Potentialpark = Intelligence Group

Logo en logotype Potentialpark Wie heeft er ooit van Potentialpark gehoord? Gelukkig, dan ben ik niet de enige die tot gisteren geen idee had van wie Potentialpark is en wat het doet. Hoewel ik het wel had moeten weten. Want dit is wat het bedrijf over zichzelf zegt:

For almost a decade, Potentialpark has conducted market research about the information-gathering, decision-making and application processes of job seekers. Our knowledge and advice have helped employers, service providers and universities worldwide to communicate better with their target groups.

Jawel, Potentialpark is een marktonderzoeksbureau dat zich richt op online recruitment. Sinds 2002! Op zo’n moment begin ik me af te vragen hoeveel ik eigenlijk niet weet over dit domein. Schaamtevol… De hoogste tijd dus om eens wat meer te ontdekken over Potentialpark.

Laat ik beginnen met enkele key facts die het bedrijf meldt:

    • Conducting market research with more than 30,000 job seekers every year
    • Monitoring more than 750 online communication and application tools every year
    • Best known for the studies TEWeB (Top Employer Web Benchmark) and APOLLO (Applying Online And Loving It), about career websites and online applications
    • The TEWeB and APOLLO studies are the most established benchmarks of career websites and online applications in the world, being annually published and quoted in media across the US, Europe and Asia
    • Potentialpark’s Trend Reports monitor and analyze hot topics in employer branding, from social media to mobile recruiting and campus activities

Hmm… 30.000 werkzoekenden per jaar, dat betekent ongetwijfeld onderzoek via online vragenlijsten. Met andere woorden, geen feitelijk gedrag maar gevraagd gedrag. In potentie de meest onbetrouwbare vorm van onderzoek; zoals internationale onderzoek van Intelligence Group en The Network dat heeft geresulteerd in de Global Talent Barometer. Fraai, maar volstrekt onbetrouwbaar.

Maar laat ik niet oordelen voor ik de kwaliteit van Potentialpark met eigen ogen heb gezien. En waar beter te beginnen met de TEWeB en APOLLO rapportages, die volgens Potentialpark the most established benchmarks of career websites and online applications in the world zijn. Dat klinkt indrukwekkend, hoewel volledig onbekend in dit kleine deel van de wereld.

Het aantal zoekresultaten van TEWeB via Google was een magere 20.800, wat toch wel een bijzonder lage score is voor een onderzoek dat volgens PotentialPark is quoted in media across the US, Europe and Asia. Maar goed, laat ik eerst eens kijken hoe die onderzoeken worden uitgevoerd.

En daar is opvallend weinig over te vinden, hoewel het wel duidelijk wordt dat die onderzoeken uitsluitend teasers zijn om de eigen diensten te verkopen:

Potentialpark | Why work with us 

En daarmee lijkt Potentialpark dus als twee druppels water op Intelligence Group. Maak een lijstje van de reacties van respondenten, zet ze op volgorde van frequentie van voorkomen, schrijf er een berichtje bij en zeg de lezers dat ze hulp kunnen krijgen van… inderdaad, de makers van het lijstje. Wij van WC-eend adviseren…

Verder gaat het hier volgens mij puur om de perceptie van (de effectiviteit van de) arbeidsmarktcommunicatie door werkzoekers en niet om de feitelijke kwaliteit van vacaturesites. En dat klinkt weer verdacht veel op het onderzoek van Intelligence Group waar de Gouden (Publieks)Cursor voor wordt uitgereikt. Oef… Sterker nog, net als bij Intelligence Group is het bij Potentialpark volstrekt duister hoe die ranglijstjes tot stand komen.

Dit is overigens de ‘fact sheet’ van het TEWeB product, waardoor in ieder geval dat merkwaardige acroniem duidelijk wordt. Verder lees ik uitsluitend kosten die gemaakt moeten worden:

PotentialPark | TEWeB

Kijk eens aan, wat een beloftes!

    • Understand jobseekers’ preferences and priorities when it comes to career websites
    • Measure the candidate experience of your career website
    • Improve the impact of your career website on your employer brand

En dat allemaal van een bedrijf dat stelt dat haar ervaring is gebaseerd op a global annual survey of 30,000+ jobseekers, and audits of the online activities of 500+ top employers, worldwide. Jawel, als je om een buitenlandse Intelligence Group vraagt, dan krijg je Potentialpark. Waarmee ik me overigens meteen afvraag hoe Intelligence Group haar buitenlandse ambities wil gaan waarmaken als er al een buitenlandse Intelligence Group is? Of staat er een fusie op stapel tussen beide partijen? God verhoede…

Ter verdere illustratie van de zinloosheid (en mogelijke schadelijkheid) van Potentialpark, hier het ranglijstje de TEWeB ranglijst van 2012:

Potentialpark | TEWeB rankings 2012

Ga voor de lol eens naar de wervingssite van Accenture, volgens Potentialpark de nr. 1 wervingssite van Europa. En ga eens lekker werkzoeker spelen tot en met een sollicitatie… Inderdaad, een fantastische benchmark van jobseekers preferences and priorities. En een toonbeeld van de candidate experience. Volgens Potentialpark althans. Het zou hilarisch zijn als hiermee niet tegelijkertijd werkzoekers de dupe worden van dit soort onzin.

Conclusie
Potentialpark = Intelligence Group. Nietszeggende ranglijstjes die niets meer zijn dan verhulde marketingboodschappen om de eigen diensten te pushen, zonder enige kennis van zaken . Brrr…

Geef een reactie