Heeft Identified soms goed naar BranchOut gekeken?

Logotype IdentifiedTijdens de Internet boom werd het als dumb money gezien, al het geld dat VC’s in krankzinnige Internet concepten staken waarvan een kind kon zien dat er geen enkel leven in zou zitten. En blijkbaar is de social media boom nog niet voorbij, ondanks de vrije val die het Facebook aandeel doormaakt. Want Identified maakte gisteren bekend maar liefst $21 miljoen te hebben opgehaald. Waarmee de totale investering op $22,5 miljoen komt.

Wie, wat is Identified? Het is een soort BranchOut meets Ark. En net als deze twee is Identified een applicatie binnen Facebook. BranchOut en Ark zijn volstrekt zinloze applicaties. Maar misschien levert 2 keer niets wel iets zinnigs op? Nou, ik kan mijn bezoek aan Identified niet bepaald als positief betitelen:

Identified is een zeer fraai vormgegeven zoekmachine ‘voor professionals’ op Facebook. Waarmee meteen de grootste makke van Identified is aangegeven; want professionals zijn aanzienlijk minder goed zichtbaar op Facebook.

Dus waarom krijgt Identified dan zo’n enorme investering? Is er inderdaad weer dumb money in het spel?

Laat ik eerst eens kijken wat Identified over zichzelf zegt? Nou, onder meer dit:

Identified is the fastest growing career site for young professionals.

Gefeliciteerd! Maar hoe omschrijft Identified eigenlijk een career site? Geen idee, daar wordt op de hele site met geen woord ovder gerept. En hoe zit dat eigenlijk met die claim van fastest growing? Hmmm…:

Identified: Monthly average users (MAU), 8 maart – 5 juni. Source: AppData, Facebook

Identified: Monthly average users (MAU), 8 maart – 5 juni. Source: AppData, Facebook

Verrek, Identified staat gewoon te liegen, net als BranchOut. De site heeft een zeer snelle groei laten zien, maar is ondertussen alweeer gehalveerd. Het is nog niet zo erg als BranchOut, maar ook Identified lijkt te hebben gepiekt. Er is helemaal geen groei! Het grote verschil met BranchOut is dat Identified geen piramidespel is. Want terwijl het cijfer van monthly average users daalt, is dat niet het geval voor het cijfer van daily average users. Er lijkt dus enige reden zijn om naar de applicatie terug te komen.

Hoe dan ook, waar BranchOut een investeringsronde (van maar liefst $25 miljoen) kon melden toen de cijfers nog stegen, meldt Identified dus een investeringronde terwijl ze krimpt? Hoezo dumb money?

Ik ga binnenkort Identified maar eens voor een tweede keer bekijken. Want als er niets is veranderd dan is die $21 miljoen gewoon weer eens weggegooid geld.

Geef een reactie

1 Comment