TMG: Hyves is kostbaar blok aan been

grafzerk De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de financiele resultaten over het 1e kwartaal van 2012 voorbeurs gepubliceerd. En ik zou bijna medelijden krijgen met Herman van Campenhout (CEO TMG) als ik me niet tegelijkertijd bedenk dat diezelfde Van Campenhout de duurste uitzendkracht van USG People ooit is geweest.

Maar terug naar TMG. Waar de advertentie-inkomsten uit print met maar liefst EUR 4,6 miljoen daalde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 terwijl de inkomsten uit online met slechts EUR 0,5 miljoen stegen. Met een strategie die volledig op online is gericht… Maar de meest omineuze opmerking vond ik toch wel deze:

Ondanks de druk op de opbrengsten van Hyves is in het eerste kwartaal groei gerealiseerd bij de online activiteiten.

TMG heeft Hyves op haar piek gekocht. Maar dat het zo snel bergafwaarts zou gaan had waarschijnlijk niemand bij TMG verwacht. En het wordt nog erger.

Want dit is wat TMG over haar water makende vlaggeschip zegt:

Sinds de opkomst van grote Amerikaanse sociale netwerken in Nederland moet Hyves de positie in de markt delen met andere partijen en zijn de bezoekeraantallen van Hyves gedaald. Door content toe te voegen en een duidelijk lokale signatuur te hebben onderscheid Hyves zich van de Amerikaanse partijen. Hyves is met 3,7 miljoen actieve gebruikers dan ook nog altijd een van de Nederlandse top websites in bereik. Door samenwerking met andere TMG-merken, zoals onder meer De Telegraaf, Telesport, Privé, Radio Veronica en Dumpert wordt synergie gerealiseerd en de propositie versterkt.

 

Ja, je moet toch wat om de krankzinnig hoge aanschafprijs van de Nederlandse equivalent van MySpace te verantwoorden. Maar dat “delen van de markt met andere partijen” ziet er volgens social media buzz monitor Coosto zo uit:

Aantal social media vermeldingen van Hyves en Facebook in Nederland. Bron: Coosto

Aantal social media vermeldingen van Hyves en Facebook in Nederland. Bron: Coosto

Oke… En denk niet dat de aanhang van Hyves op basis van deze cijfers is gegroeid. Want hoewel de social media buzz van Facebook in het eerste kwartaal van 2012 is verviervoudigd ten opzichte van een jaar geleden, is het volume van de buzz van Facebook slechts gegroeid van 0,23% naar 0,45% van de totale buzz. Met andere woorden, de buzz van Hyves is procentueel gezien niet gelijk gebleven maar in elkaar gesodemieterd.

Dat delen van de markt met andere partijen is het eufemisme van het jaar. En dat zal in de komende kwartalen ontegenzeggelijk een impact gaan hebben op de bijdrage van Hyves aan het TMG resultaat. En wat gebeurt er ook alweer zeer binnenkort? O ja, Facebook gaat naar de beurs. Maar nee hoor, dat zal geen invloed hebben op Hyves. Gewoon lekker slapen en morgen gezond weer op…

Geef een reactie

21 Comments
  • Anoniem
    says:

    Intern is voor de aankoop van Hyves bij TMG door meerdere personen al gemeld dat het een zeer slechte keus zou zijn. Hyves was al over zijn top heen en dit zou in de toekomst alleen maar ellende opleveren.
    Hier gaf men echter geen gehoor aan en is toch eigenwijs door gaan zetten. De visie van TMG? Naar mijn inzien is dit een behoorlijk blinde visie.

  • Mike van de Boer
    says:

    Lijkt me toch pijn doen als je marketing director van Hyves bent en je ziet de volledig vloot van Unilever en P&G dat Fb icoontje meenemen in al hun uitingen.. Fb gaat ook een keer op z’n gat don’t worry. Na het komen en gaan van diverse social media initiatieven durf ik in middels wel te speculeren dat het bijna regel begint te worden dat elke verandering in een dienst na het piek moment zorgt voor een groot afbraakrisico. Het gevaar voor Fb is dat het qua privacy en commercie zo ongelovelijk irritant zou kunnen gaan worden, dat users als een grote school vissen ergens anders naartoe zouden kunnen zwemmen. Daarnaast kan een social media dienst als een malle viral gaan. Zeker als mobile nog belangrijker gaat worden, Fb draait daarop voor geen meter, dus behoefte gecreeerd. Uitzondering is dan nog Twitter waarbij maintaining the strategy over het algemeen key is. Voor Hyves vind ik het vooralsnog in en in triest, maar feit blijft dat het gewoon niet goed is aangepakt.

