Social Recruiting 2012 ABNAMRO….. Zonder India!

Gisteren heb ik het Social Networking congres van de ABNAMRO bank bij mogen wonen. Veelbelovend! Samen met het Recruitmentlab van RecruitmentMatters opperhoofd Marc Drees is er een zwaarlijvig rapport samengesteld over de impact van Social Media op Werving & Selectie. Hiertoe werden vooral de intermediairs uitgenodigd . ‘k Was benieuwd. Wat zou ik gaan meemaken. Bureautje dissen? Die reageren toch niet in een volle zaal vanwege commerciele druk. Kansen voor bureaus? Nauwelijks voor te stellen in de hype Social ten tijde van recessie. Wat dan wel? Die vraag alleen al maakte mij nieuwsgierig genoeg naar dit Seminar te gaan. En niet teleurgesteld. Smaakmakend alom. Hier een verslag.

Volle bak bij entree. Keurig ontvangst. Alles goed geregeld daar op de Zuidas. Bekende gezichten. Ook veel onbekende bezoekers.  ‘k Loop al een tijdje mee in het wereldje en toch elke keer weer verbaasd hoeveel mensen je toch ook eigenlijk niet kent.  Alleen daarom zijn Events al de moeite waard.  De business is zo in beweging, met altijd weer zoveel nieuwe mensen. Leuk! 14.30 uur de aftrap. Iedereen in de zaal. En ja hoor…geen wifi. Gaan we weer. Mooi event over Social en geen enkel bereik. Dat bij een grote bank op het duurste stukje grond in Nederland. Ach, misschien maar beter. Quotes tweeten vanaf een Social Event is ook zo 2011 toch? Maar eens opletten wat er gezegd werd. Een veel beter plan.

De aftrap door Han Meesters. De founder van het rapport. Gelukkig had Marc Drees dit deze ochtend al op RM gezet. Ik kon het dus bestuderen voorafgaand aan het Seminar. Een gewichtig stuk. Een must read voor elke RM lezer. Toch ook de vraag hoe dit rapport in een uur presentatie te gieten. Zoveel facts & figures en food for thoughts. Dat moest wel misgaan. En ja hoor…. gelijk in het begin al. “Buitenlandse IT-er zijn nergens voor nodig.” Knap! Een letterlijke tekst van een ABNAMRO-er. Let wel, een bank die grotendeels van IT afhankelijk is van het Indiase TATA Consultancy, en meer dan 3000 Indiase IT-ers in dienst heeft.  Ondertussen werken er meer dan 5000 indiase IT-ers in Amsterdam e.o. Hoeveel daarvan zullen er een ABNAMRO hypotheek hebben? Deze bank kent haar hoofdkantoor in Amsterdam. De burgermeester komt net terug van een business trip naar India en is maar wat blij  dat er Indiase IT-ers naar NL komen. ABNAMRO werd hier als best practice genoemd. Wat is dat toch? Die allergie tegen “”hoogopgeleide Indiase IT-ers”…..

En ineens werd het duidelijk . Het is niet Recruitment die in een identiteitscrisis verkeert. Het is Social! Uitgedragen door 40 +ers. Op zoek naar iets nieuws. Iets waar ze hun handtekening onder kunnen zetten. Iets waar ze mee kunnen pochen in een hip & trendy omgeving. Iets wat midlife crisis kleur en geur geeft.  Jaja. Laat mij raden… Lid van de Veronica gids, kaartjes kopen van Simple Minds in Paradiso, een ellenlange vaste baan bij een ‘grote naam’, de IKEA op 2e Paasdag.  Spruitjes lucht alom, maar helemaal wild vanwege Social. He he.. eindelijk erkenning. Hoera, ik besta!  Iets nieuws! Een extra kans en mogelijkheid. Zekerheden in Recruitment, zoals de hoogopgeleide Indiase IT-er,  kegelt men dan wel omver, bang dat men is om Social niet op een voetstuk te krijgen. Wat een zure smaak in de mond krijgen”de kandidaat van Monster”, de advertentie in Intermediair”, “de vacatureboom van YER”, en de” plaatsing in de zaterdagkrant”. Als het maar Social is, dan is het goed! En de rest…… Allemaal old school, flauwekul, ouderwets, passe en meer. Vooral dat is Social 2012. En dat is toch vreemd. Neem bijvoorbeeld de Apple Store in Amsterdam. 300 winkelmedewerkers in no time. Enkel via een advertentie in Monsterboard, een briefje op de ramen en een bord buiten.  Wat is hier mis mee. De meest hippe & mooie winkel in Nederland, helemaal 1.0 gestaffed.  Prima toch?

En weet je…. na 7 jaar Social Recruiting, ben ik daar eigenlijk wel klaar mee. B2B hoeven we elkaar het nut en de overtuiging van Social eigenlijk niet meer uit te leggen. Laatst heb ik op een carriere beurs gestaan. 2 dagen lang tig speed interviewtjes gehouden. Weet je hoeveel bezoekers mijn LinkedIn profiel van te voren hebben opgezocht?…. 0! Op dit Social Event waren 3 sprekers. Hoeveel bezoekers zouden voorafgaand nog even deze sprekers hebben opgezocht op Facebook? Van de 200 ook 0 denk ik! Dat is dus Social 2012. Iedereen praat erover. Iedereen heeft een perceptie. De do’s en dont’s zijn ontelbaar door al deze meningen. Daardoor is het zo vaag als wat.  B2B heeft het dan eigenlijk geen nut meer. ’t Is allemaal wel duidelijk ondertussen. Vooruit, de markt op. Gewoon doen. Lekker bezig gaan. A way of living. Het Evangelie van Social verkondigen naar werkzoekenden, latent op niet. Daar ligt de markt. Desnoods via de zeepkist op het dorpsplein.

Veel interessanter voor de Socials die er een beroep willen maken. B2C, dat is de markt. Voor Recruiters die concreet met Social werken……… Lees in ieder geval het rapport. Zeer de moeite!

Geef een antwoord

1 Comment
  • Patrick
    says:

    Rob, dank voor je prachtige stuk! Het is inderdaad verbazingwekkend te zien dat diegenen die 1 a 2 jaar geleden nog cynisch ‘social’ afdeden als hype, nu blind en onvoorwaardelijk voor ‘social’ lijken te gaan. Je kunt van je stagiair verwachten dat die nog een beperkte wereldvisie heeft, maar bestuurders horen toch beter te weten en een gewogen afweging te maken tussen oude (goedwerkende) processen en systemen, versus innnovatie. Klinkt een beetje alsof papa ineens mee wil spelen met de kids en met een afzakkende broek probeert op een skateboard te gaan staan.