UWV (WERKbedrijf): met minder geld nog veel minder doen

UWV Focus 2012 Het UWV heeft via UWV Focus 2012 een inzicht gegeven in de plannen met betrekking tot UWV WERKbedrijf en natuurlijk Werk.nl:

In de loop van 2012 voeren we gefaseerd e-dienstverlening in. We leiden alle klanten na een e-intake automatisch door naar elektronische dienstverlening voor de eerste drie maanden. Klanten die een WW-uitkering aanvragen, moeten zich direct ook bij ten minste één uitzendbureau inschrijven voor bemiddeling. We spreken werkzoekenden aan op hun eigen verantwoordelijkheid om werk te vinden, en bieden ze toegang tot een zo compleet mogelijk aanbod van vacatures. De basis daarvoor is werk.nl, dat we steeds vollediger maken. Met grote uitzendbureaus bestaan al afspraken over het leveren van vacatures.

Zo langzamerhand is het Arbeidsbureau CWI UWV WERKbedrijf met alle naamsveranderingen ook steeds verder uitgekleed. Want wat doet deze administratieve moloch eigenlijk nog? De eerste 3 maanden dus helemaal niets. Zou een verdere bezuiniging die grens oprekken naar de gehele periode van een WW-uitkering?

Er blijven nog maar 30 Werkpleinen in  Nederland over. En tegelijkertijd durft het UWV het volgende te zeggen:

Klanten die moeite hebben met digitale dienstverlening, geven we de eerste tijd extra aandacht, zodat ze niet tussen wal en schip vallen.

Nou maar hopen dat ‘klanten’ die moeite hebben met digitale dienstverlening geen fysieke beperking hebben. Want voor die extra aandacht zullen ze in staat moeten zijn om extra lang te reizen. En daarvoor extra kosten te maken.

En wat bedoelt UWV met de eerste tijd extra aandacht? Wat is de eerste tijd? En wat gebeurt er na de eerste tijd?

En verder; wat gebeurt er na die drie maanden? Nou, dit:

Na drie maanden kunnen we een deel van onze klanten persoonlijk van dienst zijn in onze vestigingen op de Werkpleinen, maar vanwege de dalende budgetten gaan we dat wel veel minder doen: in 2012 kan het nog bij ongeveer de helft van de WW’ers. En vanaf 2015 krijgt nog maar één op de tien werkzoekenden met een WW-uitkering deze face-to-face dienstverlening op locatie. De rest van de WW’ers maakt dan uitsluitend gebruik van e-dienstverlening.

De kans op persoonlijke ondersteuning na drie maanden gaat dus van 50% naar 10% in de loop van de komende 4 jaar. Nou maar hopen en bidden dat 90% van de werkzoekenden met een WW-uitkering in 2015 allemaal in staat zijn om het helemaal zelf online te regelen. Via een steeds vollediger werk.nl

Ben ik de enige die een treinramp van ongekende omvang ziet aankomen? En zitten onderstaande lachebekjes in 2015 nog wel op hun positie? Om verantwoording te nemen voor hun rampzalige beleid?

UWV raad van bestuur

Geef een antwoord

4 Comments
  • h de Haas
    says:

    Waar hebben we het over met een arbeidsmarkt zoals nu.
    Waar Philips zijn laatste werkgelegenheid alsnog naar Polen overdoet!!!!
    En waar nu, in Nederland dus, al over de 100.000 jongeren werkloss zijn. 

    Waar ooit bij UWV het motto “de klant centraal” gold, gaat het nu richting
    “” zoek het zelf maar uit”.
    Want wat weten de overblijvende werkcoaches met bestanden van “tig” klanten, nog van individuele gevallen?
    Dus dienstverlening op maat kan je wel vergeten.
    UWV-beleidsmakers kunnen alleen hopen op een spoedige opleving van economie. Dan kan hun wensdenken spontaan uitkomen. 

  • Kaj Jalving
    says:

    Lees dit interview maar eens met ict-ondernemer en bestuurskundige René Veldwijk: “Bij de overheid is er voor grote ict-projecten geen pijn. Den Haag levert de gelden aan bijvoorbeeld het UWV. Die geven eenderde van het geld uit aan opdrachten voor Capgemini en Logica en maken tweederde zelf op. Als het project uitloopt, komt er meer geld. Want liever geldverlies dan gezichtsverlies. Zo ontstaat een beweging waarin falen in ieders belang is en projecten nooit afkomen. Omdat ict geen fysieke verschijningsvorm heeft en in die zin onzichtbaar is, kunnen wantoestanden eindeloos groeien. ‘(..) Dan krijg je dus systemen die niet afkomen of die niet afkomen of die niet betrouwbaar functioneren of niet te onderhouden zijn. (..) Iedereen in de sector weet het. (..) Maar iedereen houdt zijn mond. (…) “De ict-staf is tot het einde toe positief, want het salaris komt uit de projectbudgetten. En de UWV-voorzitter wil niet met een mislukking naar de minister. En de minister wil niet met een mislukking naar de Kamer. En de politiek kan de sociale zekerheid niet meer overhevelen naar de gemeenten, want niemand durft nog te werken met het oude ict-systeem. De moraal? Win, win, win! 
    http://www.raamstijn.nl/eenblogjeom/index.php/informatiemanagement/1298-de-faalindustrie-volgens-rene-veldwijk