Work4 Labs is het bedrijf achter Work for Us, in mijn optiek een verdomd handige app voor elk bedrijf met een Facebook pagina die ook een vacaturesectie wil opzetten. Toen Work4 Labs met deze app begon, noemde zij het The Facebook Recruiting Solution. Maar dat was blijkbaar te gewoontjes, dus nu is Work for Us een social career site. Wat natuurlijk volledige onzin is.
Want Work for Us is nog steeds gewoon een verdomd handige app, en in tegenstelling tot de LinkedIn kloontjes op Facebook niet gevoelig voor hype en piramidespelletjes. Het doet gewoon wat het moet doen; een simpele maar goede vacaturepagina op Facebook zijn. Maar dat is blijkbaar niet voldoende voor het bedrijf, met als gevolg een serie beloftes die aanzienlijk minder steekhoudend zijn.
Die beloftes hebben alles te maken met een blijkbaar onbedwingbare behoefte om een social career site te worden, wat dat dan ook precies mag betekenen. Blijkbaar denkt Work4 Labs dat je zonder het woord ‘social’ in je pay-off tegenwoordig niet meer meedoet. En daarom heeft het bedrijf zelfs een tweetal features verzonnen waarmee ze denkt dat woord ‘social’ inhoud te geven:
- Socially broadcast Jobs
- Tap Twitter and LinkedIn
Een lachwekkende vergissing, want er wordt slecht inhoud gegeven aan de inhoudsloosheid van deze features.
Socially broadcast Jobs
Hoeveel social media newbies zouden in deze onzin trappen?:
Our powerful social features? Een like button is een powerful social feature? Doe effe normaal! En wat is de gemiddelde hoeveelheid likes van een vacature? 0, 1? En als iemand al een vacature liked, hoe is het dan zeker dat deze wordt verspreid onder highly relevant social groups? En hoe is het dat als ik een vacature like dat mijn vrienden ineens highly qualified candidates? Wat een ronkende onzin kraamt Work4 Labs hier uit.
Tap Twitter and LinkedIn
En dan zijn er natuurlijk altijd nog de kanalen waarlangs vacaturediarree kan worden gespoten:
Hoezee! Ik kan vacatures rondspuiten! Kijk mama, zonder handen…
Find Qualified Candidates
Jawel, er is nog een derde feature waar Work4 Labs aan overpromising doet, ook al wordt hier niet direct het woord social in de mond genomen. En dit feature wordt als volgt omschreven:
Of een patent meehelpt om een beter resultaat te bereiken is mij volstrekt onbekend, maar blijkbaar denkt Work4Labs dat hieruit vertrouwen en kwaliteit straalt. Het probleem met dit feature is het feit dat de targeting gebeurt op basis van profieldata die in Facebook bijzonder slecht is gevuld, namelijk opleiding, werkervaring en vaardigheden. Vrijwel het enige wat overblijft om op te matchen is dan de locatie. Waarmee meteen de (zeer) beperkte nauwkeurigheid van deze highly-targeted, performance-based job ads is geschetst.
Gelukkig hoef je als gebruiker niets te betalen tenzij qualified candidates op een dergelijke advertentie klikken. Wat overigens tot een interessante vraag leidt: wat is een qualified candidate en wie bepaalt dat? Want als het feit dat een gebruiker op een advertentie klikt door Work4 Labs automatisch als een qualified candidate wordt gezien, kan de afnemer van dit feature nog weleens van een koude, en dure, kermis thuiskomen. Geluk bij een ongeluk is dan wel dat de clikcrates op advertenties in Facebook krankzinnig laag zijn…
Conclusie
Work4 Labs is bezig om van een goede app een goed app met te grote beloftes te maken. Waardoor afnemers alleen maar teleurgesteld kunnen raken. Niet in wat de app feitelijk heel goed doet, maar wat de app feitelijk helemaal niet kan doen. Waarmee Work4 Labs zich alleen maar in de eigen voet lijkt te schieten.
Het bedrijf leek oorspronkelijk op weg om een zinvolle, waardevolle bijdrage te leveren aan de passieve recruitment inspanningen op Facebook. Maar het succes van de oorspronkelijke app lijkt de makers naar het hoofd te zijn gestegen. Het aantal toeters en bellen is ondertussen zo groot dat de oorspronkelijke meerwaarde dreigt onder te sneeuwen. Doodzonde…