Facebook….. Hoe recruiten zij nu eigenlijk?

$ 100.000.000.000! Sinds vandaag is Facebook dit waard. 5 x Philips en groter dan Dell & HP samen. Terecht of niet terecht, dat zal in de toekomst blijken. Waar mijn grootouders getuige waren van de auto, mijn ouders van de televisie, is mijn generatie vooral aanwezig bij het ontstaan en het doorgroeien van internet. Vandaag een hoogtepunt. De meest waardevolle beursgang ooit van een internet bedrijf. A Beautifull Day, zou U2’s zanger Bono zingen. Gaat ie vast doen ook! Zijn investeringmaatschappij Elevation Partners kent een belang van 2,2 miljard in Facebook. In heel Californie is het vandaag ook feest. 2.1 miljard aan extra belastingen. Niet gek voor een staat die op een randje faillissement staat met een tekort van 9 miljard. En zo kent de beursgang van Facebook meer winnaars. 3500 werknemers mogen 30 miljard $ gaan verdelen. Benieuwd hoeveel hiervan maandag nog naar hun werk gaan na het flinke cashen van vandaag. Daar zullen veel vacatures vrijkomen. Interessant is dus om eens te zien hoe Facebook zelf aan haar mensen komt……….

Recruiting Manager bij Facebook is Tim Diss. Hij beschikt over een LinkedIn profile. Ook is hij natuurlijk te vinden op Facebook. Bijzonder, maar 208 vrienden. Tim houdt prive & zakelijk op Facebook blijbaar flink gescheiden. Tim Diss heeft geen Twitter account. Ook bij Technical Recruiter Dale Dwelle gaat vandaag de vlag uit.  Al 5 jaar in dienst bij Facebook. Ook hij op LinkedIn, Facebook, maar niet op Twitter.

Leuk is ook om te kijken wat Facebook qua Recruitment doet op Facebook. 66.715.602 personen vinden deze page leuk. 417.670 praten hierover. Gigantische aantallen. Een vacature plaatsen en men krijgt enorme ladingen sollicitanten binnen. Nou, dat valt blijkbaar nog wel tegen. De laatste 2 jaar heeft Facebook geen vacature gepost via de Facebook page. Het waarom is gissen. Een flinke careerpage heeft Facebook wel. Alleen binnen Software Engineering al snel 100 vacatures. Klikt men door dan valt vooral op dat men niet met een Recruiter in contact kan treden. Was dit nu niet de hoofd boodschap van communiceren binnen een Social Network? Eerst vriendjes worden en dan later vanzelf de match maken? Niet bij Facebook. Hier ook geen overmatig gedoe van allerlei Social icoontjes. Klikken op een Apply button en dan als sollicitant zeer summier informatie geven. Wel kan je kiezen of je contact wilt via email of phone. Contact via Facebook is hier niet mogelijk. Ook solliciteren met je LinkedIn account kan niet.

Over LinkedIn gesproken. Facebook post hier haar vacatures wel. Blijkbaar heeft men dus aan de eigen Careerpage in het eigen gigantische Social Network niet genoeg. Neem de vacature Sr. Linux Engineer van Facebook. Goed gepost op LinkedIn, maar totaal niet terug te vinden op bijvoorbeeld BranchOut. En was dit nu niet de “LinkedIn killer” mede mogelijk gemaakt door Facebook? Nou, Facebook gelooft hier blijkbaar niet in. Technische IT vacatures zijn daar niet te vinden. Zet je de vacature Sr. Linux Engineer in Google, dan is het ook flink zoeken naar de Facebook Career page. Toets je “jobs Facebook ” in, dan kom je praktisch direct op de Career page. Hier nogmaals mijn punt gemaakt. SEO op eigen “werken bij site” = JA! De vacatures van deze eigen site dan ook nog eens goed laten scoren is de reinste flauwekul. Zowel Google als Facebook besteden hier nauwelijks aandacht aan. Inbreken in het Indeed & Simply Hired geweld is blijkbaar niet zinvol. Qua Career page scoort Facebook op Google veel beter dan Google zelf. Ach, misschien ook niet zo heel verrassend. Facebook’s CEO Mark Zuckerberg heeft op Google + ook meer volgers dan Google CEO Larry Page. In the battle Facebook vs Google zullen we nog wel meer leuke dingen gaan zien. We gaan het volgen.

Behalve dus op Facebook en op LinkedIn kom je postings van Facebook verder niet tegen. Indeed USA geeft meer dan 33.000 vacatures met Facebook als keyword. Een aantal van hen is daadwerkelijk bij Facebook. Deze zijn alleen gepost via Facebook. Externe postings heb ik niet kunnen ontdekken.

Opvallend is verder dat de werken bij filmpjes van Google op YouTube veel beter bekeken worden dan deze van Facebook. Misschien gokt Facebook hier volledig op haar eigen Careerpage. Grappig. Men post op LinkedIn, maar nauwelijks promotie via YouTube. Als Mark CEO de hyperlink van dit filmpje op z’n Facebook timeline zet dan zullen de views door het plafond heen schieten. Die joker is echter nog nooit ingezet. Mark verveelt zijn 13.726.000 vrienden blijkbaar niet met Recruitment. Facebook post verder ook niets op Pinterest. Het Facebook searchen op Pinterest levert wel veel Facebook Recruitment voorbeelden op, echter niets van Facebook zelf.  Ook op andere (Sociale) platformen, anders dan LinkedIn, geen Facebook Recruitment.

In Nederland op dit moment ook geen vacatures.  Hopelijk brengt Staffing Director EMEA Orna Holland hier snel verandering in. Aan de naam kan het niet liggen…..

Geef een antwoord

4 Comments