#EHRM12 – Anne Britt Petri: Beleving van de recruitmentsite

En ik verlaat mijn trouwe zaaltje om snel een stopcontact te veroveren in breakout 4, waar Anne Britt Petri iets gaat vertellen over de beleving van de recruitmentsite. Een erg actueel onderwerp: beleving. En we beginnen met de vraag: hoe maak ik een goede recruitmentsite?

Met behulp van de zaal maken we een lijst van dingen die aanwezig moeten zijn op een recruitmentsite (vacatures, social media integratie, arbeidsvoorwaarden..). De lijst, zo kunt u zich voorstellen, wordt erg lang. Maar: websites hebben te maken met verschillende doelgroepen. En deze willen verschillende dingen terugzien op uw website. We krijgen onder andere te zien dat er verschil is tussen studenten en al werkende mensen: studenten willen meer interactie en social media integratie. Vervolgens bekijken we enkele voorbeelden van dergelijke interactiemogelijkheden. Maar de kernvraag is: wie is mijn doelgroep en wat wil ze?

Zo komt Anne Britt op de DAC strategie: Doelgroep, Arbeidsmarkt, Communicatie. Je doelgroep heeft bepaalde wensen en motieven en daar moet je op aansluiten in je communicatie. Een voorbeeld: het Franciscus ziekenhuis in Roosendaal, waar iedere doelgroep van de website specifiek wordt aangesproken, in dit geval door te openen met voor die doelgroep relevante vragen.

De DAC benadering betekent echter ook dat je bij het ontwerpen van een recruitmentsite niet zomaar een lijst met onderwerpen kunt afvinken. Je hebt ook een bepaalde look&feel nodig, die alle punten bij elkaar brengt. We zien twee erg verschillende youtube filmpjes die goed inhaken op een specifieke doelgroep. En Anne Britt geeft aan dat look&feel niet beperkt blijft tot visueel materiaal, maar dat ook de tekst goed aan moet sluiten.
En een sterk aansluitend punt: het aantal WO’ers op LinkedIn is zeer veel hoger dan het aantal MBO’ers. Dus voor je heel actief op LinkedIn gaat werven: bedenk je eens goed waar je doelgroep echt zit. Leuke extra: op G+ zitten vooral ICT’ers.

De samenvatting begint stellig met: kijk wat je doelgroep wil. Sluit daar op aan met je checkboxen (de need to haves) en kijk daarna naar de nice to haves. Vergeet daarbij de overall beleving te kijken: alleen checkboxen werkt niet. Verder in de discussie blijkt hoe vergaand de implicaties kunnen zijn: je zou zelfs voor iedere doelgroep een andere landingspagina kunnen hebben op je website. Zo komen we ook weer terug op Paul iske’s verhaal van trial & error en nieuwe dingen proberen: doen.

Geef een antwoord