Taleo Talent Exchange: bijzonder klein, maar met grote ambities

Taleo UP icoonHet is nu volledig duidelijk wat mogelijk een reden is geweest voor Oracle om Taleo te kopen. En dat is de Taleo Talent Exchange. Of liever gezegd, het Universal Profile (UP). Waarmee direct de mysterieuze Taleo UP icoon is verklaard waar ik over struikelde tijdens mijn bijzonder pijnlijke online sollicitatie-ervaring bij Philips.

Volgens Taleo is de Talent Exchange een candidate talent community from around the world connected through the Taleo talent network. En dit is waar Oracle en Taleo recentelijk naar verwezen toen ze hun natte droom presenteerden. De nieuwe combinatie denk met haar Universal Profile LinkedIn naar de troon te kunnen stoten. Ga opzij BranchOut, hier komt het Universal Profile!

De Taleo Talent Exchange is overigens geen nieuwe ontwikkeling; het bedrijf is hier in september 2009 mee van start gegaan. Toendertijd werd dit initiatief als volgt door Taleo omschreven:

Talent Exchange is a crowd-sourced talent marketplace fueled by Taleo’s 4,500 customer companies who invite alumni or candidates who are not a good fit to join Talent Exchange thereby earning credits to download new job seekers from the expanding Talent Exchange candidate pool.

Met andere woorden, een soort recycling van sollicitanten. Wat in een recente webcast door het bedrijf als volgt werd gekwantificeerd:

Taleo | Slide 1

Met andere woorden, de gezamenlijke Taleo ‘cv-database’ bevat 300 miljoen kandidaten waarvan maar liefst 96,5% (ofwel een kleine 290 miljoen) nooit zijn aangenomen door een Taleo klant. En Taleo wil graag dat haar klanten deze kandidaten richting de Talent Exchange schoppen. Om de klanten, de community (?) en de kandidaten te helpen. En, niet te vergeten, ook Taleo zelf. Maar daarover later meer…

Van die 290 miljoen kandidaten hebben ondertussen 3,5 miljoen een Universal Profile aangemaakt; een whopping 1,2%… Dat schiet niet erg op als je de ambitie hebt om (alweer) het cv te laten vervangen door UP’s. Jawel, dat is namelijk de ambitie van Oracle/Taleo:

Taleo has been busy building a repository of what people have done.

It’s being contributed to by a growing number of corporate customers. The product of these contributions could become for individuals’ careers what credit reports have become to their financial status.

One such a service, or services in that genre, become ubiquitous, then the use of a résumé to represent one’s curriculum vitae may become passé.

Nou, dan zijn ze nog wel even bezig. Maar wacht… de Talent Exchange heeft niet alleen het Universal Profile; er zijn ook nog andere kanalen:

Taleo | Slide 2

Van de meer dan 5.000 klanten van Taleo doen er ‘slechts’ 1.150 mee met de Talent Exchange. En Philips is daar dus blijkbaar 1 van. Maar hieruit blijkt dat Taleo niet alleen Universal Profiles in de Talent Exchange heeft zitten, maar ook nog contacten die via Salesforce zijn binnengekomen. Waarmee de Talent Exchange ineens bijna 30 miljoen ‘kandidaten’ bevat. En er is nog een derde bron, web spidering. Waarmee het bedrijf nog eens 1,5 miljoen onvermoede personen aan de Talent Exchange heeft toegevoegd:

Taleo | Slide 3

Waarmee dat aantal van 30 miljoen ‘kandidaten’ dus exact wordt gehaald; hoewel Taleo zelf over 27 miljoen kandidaten spreekt. Maar hiermee is nog altijd niet meer dan ruim 10% van die Talent Exchange kandidaten een echte kandidaat die bewust zijn/haar Universal Profile heeft aangemaakt.

Overigens spreken andere, niet officiele bronnen over totaal andere aantallen:

The company says Taleo accounts for 74 million transactions per day and has 240 million candidates in the Taleo Talent Exchange

The Taleo Talent Exchange is a pool of over 250 million job candidate profiles where clients post over 260,000 new job openings per month

Ik ga er maar vanuit dat hiermee de aantallen worden bedoeld van alle kandidaten die ooit via een Taleo klant hebben gesolliciteerd. En dat Taleo nooit, maar dan ook echt nooit, deze informatie zonder medeweten van klanten of kandidaten beschikbaar zou stellen.

Overigens worden Taleo klanten ‘beloond’ als zij hun kandidaten uitnodigen een Universal Profile aan te maken. Ze krijgen extra credits om kandidaten uit te nodige als ze gebruik maken van de Talent Exchange om kandidaten te sourcen. Als je het een beetje onhandig doet als bedrijf kan het dus zomaar zijn dat je betaald om je eigen kandidaten te zien…

Taleo biedt de mogelijkheid aan klanten om dat uitnodigen volledig automatisch te laten verlopen:

Taleo | Slide 4

En in zo’n geval ontvangt een kandidaat een e-mail met een uitnodiging om zichzelf binnen de Talent Exchange ‘community’ in te schrijven:

Taleo | Slide 5

Als een kandidaat op de link Click to complete your profile klikt, krijgt hij volgens Taleo iets dergelijks te zien:

Taleo | Slide 6

 

Maar met name die laatste optie, Import profiel from LinkedIn, lijkt niet langer te bestaan. Via Facebook of direct via de Talent Exchange website bleken uitlsuitend deze opties te bestaan:

Talent Exchange | Beef up your profile

Heeft Taleo soms de BranchOut/BeKnown behandeling van LinkedIn gekregen? Of is de LinkedIn API alleen maar beschikbaar via de sites van Taleo klanten? Het zou me niets verbazen…

Overigens lijkt de Facebook app gruwelijk veel op BranchOut en BeKnown:

Talent Exchange | Dashboard

Je kan via deze app connecties maken en badges verdienen. Jawel, we hebben nog een LinkedIn kloontje op Facebook erbij… Om te janken.

Slotopmerking
Taleo heeft een aantal jaar geleden op een verloren moment een nieuwe monetizing stream bedacht: Talent Exchange. Tot op heden heeft deze toepassing ongetwijfeld niet veel meer dan peanuts toegevoegd aan de omzet van Taleo. Maar om volstrekt onduidelijke redenen lijken Oracle en Taleo ervan overtuigd dat de Universal Profile component van Talent Exchange een dominante factor kan gaan worden binnen online recruitment. Lekker laten dromen zou ik zeggen…

Geef een antwoord

2 Comments