Randstad laat Manpower haar hielen zien

Logo en logotype RandstadRandstad slaat in het eerste kwartaal van 2012 een slag die weleens beslissend kan zijn voor de rest van dit jaar. Want waar Manpower in Q1 2012 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 nauwelijks omzetgroei (3,0% op basis van constant currency) en een daling van de brutomarge tot onder de 17% laat zien komt Randstad met een omzetgroei van ruim 12% en een brutomarge van 18%. Kan Manpower hier dit jaar nog een antwoord op verzinnen?

De onderliggende resultaten zijn, geografisch gezien, zeer verschillend zoals CEO Ben Noteboom ook aangeeft:

In North America, we continue to see excellent performance across the board. Our businesses in Asia-Pacific and Latin America show growth, while in Europe the situation remains rather uncertain. European performance in the first quarter was mixed, although it ended with a slightly upward trend. This could be encouraging, but it is too early to draw any major conclusions.

Maar hoe zien die resultaten er dan uit?

Tegelijkertijd zijn zowel omzet als brutomarge prettig gegroeid in het 4e kwartaal:

Randstad omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q1 2012

Randstad omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q1 2012

Ook al presteert Randstad dus duidelijk beter dan haar concurrent Manpower, de ontwikkeling van de brutomarge is natuurlijk bijzonder zorgwekkend. Want hoewel de omzet van het eerte kwartaal van 2012 bijna op het niveau van voor de financiele crisis ligt, is de brutomarge een volstrekt ander verhaal. Als we even de eventuele seizoenseffecten proberen te elimineren door de voortschrijdende jaargemiddeldes te berekenen, dan ziet de ontwikkeling van de brutomarge voor Randstad er voor de afgelopen jaren zo uit:

Jaargemiddelde brutomarge, Q1 2007 – Q1 2012

Jaargemiddelde brutomarge, Q1 2007 – Q1 2012

Oops… Keren de vette jaren van voor de financiele crisis ooit nog terug? Misschien, maar niet in de komende jaren schat ik zo in. En met een tweede recessie kan het zomaar zijn dat Randstad richting de brutomarge van Manpower afglijdt. Of is dat vloeken in de kerk?

Nederland: krimp
Maar wat ons allemaal natuurlijk speciaal interesseert is de performance van Randstad in het Nederlandse. En daar is minder positief nieuws te melden. Inderdaad, krimp. Maar relatief gezien doet Randstad het beter dan Manpower. De omzet daalde met 1% terwijl op basis van de ABU cijfers een gemiddelde krimp van 5% in uitzenduren voor de grote uitzenders was voorzien. En vergeleken met Manpower (-8%) is het verschil nog groter.

Verder blijkt dat in het eerste kwartaal van 2012 hard is gesneden in het personeelsbestand van Tempo-Team:

The number of FTEs was 5% below the level of Q4 2011, partly due to the adjustments made in Tempo-Team

En is weer veroorzaakt door en relatief slechte omzetontwikkeling bij dit uitzendlabel; een ontwikkeling die overigens ook al in het vorige kwartaal door Randstad werd aangehaald. Wat dus heeft geleid tot een kostenreductie middels krimp van het aantal medewerkers.

Duitsland: groei
In tegenstelling tot Manpower, die in Duitsland een krimp van de omzet liet zien, kan Randstad bij onze oosterburen een omzetgroei van 5% rapporteren. En die groei lijkt meer in lijn met alle juichgeluidjes ten aanzien van de Duitse economie; waamee tevens duidelijk is dat Manpower fors aan de bak moet.

De rest van Europa: krimp
Tja, de rest van Europa is een zee van rode cijfers. In Frankrijk is de omzet met  3% gedaald, in Belgie & Luxemburg 4%, in de UK en Spanje & Portugal met maar liefst 7%. En de rest van Europa liet een daling van 1% zien, hoewel de resultaten in de verschillende onderliggende landen sterk verschillen:

In Italy, which makes up roughly 50% of this region, revenue declined by 3%. Revenue at our Swiss business was the same as in Q1 2011. Our Polish business contracted by 4%, due to the deliberate termination of a large contract following our focus on client profitability. In Scandinavia the decline was more pronounced, partly because of a slowdown in the industrial segment, while we deliberately terminated some contracts. Growth in professionals across Denmark and Sweden remained solid following the successful start of the growth accelerator. Our Hungarian business came under pressure as we lost one of our largest contracts, while in the Czech Republic revenue was just below the level of Q1 2011. Turkey and Greece performed solidly, returning double-digit growth.

Ja, ja, groei in Griekenland… Dat zal naast het ouzo verbruik zo’n beetje de enige groei in dat land zijn…

Geef een antwoord

3 Comments