Monster, StepStone en Totaljobs, hoe koppelen zij met LinkedIn kloontjes?

vergrootglasMet de annoncering van Monster zijn er nu dus drie grote vacaturesites die een koppeling hebben gelegd met een LinkedIn kloontje op Facebook:

Maar de wijze waarop die koppeling is gelegd, is zeer verschillend. Met mogelijk zeer verschillende resultaten. Tijd voor een vergelijkend warenonderzoek.

Totaljobs en StepStone
Hoewel beide vacaturesites eigendom zijn van dezelfde moeder is dat bepaald niet te zien aan de sites zelf. Maar de integratie met BranchOut is wel op een identieke wijze uitgevoerd. Als bezoeker word ik alleen geconfronteerd met BranchOut op het moment dat ik een individuele vacature bekijk:

StepStone | Vacaturepagina

In dit voorbeeld van StepStone staat de BranchOut koppeling in de linkerkolom onder de kerngegevens van de vacature. De call-to-action is omschreven als Bekijk wie hier werkt.

Maar het ziet er allemaal wat slordig uit, de uitlijning met de kolom erboven klopt niet, de stompzinnige social buttons eronder zijn weer anders uitgelijnd. Maar veel belangrijker is het missen van enige tekst en uitleg wat dit nou betekent. Er is geen tekstballonnetje bij mouseover, er staat geen begeleidende tekst, er is geen vraagtekentje of andere visual clue waar ik op kan drukken voor meer uitleg. Helemaal niets. Zou deze presentatie de lage conversie maar BranchOut gebruikers in Nederland sinds de introductie (8 maart) verklaren?

Ook Totaljobs gooit de BranchOut koppeling in een kolom, in hun geval aan de rechterzijde:

Totaljobs | Vacaturepagina

Verder is de implementatie net zo slordig en weinig behulpzaam als bij StepStone.

Als je ondanks de gebreken van deze implementatie de call-to-action ontdekt en erop klikt krijg je dit te zien:

BranchOut pop-upo

Bij Totaljobs gebeurt overigens exact hetzelfde, alleen dan natuurlijk in het Engels. Het gaat hier alleen maar over StepStone en BranchOut, niet over de werkzoeker. De naam van de vacaturehouder wordt niet genoemd, terwijl je toch echt wil kijken wie je nu bij dat bedrijf kent. Maar het zijn slechts de logotypes van StepStone en BranchOut die dominant figureren in deze pop-up. En natuurlijk de geheel in het Engels gestelde en in zeer kleine lettertjes afgebeelde potentiele privacy issues die je slechts door een brievenbus kan lezen.

Als ik ondanks al deze beperkingen op de knop Doorgaan klik kom ik op het inlogscherm van Facebook terecht.

Monster(board)
De implementatie bij Monster is radicaal anders. Hier begint de promotie al op de homepage, hoewel het al een stuk rustiger is geworden dan kort na de introductie van BeKnown. Toen was de homepage volledig omgekat tot een BeKnown promotie. Nu barst het van de ‘kleinere’ visuele aandachtspuntjes:

Monsterboard | Homepage 

Maar de promotie blijft niet beperkt tot de homepage, ook in de pagina met het zoekresultaat wordt er aandacht besteed aan BeKnown:

Monsterboard | Zoekresultaat 

Zowel in de rechter reclamekolom als in het feitelijke zoekresultaat wordt BeKnown onder de aandacht gebracht. De Vind connecties hyperlink is de koppeling; als je hierop klikt komt direct het inlogscherm van Facebook tevoorschijn. Er is dus geen enkele uitleg, geen tekstballonnetje bij mouseover, helemaal niets. Slechts de cryptische Vind connecties en vervolgens een inlog bij Facebook. Dat zorgt ongetwijfeld voor een hele hoop vragen bij werkzoekers. En werkzoekers met teveel vragen zijn geen werkzoekers die klikken.

En dat is het! Opvallend genoeg heeft Monster er blijkbaar voor gekozen om geen koppeling te plaatsen op de individuele vacaturepagina. En dat is bijzonder vreemd. Want dat betekent dat alle bezoekers die via een deeplink direct op een specifieke vacature terechtkomen nooit iets zullen zien van BeKnown. Hoewel die bezoekers daar niets aan zullen missen, lijkt het me niet de bedoeling vanuit het perspectief van Monster. Want als de site haar SEO optimaal zou hebben ingericht zorgt dat automatisch voor het laagste aantal BeKnown inschrijvingen. Heel merkwaardig.

Conclusie
Er zijn opvallende verschillen in de wijze waarop de verschillende grote vacaturesites de integratie met een LinkedIn kloontje op Facebook hebben vormgegeven. Tegelijkertijd is de algemene conclusie dat in alle gevallen de kansen op conversie relatief laag zijn door een onduidelijke en weinig behulpzame interactie. Werkzoekers krijgen niet duidelijk uitgelegd wat de koppeling voor voordelen brengt en welke stappen ze kunnen verwachten. De calls-to-action lijken eerder in de bestaande interface erbij te zijn geprakt dan dat er is nagedacht over de beste manier om werkzoekers te informeren en te begeleiden.

Verder is het opvallend dat StepStone en Totaljobs ervoor hebben gekozen uitsluitend op de vacaturepagina een een koppeling op te nemen. Hoewel hiermee deeplinks met de koppeling worden geconfronteerd, is het een gemiste kans om geen verwijzingen op te nemen in het zoekresultaat, zoals bij de implementatie van Monster. Omgekeerd is het nog opvallender om te zien dat Monster geen koppeling toont op de vacaturepagina. Dit is het meest geeigende moment voor een werkzoeker om eventueel geinteresseerd te zijn (mits beter geinformeerd) in mogelijke contacten bij de betreffende vacaturehouder.

Slotopmerking
Hoewel ook Careerbuilder sinds oktober 2011 een samenwerking met  BranchOut heeft, heb ik dit niet kunnen vinden vanuit het werkzoekersproces. Op de homepage, de pagina met het zoekresultaat en de vacaturepagina ontbreekt enige verwijzing naar BranchOut. Zou CareerBuilder als eerste grote vacaturesite hebben ontdekt dat een LinkedIn kloontje feitelijk geen enkele meerwaarde voor de werkzoeker biedt?

Geef een antwoord