Van Thillo: “op de meest kwaliteitsvolle manier actief zijn met human resources management”?

De Persgroep Nederland neemt VNU Media overGoed, ik ben bijgekomen van het lachen. Want afgezien van de onzinnige opmerking in het persbericht is de overname van VNU Media door De Persgroep natuurlijk groot nieuws binnen het Nederlandse (en Belgische) online recruitment domein.

Het doel is alle initiatieven op het gebied van recruitment communicatie onder te brengen in een nieuwe bi-nationale onderneming: VNU Vacature Media.

De ambitie is met VNU Vacature Media een vernieuwende, grensoverschrijdende dienstverlener te creëren in Nederland en België, volledig toegespitst op recruitment diensten voor kandidaten en voor werkgevers.

We hebben er dus een nieuw bedrijf bij. Het nooit serieus van de grond gekomen De Persgroep Banen zal ongetwijfeld binnen VNU Vacature Media worden ondergebracht (of is het omgebracht?).

Maar… wie gaat aan deze nieuwe toko leiding geven? De huidige VNU Media CEO Erik Hoekstra? Of komt voormalig VNU Media COO Quintin Schevernels na een zeer kort sabbatical alweer terug op het oude en deels nieuwe nest? Of staat er een Belg in de coulissen te trappelen (Xavier Verellen…)?

Overigens bevatte het persbericht ook nog deze krankzinnige uitspraak van Christian Van Thillo (CEO De Persgroep):

Het doel is een bedrijf van de toekomst te creëren. We willen op de meest kwaliteitsvolle manier actief zijn met human resources management.

Wat zegt die maffe Belg nou weer? Op de meest kwaliteitsvolle manier actief zijn met human resources management? Doe toch een keer normaal man! Dit is een business van vacatures publiceren en cv’s verkopen. Dat is geen human resources management! En daarmee al helemaal geen human resources management op de meest kwaliteitsvolle manier. Met dit soort ronkende onzin verpest je je eigen feestje.

Want waar gaat het hier werkelijk om? De combinatie van print en online voor online recruitment wordt blijkbaar door De Persgroep als belangrijk gezien. En aangezien ze buiten Belgie (Vacature.com) geen deuk in een pakje online recruitment boter kunnen schoppen (De Persgroep Banen, WerkenDichtbij, Wervingswoorden) is de overname van VNU Media een uitstekende keuze. Daarmee wordt geen bedrijf van de toekomst neergezet, maar wel een bedrijf waarmee crossmediaal een zeer sterke positie in Nederland en Belgie kan worden gerealiseerd. Waar Vacature al op heeft ingezet:

Vacature.com

Mogelijk kan hiermee ook de levensduur van het kwakkelende Intermediair magazine worden verlengd. En ligt een samenwerking tussen VKbanen en Intermediair voor de hand. Al was het alleen maar om kosten te reduceren. Waar zeker ook voor de krantentitels van De Persgroep in Nederland een interessante mogelijkheid ligt. Gaat het San Diego platform uiteindelijk toch een white label vacaturesite worden? Het zou me niets verbazen. Hoewel VNU Media dan wel heel wat sneller moet werken dan ze bij de lancering van het vernieuwde Nationale Vacaturebank hebben laten zien. Want dat heeft ongenadig lang geduurd. Maar een single-platform vacaturesites met een eigen branding voor de verschillende printtitels moet tot forse bezuiningen kunnen leiden. En dat is waar printtitels zich de komende jaren toch vooral mee bezig moeten houden: bezuinigen.

Eigenlijk wordt de online wereld die VNU Media heet door Van Thillo dus overgenomen om de levensduur van de printwereld te verlengen. Er loopt 100% inkt door de aderen van deze printuitgever. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, zolang het maar niet de online focus van VNU Media gaat beknotten. Wat gezien de traditionele Belgische patron mentaliteit van Van Thillo natuurlijk wel een concreet risico vormt.

Daarom ben ik vooral zeer benieuwd naar de invulling van de toppositie bij VNU Vacature Media. Komt de persoon uit de stal van VNU Media? Dan is de start van het nieuwe bedrijf met (enig) vertrouwen tegemoet te zien. Komt het uit de stal van Van Thillo? Dan is dat vertrouwen ineens een heel stuk minder groot.

O ja, en wat gaat er met de recent afgesloten exclusieve reseller overeenkomst met SocialReferral gebeuren? Blijft dit integraal onderdeel van de portfolio van VNU Vacature Media of valt dat geheel buiten het referentiekader van Van Thillo? Ik ben zeer benieuwd…

Geef een reactie

3 Comments