Recruitment is recruitment

Recruitment is sales of toch niet. Recruitment is marketing of toch niet.  De recruiter is community manager.  Arbeidsmarktcommunicatie hoort thuis bij recruitment, of toch bij HR. Maar eigenlijk is recruitment dan weer een onderdeel van de marketing afdeling. Volgens sommigen zou recruitment helemaal niet mogen bestaan!  Als je je best doet kun je elke week ergens lezen dat ons vak eigenlijk een ander vak is. Zelden heb ik een vakgroep zo in identiteitscrisis gezien als het recruitment domein. Hoe komt dat toch?

 

Navelstaren

Zou het komen door onze verbondenheid met HR dat we onszelf en het werk dat we doen zo graag willen categoriseren? De neiging hebben  ergens bij te willen horen en onszelf te spiegelen aan anderen? Nu is het waar dat de meeste van dit soort blogs door consultants, trainers en anders-soortige freelancers worden geschreven. Mensen die vaak jaren geleden voor het laatst daadwerkelijk hebben zitten recruiten en sindsdien met quickscans, onderzoeken, congressen, tooltjes en dergelijke hun geld verdienen. Mensen die welvaren bij verandering en onzekerheid en er hun business op bouwen. Immers, angst verkoopt. Maar blijkbaar is het een thema dat leeft want de blogs komen elke drie maanden wel weer voorbij en het gesprek hoor ik vaker plaatsvinden onder peers.

Passanten

Voor een groot deel van ons “team” is recruitment niet het eindstation en allerminst een specialisme. De eerste decaan die ooit een 16jarige puistenkop al meegaf dat er een recruitment carriere voor hem in het verschiet lag mag zijn fles champagne bij me komen ophalen. Vaker is de recruiter per ongeluk het vak ingerold of hebben we te maken met een starter met een algemenere opleidingsachtergrond die nog zoekende is naar zijn eindbestemming. De opleidingingen P&O, P&A en personeelswetenschappen besteden nauwelijks tot geen aandacht aan personeelswerving, dus van een specialistisch opgeleide starter is geen sprake. Een hoop mensen stromen door naar een ander vakgebied. Wellicht dat de toekomstig marketeer zich daarom meer vereenzelfigd met de marketing afdeling en de toekomstig HR medewerker zich meer thuisvoelt bij de Recruitment=HR gedachte.

Who cares?

Stel je voor dat de systeembeheerder  zich de hele dag bezig zou houden met zijn roots of thuis binnen de organisatie. Pas ik niet méér binnen inkoop? Of toch binnen development? Misschien ben ik wel van facillities! Het maakt jou als “interne klant” allemaal niet uit. Als je maar internet hebt en je laptop niet te traag is. Denk je echt dat de lijn zit te wachten op jouw puberale drang naar een clique? Niets ervan. Die wil snel passende kandidaten voor zijn dringende functies!

IK BEN RECRUITER

Hoe het ook zij, het lijkt mij ernstig vermoeiend me constant bezig te houden met wat ik eigenlijk zou moeten zijn. Ik heb als recruiter een prachtvak dat welliswaar overlappende competenties kent met andere vakgroepen maar volstrekt uniek is in het dagelijks werk. Ik kan morgen niet het werk overnemen van onze marketingmanager. Net zoals de best presterende accountmanager die mijn plek inneemt voor het middaguur van zijn eerste werkdag zal terugverlangen naar zijn eigen werk. Zoals een stratenmaker geen timmerman is en zoals een goede voetballer niet persé een goede technisch directeur is. De enige die mijn werk zou kunnen over nemen is iemand met ervaring in recruitment. En het gekke is, als iemand dat zou moeten weten is het de recruiter die de hele dag bezig is met matchen van kandidaten met carrieres.

Ik hou van mijn vak, met al haar facetten en vraagstukken. Ik wens je dat zelfde geluk toe. Focus je op jouw bijdrage aan de organisatie. Vertrouw op de competenties van je collega’s binnen HR, marketing, sales en vraag hulp waar nodig. Wees trots op wat je doet en exceleer. Maar bovenal, maak veel plezier!

Viva La Recruiter!

Geef een antwoord

11 Comments
  • Patty Baken
    says:

    @Thomas, bij deze wil ik graag de fles champagne schenken aan mijn oud (jawel) marketing docent. Deze gaf mij tijdens mijn puisterige puber periode het advies om mij te gaan richten op de recruitment.

    Na een aantal jaren werkzaam te zijn in deze branche ben ik nog steeds heel gelukkig met mijn keuze om zijn advies te volgen. Ik ben recruiter!

  • Carlijn
    says:

    Zo herkenbaar! 
    Wel ben ik van mening dat een recruiter zijn of haar specialisme kan hebben. De één is meer target/sales gedreven waar de ander meer gericht is op het in gesprek zijn en blijven met de doelgroep, de arbeidsmarktcommunicatie, het voorportaal en smoel van de organisatie vertegenwoordigen. 

    Maar inderdaad, recruitment is een vak! 

  • Thomas Waldman
    says:

    Leuk om te zien dat een blog als deze alle retweet records verbreekt. We zitten inmiddels op de 77 retweets en reposts volgens bit.ly. Ten opzichte van een gemiddelde 16 voor mijn andere posts. De revolutie is los 🙂
     
    @Sandor Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als ik spreek met collega’s, niemand die zoveel besproken vervlakking hard zie toepassen. Ben benieuwd naar businesscases. Ken jij die?

  • Sandor
    says:

    @thomas; eens met dit vlammend betoog. Wat ik wel zie is iets wat te maken heeft met deze discussie namelijk verplatting van het vak. Het vak lijkt steeds meer toe te bewegen naar een salesfunctie gericht op CV’s scoren. Mis bij steeds meer organisaties zaken als selectie als onderdeel van het recruitmentdomein; intern klantmanagement (in plaats van doorgeefluik van vacatures), contracteren van kandidaten etc. vanuit dit perspectief lijkt het wel goed om je te realiseren waar je van bent en kan een identiteitscrisis helpen om dit te bepalen; eens?

  • Menno
    says:

    Zelden heb ik een vakgroep zo in identiteitscrisis gezien als het recruitment domein ? Ik zou zeggen ga eens praten met een assurantie tussenpersoon.