  • Pietje
    says:

    Hyves is stom. Net als Geenstijl stom gaat worden. Snel dumpen die Geenstijl-aandelen. Anders is het dadelijk ‘TMG-powned!!!!!’

  • goudprijs grafiek
    says:

    Achteraf kritiek geven is makkelijk, maar iedereen kon zien dat Hyves al over de top was.
    Elke kneus in Nederland had daar al een account, groei was gewoon niet meer mogelijk.
    Net als dat Google 95% van de search traffic heeft, zal Facebook op termijn ook 95% van het social media gebeuren runnen.
    Twitter zal ook gaan verliezen.   

    • WBomB
      says:

      ik zie het juist in mn facebook tijdlijn rustiger worden & irriteer met steeds meer aan reclame en uitnodigingen voor apps waar ik niet op zit te wachten.. Vind Twitter juist onderscheidend: meer interessante nieuwswaarde & je ziet pas reclame als je kiest om iets/iemand te volgen (bij irritatie ook makkelijk ontvolgen). Denk dat Twitter daarom zal blijven en het risico bij FB voor daling populariteit groter is.

  • niche marketing
    says:

    Wat iedereen al zag aankomen is bij TMG nu pas doorgedrongen. Er is geen plaats voor 2 social networks in een land. Talloze soc networks zijn ten onder gegaan door de opkomst van Facebook. Hoe hebben ze bij TMG kunnen denken dat Hyves de concurrentie kan aangaan met Facebook.
    Ik heb al een keer een verdienmodel voorgesteld dat Hyves nog kan redden, maar blijkbaar waren ze niet geintresseerd, want een reactie bleef uit. Jammer, als ik het voor het zeggen had dan werd er nog wat verdiend aan dit zinkend schip. 

  • Andre023
    says:

    Onbegrijpelijk dat de TMG hier is ingestonken. Ieder onbenul inclusief mijzelf wist al ver voor de verkoop dat Hyves een zinkend schip was.
    Raymond heeft ze mooi voor de gek gehouden en lekker lopen cashen haha…dat dan wel…

  • Anoniem
    says:

    Hyves..trolololo :’) gebruikt dat nog iemand? Wat dikke faal van TMG om hyves te kopen! Chapeau aan de verkopende partij, lekker cashen voordat het ten onder gaat.

    Vraag me af hoe hier mensen onderuit gaan komen bij TMG, of er nog kiertjes in contracten openstaan wat betreft gouden handdruk….

     
      [img] http://www.trendings.nl/fotos/98663275717.jpg [/img]

    Nogmaals…je zou maar tokkie-hyves in je portefeuille hebben en deze in cashcow proberen te veranderen ;’)

       

  • Erwin
    says:

    Het probleem van Hyves is inderdaad de onvolwassenheid waarmee de gebruiker geconfronteerd wordt. Mensen worden nu eenmaal ouder en als mensen ouder worden gaan ze hele kinderlijke interfaces minder waarderen. Wat ons bij Hyves brengt. De Mickey Mouse-interface is het grootste (maar niet enige) probleem omdat je Hyves niet kunt gebruiken zonder tegen een druk poezie-album-achtig geheel aan moet kijken. Less is more mensen.
    Ik heb ook mijn Hyves profiel gewist mede hierdoor. De andere reden was dat dat de telegraaf de overnemende partij was. Ik heb liever niet dat die riooljournalisten via een admin-interface vrolijk door ieders (dus ook: mijn) plaatjes kunnen bladeren.

    • Hennie
      says:

      En jij hebt de illusie dat het met die ‘big brother is watching you’ mentaliteit op Facebook stukken beter gaat? Slaap lekker….

  • Olivier
    says:

    Toe TMG de Hyves deal sloot was de opkomst van FB al lang niet meer te stuiten. Was een goede deal voor de verkopende partij! De TMG RvB is er met 2 voeten ingetrapt. Er zal wel weer de zoveelste reorganisatie worden aangekondigd om het verlies te compenseren.

  • wouter
    says:

    Natuurlijk is Hyves verlies aan het draaien. Facebook is gewoon kwalitatief beter voor de wat oudere jongeren/tieners. Alle 13 jarigen zitten op Hyves. Hyves is gewoon te kinderachtig, het is zegmaar de ´kleuterklas´ van de Sociale Media.
    Ik heb mijn Hyves ook verwijderd toen ik 16 was, de hele Facebook interface is veel ´cleaner´ en verder voelt Hyves de laatste 2 jaar erg ´goedkoop´ aan sinds ze zijn overgenomen door TMG. Ze proberen er teveel omzet uit te drukken, en dat slaat nu hard terug.