Randstad is (een beetje) wereldvreemd

Randstad heeft zo’n leuke, menselijke reclame; met de slogan: Iedereen heeft iets met Randstad. De vraag die dan automatisch bij mij opkomt is: heeft Randstad iets met ‘iedereen’? Waarbij een korte blik op de samenstelling van de Executive Committee, oftewel de C-level bestuurders, een leuke indicatie geeft:

Executive Committee Randstad

Jawel, aan de top van deze global player zit een prachtige afspiegeling van onze wereldbevolking. Altijd goed om te weten.

Gezien de gemiddelde leeftijd van dit uitsluitend uit blanke mannen bestaande gezelschap vond ik het vervolgens ook leuk om eens te kijken naar de frequentie waarmee bepaalde termen in het jaarverslag van Randstad over 2011 voorkomen. Gewoon, een kleine vingeroefening.

Ik ben begonnen met social media . Zou deze term voorkomen in het jaarverslag. Met trillende vingers voerde ik de zoekopdracht uit: Hoera! Social media is een term die Randstad kent! De term komt maar liefst 3 (drie!) keer voor in het jaarverslag…

Waarvan twee keer in het onderdeel Strategy, onder het kopje Buidling blocks: superior brands:

We aligned our web marketing measuring systems and our social media policies, and evaluated a large number of web and social media pilot tests, including a major joint test in 12 countries with LinkedIn. This experience was shared across our international marketing community.

Zo, zo. Meten, evalueren en delen. Dat klinkt goed. Maar wat is daar dan vervolgens mee gedaan? Oorverdovende stilte; althans in het jaarverslag.

Maar gelukkig is er ook nog de strategy committee, die in 2011 maar liefst twee keer bij elkaar is geweest en daarbij in totaal minimaal acht onderwerpen heeft besproken, waaronder:

special topics such as social media and targeting the SME segment;

Toe maar! Lekker heterogeen, social media en de benaderingswijze van het MKB. Of zou Randstad soms social media willen inzetten om het MKB te bereiken?

Maar wat heeft die bespreking in de strategy committee opgeleverd?:

Following its extensive assessment of these items, the committee contributed to the preparation and fine-tuning of the strategy discussion by the full supervisory board in March and again in October 2011.

En dat was alles wat er in het jaarverslag over social media stond. Oeps! Het bedrijf heeft wel de mond vol van veranderen demographics maar weet niets over social media te melden in relatie tot haar strategie.

Enigszins bedroefd heb ik vervolgens naar de frequentie van voorkomen van een aantal andere termen gezocht :

  • Internet:  1 (één) keer
  • mobile: 0 (nul) keer
  • smarthpone: 0 (nul) keer
  • iPhone: 0 (nul) keer
  • tablet: 0 (nul) keer
  • iPad: 0 (nul) keer

Jawel… Dat is een bijzondere score. Waaruit blijkt dat in een ongekend snel veranderende wereld Randstad zachtjes voortdobbert op de kalme oceaan van ignorantie. Wat tevens ernstig doet vermoeden dat Randstad zich een beetje gedraagt als de krantenuitgever ten tijde van de opkomst van Internet: dat waait wel over… Gezien de samenstelling van dat  Executive Committee zou het me zelfs niets verbazen als deze grijzende heren hun e-mails nog altijd door hun respectievelijke secretaresses laten afdrukken.

Ik voel spontaan een bijna onbedwingbare behoefte opkomen om massaal short Ranstad te gaan.

Geef een reactie

13 Comments
    • Chris Stapper
      says:

      Niet mee eens: Marc is iemand die alle trends omtrent recruitment bespreekt. Social media (of eigenlijk: een steeds transparantere arbeidsmarkt) speelt daarin een grote rol. Als een erg grote uitzender zich hier niet mee bezighoudt, is dat een interessant signaal. Marc interpreteert het als een ‘het waait wel over’ houding. En dat moet ook haast wel zijn wat ze denken.

      Een alternatief (eigenlijk het enige alternatief dat ik kan verzinnen) zou zijn als Randstad bijvoorbeeld probeert hun locale vestigingen verder uit te buiten. Dus geen promotie van vacatures via de digitale weg, maar er van uitgaan dat de lokale vestigingen ze aan genoeg kandidaten en opdrachten helpen.

