Companyrating is de mislukte vergelijkingssite voor werkgevers van VNU Media. Gelanceerd eind augustus 2008 staat de site nu op een totaal van 3.389 bedrijven met in totaal 11.807 reviews. In bijna vier jaar tijd… En om de mislukking nog wat nadrukkelijker te duiden, sinds eind januari zijn er 163 reviews bijgekomen. In vier maanden tijd… Bedenk ook nog eens dat 7.160 van die reviews ouder is dan drie jaar.
Companyrating is dood maar kost waarschijnlijk geen cent om in leven te houden. En daarom kruipt deze stoffige, schijndode site nog altijd rond op het Nederlandstalige deel van het wereldwijde Interweb. Een pijnlijke situatie. Helemaal als we dat afzetten tegen Glassdoor, de enige vergelijkingssite voor werkgevers die daadwerkelijk relevant is.
Dat niet alleen, Glassdoor is tot een site uitgegroeid waar je een schat aan informatie over bedrijven kan vinden. Informatie van respondenten en informatie afkomstig van het bedrijf zelf. Blended content. Ter illustratie, dit is de landingspagina van Accenture op Glassdoor:
Algemene informatie, salarisinfo, reviews (2.637), interview, foto’s vacatures en eventuele connecties op Facebook (heeft LinkedIn hier een kans laten liggen?). Hier kan je als eventuele sollicitant bij Accenture heel lang grasduinen om een zeer goed beeld van je mogelijk toekomstige werkgever te krijgen.
Ter vergelijking, dit is de informatie over Accenture die je op Companyrating kan vinden:
Gebaseerd op een whopping 50 reviews waarvan meer dan de helft waarschijnlijk ouder is dan drie jaar…
Zou Companyrating een onderdeel zijn van de reden waarom Christian Van Thillo (CEO De Persgroep) VNU Media heeft gekocht?:
Het doel is een bedrijf van de toekomst te creëren. We willen op de meest kwaliteitsvolle manier actief zijn met human resources management.
Ik hoop oprecht van niet.
1 Comment