Dutch Interactive Awards: Randstadstudent

Dutch Interactive Awards Eind maart werden de genomineerden voor de Dutch Interactive Awards bekend gemaakt, en daarbij zaten ook 5 genomineerden in de categorie Best recruitment. En aangezien belofte schuld maakt, vandaag de evaluatie van de voorlaatste van deze genomineerden; Randstadstudent. Binnenkort een review van de laatste genomineerde; Ernst & Young, met 360me.nl. Eerder was genomineerde USG Capacity al door mij bekeken.

De andere twee genomineerden zijn recent al een keer door mij bekeken:

Bij de nominatie staat de reden waarom Randstad deze site heeft ontwikkeld. En die gaat als volgt:

Moederbedrijf Randstad zag een toename in het aantal studenten dat op zoek was naar een bijbaan. Bovendien kozen veel studenten, voornamelijk vanwege het gemak, voor concurrerende online uitzendbureaus die zich speciaal richten op deze doelgroep. Daarop besloot Randstad een nieuwe website te laten ontwikkelen. De verwachting van de nieuwe website is dat meer studenten zich zullen gaan inschrijven voor een bijbaan via randstadstudent.nl. Bovendien is het nu mogelijk om de concurrentie aan te gaan met overige online aanbieders van studentenvacatures.

Ranstad voelde blijkbaar de pijn van gespecialiseerde aanbieders van tijdelijke arbeid voor studenten en heeft daarom Randstadstudent ontwikkeld. En volgens Randstad met onverwacht succes:

Het aantal studenten dat zich inschreef via randstadstudent.nl viel hoger uit dan waar in de prognose rekening mee werd gehouden. Het aantal voorgestelde kandidaten viel twee keer hoger uit dan verwacht. Om alles te kunnen verwerken, moest er tijdelijk een communicatiestop worden ingelast.

Da’s knap stom…

Maar goed, tijd om de vingers te laten spreken. Op naar Randstadstudent.

De homepage
Dit is de homepage van Ranstadstudent:

Randstadstudent | Homepage

Zoals we allemaal weten houden studenten van felle kleuren. En pijlen die zie langzaam ontrollen. En daarom stampen wij onze homepage vol met dat soort pijlen. Mission accomplished!

Afgezien van het kleurenbombardement snap ik niets van de pijltekst CV bouwen? Wat wordt hier in hemelsnaam mee bedoeld? Gaat Ranstad mij, als student, helpen om een cv in elkaar te knutselen? En wat heeft dat te maken met het vinden van een vaste of tijdelijke bijbaan?

Overigens is het goed om te weten dat er meer dan 3.000 bijbanen zijn, zoals wordt vermeld onder de visueel ondergesneeuwde snelzoekfunctie. Toch? Hoewel dat na controle heel, heel erg blijkt tegen te vallen; want er zijn maximaal 1.185 (en mogelijk slechts 681) bijbanen beschikbaar. Dus waar Randstad dat getal van meer dan 3.000 vandaan tovert is mij een volstrekt raadsel. Een leugentje om (veel) groter te lijken dan je bent?

Hoe dan ook, ik klik op de Klik Hier knop die vastzit aan de pijl Wil je een vaste bijbaan? Om vervolgens dit te zien:

Randstadstudent | Vaste Bijbsan

Ahh, ik krijg uitgelegd wat een vast bijbaan is en wat voor soort functies daarbij horen. Ik kan op de knop Klik hier voor de vacatures klikken of ik kan de snelzoekfunctie gebruiken. Die snelzoekfunctie heeft overigens een merkwaardige knoptekst: vind bijbanen. De hele wereld gebruikt bij een snelzoekfunctie de knoptekst Zoek of Zoeken, maar Randstad gebruikt vind. Wat verstandig. En waarom moet het woord bijbanen daar eigenlijk bij? Of denkt Randstad soms dat de gemiddelde student in verwarring zal raken als die extra duiding niet wordt gegeven? Hee, heel merkwaardig.

Vacatures zoeken
Maar goed, ik heb nog steeds geen vacature gezien, dus klik ik zo snel mogelijk op de knop Klik hier voor de vacatures. Om vervolgens eindelijk een lijst met bijbanen te zien:

Randstadstudent | Zoekresultaat vacatures

Het is fijn, de enorme oranje uitleg over vaste bijbanen blijft prominent boven in beeld. Een hap uit de beschikbare verticale real-estate waar je vacatures wil tonen. Heel verstandig… Zeker als je die bijbanen ook nog eens enorm uitgebreid toont, waardoor per bijbanen ook nog een een smak aan verticale real-estate opeet. Hier is duidelijk nagedacht over de behoefte van de bezoeker.

Gelukkig is er ook geen zichtbare navigatie, en kan ik alleen een job alert opslaan als ik mezelf registreer (waarover later meer). Randstadstudent is bijzonder in-touch met de doelgroep, zoveel is wel duidelijk.

