Wat is nog de waarde van een Like?

Facebook LikeIk zie tegenwoordig hele Facebookpagina’s voorbij komen, waar wij Facebookers alleen worden geïnspireerd om te volgen/ liken, vanwege de vele acties die de organisatie verzint: Win dit! Win dat! Voorwaarde: Like ons! Ik zag dat dit half mei hier aan de tand werd gesteld in de vorm van een hilarisch beeld.

Je kunt inmiddels echt een hele dag bezig zijn om alle Facebookpagina’s van bedrijven te liken, waar een EK-actie is opgezet. Vreselijk! Oranje t-shirts, tickets naar Polen en Oekraïne of een EK-Poule met verschillende prijzen. Hele gadgets worden weggegeven (Telefoons t.w.v. € 600). Sinds wanneer zijn Likers en Volgers zoveel waard?

Doel? Zoveel mogelijk mensen ‘bewegen’ en meer Likers/ Volgers vergaren. De vroeg is nu: ‘Is dit nu een kwalitatief doel?’ Na de EK-actie zullen er heus wel wat volgers blijven, maar doen ze wat met de boodschappen die je ze stuurt? Precies, een échte Liker of Volger is dit niet. Ik vraag me daarom sterk af waarom zoveel organisaties weer de zoveelste (EK) actie opzetten om maar meer Likers en Volgers te verkrijgen.

Het doel (meer Likers en Volgers) ligt waarschijnlijk zo ver af van de strategische doelen van de organisatie. Dit zijn de lange-termijn doelen. Of zullen alle (EK) acties onderdeel zijn van een lang, strategisch uitgedacht social media plan? Heeft het winnen van een oranje EK T-shirt vaak iets te maken met de business waarin je opereert? Ik dacht het toch niet…

Geef een reactie

4 Comments