StepStone Nederland + Branchout = ?

Logortype BranchOut Jawel, het is zover. De onlangs aangekondigde samenwerking tussen StepStone en BranchOut is een feit; en nog wel in Nederland! Gisteren is het persbericht door StepStone Nederland de wereld in gezonden met onder meer de volgende informatie:

[..] vacatures van StepStone.nl [worden] ook exclusief gepost op BranchOut, waardoor de vacatures een nog groter bereik krijgen. StepStone Nederland is het eerste StepStone land dat live gaat met deze samenwerking. BranchOut wordt bij de andere landen geïntroduceerd vanaf het tweede kartaal van dit jaar.

Nederland als gidsland; althans voor StepStone. Een logische keuze, gezien ‘onze’ voorliefde voor sociale netwerken. Maar BranchOut?

Jawel, BranchOut. Het LinkedIn kloontje op Facebook dat de laatste tijd middels onvervalste spam een enorme groei kan laten zien. Waarbij het de grote vraag is of deze groei tot enig houdbaar resultaat op termijn zal gaan leiden. Hoe dan ook, StepStone heeft ervoor gekozen om met BranchOut een samenwerking aan te gaan waarbij niet alleen vacatures door StepStone worden doorgeplaatst naar BranchOut, maar ook werkzoekers iets van gaan merken:

Een toevoeging hieraan is dat zij nu ook kunnen zien wie van hun Facebook ‘vrienden’ een connectie hebben met, en dus in veel gevallen werkzaam zijn bij, de organisatie die de vacature heeft geplaatst. Werkzoekenden hebben hierdoor de mogelijkheid direct te zien met welke bekenden ze contact kunnen opnemen voor meer informatie of advies over de organisatie waarin zij geïnteresseerd zijn.

En dat ziet er op StepStone zo uit:

Stepstone | Vacaturepagina

 

Daar, links onderin zie ik een serie vage avatars met de knop Bekijk wie hier werkt. Als ik daarop klik, komt er de volgende pop-up in beeld:

StepStone | Popup

Ik moet op Facebook inloggen waarna mij de volgende, voor de verandering weinig enge, informatie wordt getoond:

Facebook | Verzoek om toestemming

Dat valt mee, normaal moet ik toestemming geven om huid en haar te verkopen… Of komt dit omdat ik al een BranchOut profiel heb?

Helaas gaat het behoorlijk mis als ik op de knop Toestaan heb geklikt. Want dan komt er vervolgens dit in beeld:

 

StepStone | Invulformullier

Waarom? Onder het motto, overdaad schaadt… ? Dit gaat de conversie geen goed doen. Tenslotte duurt het zo wel heel erg lang om te kunnen bekijken wie er nou van mijn Facebook vrienden bij Ernst & Young werkt. Ik klik op de knop Overslaan & doorgaan en krijg vervolgens dit te zien:

StepStone | Vacaturepagina, 2

Het rijtje vage avatars is verdwenen; en de tekst Geen directe connectie? Breid je netwerk uit is hiervoor in de plaats gekomen. Wat mij mij naar BranchOut brengt en mij hetzij laat registreren of, als ik al een BranchOut account heb, me de volgende pagina laat zien:

BreanchOut | Grow your BranchOut network

Waarbij het laden van mijn Facebook friends eeuwig duurt. en dat terwijl ik minder dan 20 Facebook friends heb en 2 connecties binnen BranchOut. Bijzonder…

Conclusie
Een bijzondere ervaring, maar niet eentje waarvan ik denk dat de gemiddelde StepStone bezoekende werkzoeker enorm warme gevoelens gaat ontwikkelen. En al helemaal niet als diezelfde werkzoeker gaat ontdekken dat na registratie bij BranchOut er ineens een diarree van spam mailtjes richting de eigen Facebook connecties wordt gestuurd. Wat (ook) StepStone een negatief imago kan bezorgen.

Bespiegeling
Monster heeft een LinkedIn kloontje in BeKnown, Experteer heeft hetzelfde met Emplido, Totaljobs heeft een samenwerking met BranchOut en nu heeft ook StepStone zich aan BranchOut verbonden. De wereld van vacaturesites convergeert op Facebook.

Emplido is een zinloze exercitie, BeKnown is ondertussen al bijna schijndood en met de naderende verkoop van Monster heeft dat kloontje een uiterst onzekere toekomst. De keuze voor de grootste kloon, BranchOut, lijkt daarmee nog de meest verstandige. Maar het is niet denkbeeldig dat Totaljobs en nu ook StepStone zichzelf hiermee extra kwetsbaar hebben gemaakt. En na de verical search engines (Indeed, SimplyHired, Jobrapido, etc.) nu ook op dit domein een andere partij de ‘controle’ over de werkzoeker geven. Een riskante gok, gezien de positie die Indeed ondertussen heeft ingenomen.

Geef een reactie

6 Comments
  • Ali Hillman
    says:

    Hello! Mijn naam is Ali en ik ben vertakking van de Community Manager. Ik gebruikGoogle Translate om dit te vertalen naar het Nederlands, dus excuses als er fouten zijn. Ik wilde je bedanken voor het gebruik van vertakking en mezelf uit te breiden als een bron als je vragen hebt.Vertakking maakt gebruik van de standaard Facebook dialoogvenster verzoekdialoogvenster te sturen uitnodigt. De gebruiker ziet precies wat er gaat worden ingediend en de ontvangers voordat nodigt worden verstuurd. Er is geen automatischeuitnodiging proces van onze kant.Vertakking heeft een gladde nieuwe look met extra functies om het zoeken naar werknog makkelijker en efficiënter voor onze gebruikers. De bijgewerkte vertakkingdashboard benadrukt de gebieden die u zullen helpen het meest bij het zoeken naareen nieuwe baan, met de nadruk op twee tabbladen: “Jobs” en “. Mensen” vertakkinggebruikersprofielen zijn bijgewerkt om vaardigheden en werkervaring te markeren, tehelpen je profiel aantrekkelijker naar andere gebruikers, recruiters en potentiële werkgevers. Check it out en laat me weten wat je denkt of als u andere vragen hebt!cheers,Ali

    • Marc Drees
      says:

      While it is very cool to read your comment in Dutch it does kill the message. So please repost your comment in English as it will be understood by most, if not all readers.
      On the subject of hitting 50 of your connections with a BranchOut invite; just how visible is that before it is sent out? Because your perspective seems to be massively different from the comment of Luc Alda on the TechCrunch article:
       
      When you sign up with BranchOut, your product asks the user to “include your Facebook contacts”. It then mimics the dialogs and the wording that LinkedIn uses to add people to your network saying, as a default bulk message to all your contacts, “XYZ would like to add you as a professional connection on BranchOut”. Where the product acts disingenuously – and at worst, in bad faith – is where it does not explicitly state that the “inclusion” sends invites to the app to people who are not already members. I’ve just been through the flow with three different accounts and, in all occasions, people who don’t have an account in BranchOut were included in the mass invite by default. Furthermore, a permission that enables the add to send further invites without the user’s permission is ticked by default.
       
      I’ve signed up for BranchOut long ago, and I’m not willing to create fake Facebook accounts just to verify this claim. However, if inclusion of my Facebook connections results (without an unambiguous explanation and my active consent) in an automatic e-mail being sent out to a maximum of 50 (which is the Facebook limit) of my connections that are not yet BranchOut users then it is bad faith and if I’m not mistaken not admissable under Dutch (and European) privacy laws. However, regarding the legality I will check if this is indeed the case.