Laat ik maar gauw doorgaan richting vacature, want ik trek dit soort knoeiwerk niet zo goed:

Randstadstudent | Vacaturepagina

Krijg nou tandjes. Na al het voorgaande gerommel slaat Randstad hier ineens de plank een keertje niet massief mis. Ik kan navigeren tussen vacatures, ik kan terug naar het bijbanenoverzicht (ineens met slechts 681 vacatures), de primaire call-to-action (solliciteren) is altijd in beeld, ik kan contact opnemen met RandstadStudent en ik heb kerngegevens van de functie goed zichtbaar. Chapeau.

Wel komisch is de zin onderaan:

Salaris is €8,13 bpu excl WD en na 3 maanden ga je €8,50 bpu excl WD verdienen.

De doelgroep zal deze zin per direct begrijpen, daar ben ik van overtuigd…

Solliciteren
Maar met een aanzienlijk positiever gemoed klik ik op de knop solliciteren:

Randstadstudent | Registreren

Om te solliciteren heb ik een account nodig? Wat een onzin! Om te solliciteren wil het 1.0 bedrijf Randstad dat ik een account aanmaak! Wat volstrekt, maar dan ook volstrekt overbodig is. Nog stompzinniger is de tekst: Hieronder kun je een account aanmaken, zodat je al je gegevens veilig worden bewaard. Afgezien van gruwelijke taalfout zegt Randstad hier feitelijk dat als je geen account aanmaakt eventueel ingevoerde gegevens niet veilig worden bewaard. O, o, o…

Helaas moet ik me deze onzin laten welgevallen, want ik wil een bijbaan. Dus voer ik mijn gegevens in om bij het sollicitatieformulier te kunnen komen. Dus voer ik onder het genot van extreme hartkloppingen mijn gegevens in:

Randstadstudent | Sollicitatieformulier 

Krak! Spontaan scheurt een ader in mijn linker oogbol bij het zien van deze ongekende gruwel. De hoeveelheid klikwerk die je moet verrichten om dit ‘formulier’ in te vullen kost voldoende energie om een middelgrote stad gedurende een jaar van licht te voorzien. Krankzinnig!

O ja, en wat hiervan te denken:

Randstadstudent | Sollicitatieformulier, detail

Hahaha! Hilarisch. Ik moet me de krampen invullen, maar Randstad heeft niet de moeite genomen om mijn eventuele LinkedIn profiel te kunnen leegzuigen zodat ik geen versleten vingertoppen heb als gevolg van een sollicitatie. Wat een ongekende stupiditeit. Ook is er blijkbaar geen interesse om een cv-extractie tool te gebruiken. Juist voor eenvoudige cv’s zijn dit soort tools bij uitstek geschikt. Maar Randstadstudent heeft hier geen boodschap aan. Brrr…

Na het solliciteren krijg ik deze melding te zien:

Randstadstudent | Online bedankje

Veel tekst, maar met vervolgacties (goed) en met een volstrekt unieke tekst:

Wij hebben je sollicitatie nu in behandeling genomen. Wij nemen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen één werkdag, telefonisch of per e-mail contact met je op.

Aangezien ik op een zondag heb gesolliciteerd lijkt het me bijzonder onwaarschijnlijk dat Randstadstudent nu mijn sollicitatie in behandeling hebben genomen, maar dit terzijde. Het feit dat Randstadstudent de belofte doet om uiterlijk binnen één werkdag contact op te nemen is natuurlijk fantastisch! Dit heb ik nog nooit ergens anders gezien en als het bedrijf daaraan voldoet is ze bijzonder goed bezig!

De e-mail
De e-mail ziet er als volgt uit:

Randstadstudent | E-mail bevestiging

Inderdaad, krankzinnig lang, maar dat komt vooral door het integraal overnemen van de vacaturetekst. Misschien dat het plaatsen van een link naar de tekst iets zinvoller was geweest…

Verder ook hier weer het commitment van Randstadstudent om binnen 1 werkdag te reageren. Uitstekend.

Conclusie
Kort gesteld is Randstadstudent een slechte site met een fantastische uitsmijter. En veel meer kan ik er echt niet van maken. Als deze site de Dutch Interactive Awards in de categorie Best recruitment site wint is het een volgende bevestiging van de zinloosheid van dit soort awards.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Danielle van Bakel
    says:

    Hi Marc,

    Bedankt voor je feedback op de website van Randstad Student. Mijn naam is Daniëlle van Bakel en ik ben de communicatie manager van Randstad Student.

    Ik ben blij om te horen dat je positief bent over onze belofte binnen een werkdag terug te bellen. Natuurlijk is het minder leuk om de negatievere punten te horen maar je slaat met verschillende punten zeker de spijker op zijn kop.
    De vormgeving van de homepage met het flash element en de zoekbalk hieronder is inderdaad nog niet optimaal. Ook kan de de gebruiksvriendelijkheid van de inschrijving kan beter en duidelijker.

    We zijn nu ook bezig met een traject waarin we de website onder handen nemen en zullen je punten hier zeker in mee nemen. Ik zou het ook erg waarderen als we eens een kopje koffie kunnen drinken en kunnen sparren om je ideeën verder te bespreken. Ik stuur je via twitter even een berichtje! 

    Met vriendelijke groeten,
    Danielle van Bakel