Colportage tactieken van Jobrapido en StepStone

In verband met het zeer regelmatig down gaan van Jobrapido bracht ik een bezoekje aan deze vertical search engine voor vacatures. En inderdaad, de site is bijzonder vaak onbeschikbaar. Da’s toch wat onhandig…, maar toen ik voor de lol een zoekopdracht uitvoerde kreeg ik dit te zien:

Jobrapido | Zoekresultaat + pop-up

Inderdaad. Ik krijg na een zoekopdracht geen vacatures te zien, maar een ongevraagde pop-up die mij een job alert wil aansmeren. Met achter dat donkere waas het vermoeden van vacatures… Ik zie ze wel maar ik kan ze niet aanraken. Zeer frustrerend…

Nu zal Jobrapido ongetwijfeld schermen met enorm hoge conversiecijfers op basis van deze irritante colportage methode. Alleen zal de site zich daarbij moeten realiseren dat elk % lager dan 100% conversie feitelijk een verlies van toekomstige gebruikers betekent. Want er is vrijwel niemand die zit te wachten op een dergelijke in-your-face methode, terwijl het ook anders kan. De negatieve ervaring is, ondanks een eventueel hoge conversie, niet te meten. En er zullen heel wat mensen zijn die dit invullen, eenvoudigweg omdat ze denken dat ze vervolgens tenminste het zoekresultaat kunnen bekijken. Meegaand gedrag dus. Maar betekent het dat ze Jobrapido associeren met een goede ervaring? Onwaarschijnlijlk.

Overigens is dergelijk colportagegedrag niet voorbehouden aan vertical search engines. Ik weet tenminste één vacaturesite die hier ook een handje van heeft: StepStone. Die mij iedere keer weer met een krankzinnig grote pop-up confronteert:

StepStone | Zoekresultaat + pop-up

Hetzelfde verhaal dus als bij Jobrapido.

In beide gevallen wordt de mogelijkheid tot het aanmaken van een job alert volledig verkeerd toegepast. De gebruiker moet een actie ondernemen om het weg te klikken terwijl diezelfde gebruiker nog niet eens de gelegenheid heeft gehad om te zien of de zoekactie uberhaupt een zinnig resultaat heeft opgeleverd. Waarom zou ik een job alert willen aanmaken voor iets wat ik nog niet eens heb gezien. Een eersteklas volgordefout dus.

Geef de mogelijkheid tot het maken van een job alert weer op het moment dat de kans op de intentie tot het aanmaken van een zoekagent het hoogst is. En zo dat het niet lijkt alsof de gebruiker die alert moet invullen omdat hij/zij anders niet verder kan. De conversie is dan ongetwijfeld lager, maar je kan er tegelijkertijd vergif op innemen dat die conversie wel met de correcte intentie is gedaan. En niet om maar verder te kunnen gaan.

Wanneer komt er regelgeving om dit soort colportagetactieken te verbieden? Of kan het misschien als phishing worden gezien? Hoe dan ook: kap met dit soort onzin! Je doet er niet alleen de gebruiker een groot plezier mee, maar daarmee ook jezelf. En iedereen die een job alert aanmaakt wil dat ook daadwerkelijk doen. Een betere doelgroep kan je toch niet wensen?

Geef een reactie

6 Comments
  • Edward
    says:

    Beste lezers, zie mijn bovenstaande commentaar. Ik heb inmiddels contact met ze gehad en het is allemaal besproken. Het was een misverstand en u kunt mijn commentaar als niet verzonden beschouwen.
     
    @Marc Drees: indien mogelijk mijn commentaar weghalen aub. Dank!
     
    Groet.

  • Edward
    says:

    Ik werd net gebeld door een account manager van Job Rapido. Ene Stan S. (we blijven netjes)
     
    Stan Sn. wist me te vertellen (luisteren deed hij niet naar me terwijl ik altijd opensta voor goede ideeen), dat Jobrapido de 3de grootste klant is van google in Europa, ja u leest het goed.
     
    Ik kan me zo voorstellen dat dit een slip of the tongue was maar Stan Sne bleef volhouden.
     
    Als ik Jobrapido was, neem dan serieuze mensen in dienst die in beschaafd Nederlands uitleggen waarom een product of dienst nuttig is. Niet op z’n plat Amsterdams onzin verkopen…iedereen hier weet genoeg. als jobrapido belt, meteen ophangen.
     
    Succes Stan met je verdere loopbaan!! Ik wens je veel succes toe.

  • Lianne
    says:

    In eerste instantie vond ik je mening over het pop up venster niet kloppend. Ook ik kreeg dat schermpje telkens weer, maar kon de vacatures wel degelijk bekijken door gewoon de pop up weg te klikken.
    Maar…dat is nu veranderd. Vanmorgen ging ik weer naar de site van Jobrapido, en tot mijn verrassing bleef de pop up weg. Ik klikte op een vacature, maar ipv de vacaturetekst verscheen dezelfde pop up, alleen nu in een andere vorm, waarin ik eerst mijn emailadres moest invoeren voor ik naar de vacature kon gaan.
    Ik vind dit een rare manier van doen, want wat moeten zij met mijn emailadres??
     

  • Peter
    says:

    En dan vergeet je jobbird nog. Open maar eens 1 van de vacatures en BAM! Scherm zwart en een aanbod om je in te schrijven voor de nieuwsbrief: “Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips & tricks over solliciteren en alles wat daarbij komt kijken.”

    • Marc Drees
      says:

      Ahh… dat is dan nog erger! Want deze job alert heeft tenminste relevantie in relatie tot de zoekactie, maar een nieuwsbrief helemaal niet! Het is feitelijk dezelfde methodiek als die wordt toegepast voor het maken van ganzelever. Force-feeding!