      En ik kan me niet voorstellen dat dit de winnende strategie zal zijn. Er zijn zoveel efficiëntere manieren om vraag en aanbod van werk bij elkaar te brengen dan lokaal. Maar wat zou Randstad dan denken van de markt over enkele jaren?

  • Jaap
    says:

    eigenlijk klaagt de hele recruitment markt dat de bloggertjes op recruitmentmatters zo’n stel treurige dodo’s zonder leven zijn. hoewel dat m.i. op zich wel klopt; waarom blijven er mensen toch reageren en zich druk maken om dit soort flut artikeltjes?

  • Thomas Waldman
    says:

    Een snelle zoektocht* op Linkedin levert in Nederland 2 stagaires, 6 intercedenten, 1 lijnmanager, 1marketeerop met het de term social media op het profiel op.
    Als we echter wat dieper zoeken** komen we nog eens 1 stagaire en 4 intercedenten tegen alsmede een directeur innovatie en één “senior international webmarketing consultant tegen.
    Van een breed strategische uitrol is dus geen sprake. Met een extra speciale poedelprijs voor de grootste faux pas die je op linkedin kunt maken de account van Randstad Search and Selection.
     
    * Keywords: “social media” | Current company: Randstad OR tempoteam OR “tempo team” OR yacht | Located in or near the Netherlands
    ** Keywords: “online marketing” OR “digital marketing” OR “internet marketing” OR e-commerce OR ecommerce OR “e commerce” OR e-business OR ebusiness OR “e business” OR “web marketing OR webmarketing OR web-marketing | Current company: Randstad OR tempoteam OR “tempo team” OR yacht | Located in or near the Netherlands

  • han mesters
    says:

    Objectio
    Er zit ook een Limburger bij.
    Voor het overige: helemaal eens
    Het probleem is Institutionalitis: een ernstige aandoening die helaas ongeneeslijk is. Heeft te maken met de keuze die we in het verleden hebben gemaakt om te kiezen voor hierarchie en instituten als basis voor organiseren van arbeid en kennis.
    Deze instituten wordne geleid door mannen uit de generatie X en Babyboomers die belang hechten aan geld, macht en prestige. Over het algemeen weten zij loyaliteit bij jongere mensen op te wekken door ook hen kans op geld, macht en prestige in het vooruitzicht te stellen. Deze mensen heten managers.  
    De aandoening is zeer ernstig bij bedrijven die last hebben van ‘rupsje nooitgenoeg’: aandeelhouders die op een beurs kunnen kiezen of ze een beetje eigenaar willen worden van het bedrijf of niet. Het bedrijf moet dan wel elke 3 maanden meer winst laten zien, ook in een tijd dat we eigenlijk al weten dat groei een beetje passé is.

  • Henk V
    says:

    Randstad is strategis druk bezig met ’t implementeren van social media volgens mij, tenminste als ze de team rond krijgen. En dat gaat wel even duren…

    • Marc Drees
      says:

      Wat versta je onder het strategisch implementeren van social media? Bedoel je dat Randstad al een strategie heeft ontwikkeld hoe om te gaan met social media en dat zij nu druk bezig is om deze te implementeren? Of dat het bedrijf bezig is om een strategie op het gebied van social media te formuleren? Want tenzij ik mij ernstig vergis is op beide genoemde onderdelen geen of nauwelijks activiteit binnen Randstad te bespeuren, behalve enige losse initiatieven met beperkte funding (laat duizend goedkope bloemen bloeien)

  • Arjan Enneman
    says:

    Dus als je een bedrijf bent met een management dat bestaat uit allemaal blanke mannen van middelbare leeftijd dan ben je volgens jou wereldvreemd? Interessant. Dus je kunt aan de huidskleur zien dat deze mannen allemaal uit Nederland komen? Ja, ja. En wie zegt niet dat die mannen ieder niet in meerdere landen hebben gewerkt? Maar dan nog. Zou het bedrijf beter af zijn met een meer “gevarieerd” management? Mogen we er niet trots op zijn dat Randstad een Nederlands bedrijf is, qua omvang het tweede uitzendbureau ter wereld, waarbij door de Nederlandse roots de kans op meer “Nederlandse” managers dus ook groot is? Laten we trots zijn op wat we in Nederland voortbrengen zonder meteen bij het eerste succes het bedrijf te moeten “internationaliseren”.

