LinkedIn kloontjes op Facebook, mei 2012

En dit is alweer de vierde aflevering van de serie over LinkedIn kloontjes op Facebook; time flies when you are having fun… De teller staat dit keer onveranderd op 8 kloontjes: BranchOut, BeKnown, Talent.me, Identified, Pooldip, Emplido, Talent Exchange en Silp. En dit is het aantal maandelijkse gebruikers van deze acht partijen:

Aantal maandelijkse gebruikers voor professionele netwerk applicaties op Facebook, mei 2012. Bron: Facebook

Aantal maandelijkse gebruikers voor professionele netwerk applicaties op Facebook, mei 2012. Bron: Facebook

Wat een verschillen. BranchOut en Identified zijn (super)groot, BeKnown en Talent.me zijn klein en de andere vier bestaan feitelijk al helemaal niet meer. Maar een kolommengrafiek laat niet de ontwikkeling van de verschillende kloontjes in de tijd zien. In onderstaande grafiek is de groei van BranchOut en Identified over de afgelopen maanden weergegeven:

Groei van gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers BranchOut en Identified. Bron: Facebook

Groei van gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers BranchOut en Identified. Bron: Facebook

Ooops… Wat is dit nu? Hebben de twee kloontjes kou gevat? Het lijkt er op. Eerlijk gezegd is het niet bepaald verbazingwekkend, maar de twee grootste Linkedin kloontjes lijken hun 15 minutes of fame te hebben gehad. En dat terwijl BranchOut oprichter en CEO Rick Marini enkele dagen geleden nog dit zei:

“We are one of the companies that could, on the back of Facebook, be on track for becoming a public company in the next three to four years,” said Rick Marini, the founder and CEO of BranchOut, a San Francisco job networking service on Facebook. At its recent pace of adding three new users a second, or about 2 million a week, BranchOut will ultimately pass LinkedIn as the Internet’s largest online employment network, Marini said.

Ja, ja, grootspraak brengt je een heel eind in de VS, maar de cijfers lijken toch ernstig te wijzen op aanzienijk minder dan 2 miljoen nieuwe registraties per week. Die IPO waar Marini over praat is een fraaie droom maar lijkt al te zijn verdampt met het stilvallen van de registratiemachie waar  zijn piramidespel op is gebaseerd.

De ontwikkeling van het gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers van BranchOut in de afgelopen drie maanden ziet er als volgt uit:

BranchOut: Monthly average users (MAU), 17 februari 2012 – 17 mei 2012. Bron: Facebook, AppData

BranchOut: gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers, 17 februari 2012 – 17 mei 2012. Bron: Faceboiok, AppData

In een reactie op mijn artikel op weblog The Sourcing Institute laat Branchout bij monde van Alison Hillman (Community Manager) weten dat deze sterke daling wordt veroorzaakt door Facebook:

[…] nothing to worry about. Facebook has released issues 3 weeks in a row that have effected our invite channels. Even Zynga’s apps have taken a hit this month, take a look: https://www.appdata.com/apps/fa… you have additional questions, we are listening and happy to be a resource! Contact@BranchOut.com

Mogelijk heeft Hillman niet door dat ze met haar reactie feitelijk toegeeft dat BranchOut niets meer dan een piramidespel is. Want de daling is dus blijkbaar het gevolg van haperende invite channels. Met andere woorden, er komen onvoldoende nieuwe registraties binnen om de cijfers te laten stijgen. Een aangezien registraties dus blijkbaar de enige echte activiteit op BranchOut zijn, is er sprake van een daling van het aantal actieve gebruikers als de instroom hapert. Ergo: piramidespel.

Social media buzz
Ook nog even de social media buzz (of liever gezegd het vrijwel volledige gebrek daaraan) van de verschillende LinkedIn kloontjes (met uitzondering van Identified omdat deze naam niet uniek identificerend is om mee te zoeken naar social media vermeldingen van het kloontje):

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto 

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

Verleden maand voorspelde ik al de ineenstorting van de BranchOut buzz, en dat is ook inderdaad gebeurd. Van 79% naar 52% en hard op weg naar lagere percentages. Die al waren bereikt als ik minder artikelen over BranchOut had geschreven… De ineenstorting van BranchOut zorgt mede voor een forse stijging van BeKnown, van 14% naar 44%, hoewel een fors deel komt uit automatische tweets vanuit BeKnown zelf. Ook hier is de chatter van echte mensen (buiten Monsterboard medewerkers) nauwelijks de moeite van het vermelden waard.

Chatter van echte mensen die wel de moeite van het vermelden waard is? Bijvoorbeeld deze over BranchOut:

image

Wat vooral een indruk geeft van de spam engine van BranchOut…

Geef een antwoord

2 Comments