LinkedIn blundert op meerdere fronten

LinkedInLinkedIn is het slachtoffer geworden van hackers. En dat niet alleen; deze hackers hebben hun daad publiek gemaakt door enkele miljoenen wachtwoorden het Internet op te gooien. Bijzonder vervelend voor de reputatie van LinkedIn. Maar die reputatie heeft in mijn ogen een veel grotere deuk opgelopen als gevolg van het volledig ontbreken van enige directe communicatie naar hun ‘members’ in reactie op deze actie. Ik heb nog altijd geen e-mail van LinkedIn ontvangen waarin zij haar excuses aanbiedt voor deze hack, aangeeft of mijn gegevens zijn gestolen, mij gedetailleerde instructies biedt wat ik in een dergelijk geval kan/moet doen en mij informeert over de door LinkedIn te nemen stappen om herhaling te voorkomen. Niets van dit al.

Een PR-blunder van de eerste orde. En daarmee laat LinkedIn wederom zien dat haar te pas en te onpas herhaalde claim dat ‘our members come first’ slecht met de lippen wordt beleden. In het gebrek aan communicatie toont het bedrijf feitelijk haar ware gezicht. En dat is niet bepaald fraai.

En dan is er nog deze vraag: wanneer wist LinkedIn dat zij was gehacked? Een officiele reactie van LinkedIn kwam pas uren nadat de eerste meldingen op Internet waren te vinden over het feit dat LinkedIn gehacked was. Maar is de security van LinkedIn zo slecht dat ze het ontvreemden van miljoenen wachtwoorden (en login codes) niet hebben gesignaleerd? En als het wel was gesignaleerd, waarom is LinkedIn dan niet als eerste naar buiten gekomen met deze mededeling? Of is een dergelijke situatie soms geen materieel feit wat een beursgenoteerde onderneming verplicht is te melden?

Geef een reactie

4 Comments