    Daarnaast impliceer je al op voorhand dat gezien de leeftijd van de verschillende managers het wel slecht gesteld zal zijn met hun digitale visie op de wereld. Dus een blanke man van middelbare leeftijd is wereldvreemd en internetvreemd. Dan hoop ik in dit geval niet dat deze mannen jouw klanten zijn. En wat heeft wereldvreemd uberhaupt met social media te maken? Wordt social media niet gebruikt omdat het management te Nederlands is, of te blank is, of te oud is, of te mannelijk?

    Je stelt in een ander artikel dat de omzet en brutomarge van Randstad in Q4 weer is gestegen. Blijkbaar is het feit dat ze wereldvreemd en internetvreemd zijn geen belemmering om nog meer te gaan verdienen. Ze doen dus toch iets goed. Ook zonder social media. Of is je stelling dat indien ze gebruik zouden maken van sociale media hun omzet en brutowinstmarge nog hoger zou zijn geweest? Nee, die conclusie wordt niet getrokken. Er is enkel de constatering dat een aantal woorden niet terugkomen in hun verslag. Ja, en? Wat wil je daarmee zeggen? Ze gaan de krantenuitgever achterna? Ik denk dat Randstad het langer uit gaat houden dan menig vacaturesite die twitter en linkedin bombarderen met hun vacatures.

    De wereld verandert in een ongekend snel tempo. Vacaturesites kunnen dit ook niet bijhouden. Misschien zijn er wel een heleboel mensen die daarom juist op zoek zijn naar een onderneming die niet met dit tempo mee innoveert. Een onderneming die hen op een vaste en vertrouwde manier benadert. Een onderneming die je niet in 2009 benadert via linkedin, in 2010 naar je twittert en in 2011 je volgt via facebook. Maar gewoon een onderneming waar je een afspraak mee kan maken om hen een op een in een persoonlijk gesprek te ontmoeten.

    Social media is leuk, maar niet voor iedereen blijkbaar en ook in elk land is het weer anders. Social media werkt misschien wel in Nederland maar werkt het ook in China? Wie garandeert ons dat Twitter over 5 jaar nog wel bestaat? Hoeveel mensen halen daadwerkelijk iets uit hun linkedin profiel? Het lijkt erop dat deze netwerken vooral bedoeld zijn en bezocht worden door recruiters. Zouden niet recruiters hier op een gegeven moment niet moe van worden en de social media dus vaarwel gaan zeggen? Gaat Google de social media niet buitenspel zetten? Ik weet het niet. 
       
    Ik denk dat er voor zowel oude als nieuwe media plaats is. Ondernemingen moeten hierin hun eigen strategie bepalen. Het ene bedrijf is hierbij wat meer gericht op social media dan de ander. Beiden kunnen succes hebben, maar ook niet. Maar om nu te zeggen dat Randstad wereldvreemd is dat vind ik wel erg ver gaan. Hoe wereldvreemd ben je zelf?  

    • Marc Drees
      says:

      Het volledig ontbreken van enig aantoonbaar inzicht in een veranderende wereld waar het belang sociale media binnen het domein van werk sterk toeneemt is een zwaktebod voor een intermediair. Dat is de achterliggende redenatie bij de opsomming van een aantal woorden en hun frequentie van voorkomen in het jaarverslag. De relatie met een executive committee, uitsluitend bestaand uit oudere, blanke heren is dan snel gemaakt. Wat overigens wordt versterkt als je een de social footprint van de heren gaat bekijken. Daar zit geen bigfoot bij…
       
      Ongetwijfeld hopen de grijzende en kalende heren dat deze vreemde hype overwaait. Een beetje zoals uitgevers hoopten dat de Internethype zou overwaaien. Die hype is overgewaaid, maar Internet is alomtegenwoordig en uitgevers worstelen. Social media als hype waait ook over, maar zal tegen die tijd eveneens alomtegenwoordig zijn en intermediairs die de impact van deze ontwikkeling niet kunnen duiden zullen eveneens worstelen.
       
      Of zoals op elke investeringsaanbieding staat: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.