data heen wandelen. Of ‘grazen’, zoals Verheul zegt.

Ja, het is eindelijk zover. Real-time geo; of natuurlijk is dit near real-time geo. Jawel! Ik krijg berichten in een landkaart van Nederland te zien; op het niveau van gemeentes. Het is echt ongelofelijk!! ik kan dus ook geografisch zien waar over bepaalde onderwerpen wordt ‘gesproken’  en/of hoe dit is verdeeld over Nederland.

Helaas duurt het nog een aantal weken voordat deze feature in de productieversie van Coosto beschikbaar komt. En zoveel geduld heb ik niet, dus ik ga even Verheul lastig vallen met de mogelijkheid van een sneak preview. Die ik vervolgens natuurlijk ook op RecruitmentMatters zal delen.

Ik zie talloze mogelijkheden! En ik weet zeker dat ik hier vele uren mee ga zitten spelen. Dit is voor mij wel een prachtige vorm van gamification. Snap! Gamification of big data, dat is pas de volgende hype!

Geef een antwoord

2 Comments