LinkedIn kloontjes op Facebook, april 2012

Alweer de derde aflevering van de serie over LinkedIn kloontjes op Facebook; en ook dit keer is er weer een nieuwe deelnemer. Want naast BranchOut, BeKnown, Talent.me, Identified, Pooldip, Emplido en Talent Exchange verwelkomen we nu Silp. Waarmee we nu dus op acht LinkedIn kloontjes op Facebook zitten. Hoewel er feitelijk maar twee enige tractie lijken te hebben ontwikkeld:

Aantal maandelijkse gebruikers voor professionele netwerk applicaties op Facebook, april 2012. Bron: Facebook

Aantal maandelijkse gebruikers voor professionele netwerk applicaties op Facebook, april 2012. Bron: Facebook

Inderdaad, spectaculaire verschillen! Waarbij BranchOut en Identified er met kop en schouders bovenuit steken. En BranchOut de absolute winnaar (van dit moment) lijkt te zijn. Gezien alle inspanningen die Monster zich heeft getroost om BeKnown te pushen is dit wel de grootste mislukking van alle acht kloontjes te noemen. Ondanks die 180.000 gemiddelde aantal maandelijkse gebruikers, waarmee BeKnown de serie mini-kloontjes aanvoert. Talent.me is sinds vorige maand bijna gehalveerd (van 290.000 naar 150.000) en de overige kloontjes zijn niet eens de moeite van het vermelden waard.

In onderstaande grafiek is de groei van BranchOut en Identified over de afgelopen maanden weergegeven:

Groei van gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers Branchout en Identified. Bron: Facebook

Groei van gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers BranchOut en Identified. Bron: Facebook

Het lijkt er op dat de parabolische groei van BranchOut alweer is gestopt. De laatste week is de groei slechts een ‘magere’ 500.000 geweest. En hoewel Identified plotseling razendsnel lijkt te groeien is ook hier in de laatste weken de klad in gekomen. BranchOut is zonder enige twijfel niet veel meer dan een piramidespel; hetgeen betekent dat binnenkort een daling zal worden ingezet die onvermijdelijk zal eindigen in de spectaculaire crash van dit kloontje. Tenzij de oprichter de lege huls voor die tijd weet te verkopen. Maar de tijd begint wel heel erg te dringen…

Social media buzz
Ook nog even de social media buzz (of liever gezegd het vrijwel volledige gebrek daaraan) van de verschillende LinkedIn kloontjes (met uitzondering van Identified omdat deze naam niet uniek identificerend is om mee te zoeken naar social media vermeldingen van het kloontje):

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto 

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

Nog altijd komt een bijzonder groot deel van de buzz  door vermelding van de kloontje op RecruitmentMatters en retweet botjes. In sommige gevallen is alle buzz hiervan afkomstig. Verder is de buzzgroei van BranchOut (van 54% naar 79%) van zeer tijdelijke aard, in de volgende maand zal de buzz van dit kloontje volledig instorten.

Geef een reactie

1 Comment