Waarom nemen corporates uitsluitend meelopers in dienst?

Slechte ervaring Er zijn ongetwijfeld vele redenen waarom grote bedrijven moeite hebben om inspirerende dwarsliggers (lees: toptalent) in dienst te nemen. En de nodige redenen liggen natuurlijk bij dat toptalent zelf, die een corporate omgeving mogelijk als te politiek, benauwend of stroperig ervaren. Maar ik ben zo langzamerhand tot het inzicht gekomen dat er ook een andere belangrijke oorzaak is aan te wijzen: de wervingssites van diezelfde grote bedrijven. Of meer specifiek; het online recruitmentproces van die wervingssite.

Afgezien van enig employer branding gereutel bestaat een wervingssite uit het online recruitmentproces; oftewel het zoeken & vinden van en solliciteren op één of meerdere vacatures. En dit proces lijkt bij veel wervingssites een ingebouwd filter te hebben waardoor uitsluitend wanhopige werkzoekers zonder enige eigenwaarde een sollicitatie tot een goed einde weten te brengen. Waarbij ik er overigens vanuit ga dat de gemiddelde corporate dit filter onbedoeld heeft ingebouwd.

Het ingebouwde filter
Wat dit ingebouwde filter is? Het ATS (applicant tracking system), HRMS (human resources management system) of ERP (enterprise resource planning) systeem waarmee een bezoeker wordt geconfronteerd op één of meerdere momenten tijdens dat online recruitmentproces.

Ongeacht het ATS, HRMS of ERP systeem; elk van deze systemen is ooit door het bedrijf aangeschaft voor interne doeleinden. Maar onzalige geesten (hetzij onwetenden binnen het bedrijf danwel de leveranciers van deze systemen) hebben op enig moment bedacht dat het een goed idee zou zijn om werkzoekers/sollicitanten ook via dit systeem te ‘bedienen’. En dat was het moment dat het ingebouwde filter binnen de wervingssite werd geintroduceerd. Met onbedoeld gruwelijke gevolgen.

De effecten van het ingebouwde filter
Want het proces van zoeken, vinden en solliciteren werd daarmee een zodanig onzalige ervaring voor bezoekers dat alleen de meest wanhopige bezoekers overblijven. De mensen die zo hard een baan nodig hebben dat het ze oprecht niets uitmaakt hoeveel onnodige inspanningen ze hiervoor moeten leveren, hoeveel overbodige vragen ze dienen te beantwoorden en in hoeveel vermijdbare bochten ze zich moeten wringen. Solliciteren zullen ze. Ieder weldenkend mens had allang onder het slaken van enkele krachtige vloeken en het opsteken van de middelvinger de site verlaten. Maar niet de wanhopige werkzoekende. Die gaat door.

De aan de AEX of AMX genoteerde bedrijven bieden in overweldigende meerderheid een dergelijke ervaring. Ook en niet-beursgenoteerde grootmacht als de Rabobank (recent gekozen tot meest populaire werkgever) biedt deze ervaring. En zo zijn er nog honderden andere toko’s die hun uiterste best doen om hun bezoekers tot op het bot te beledigen op het moment dat diezelfde bezoekers hebben aangegeven geinteresseerd te zijn in de toko.

Onbewust onbekwaam
Deze massale belediging van werkzoekenden is al vele jaren aan de gang en lijkt de corporates helemaal niets te interesseren. Gezien het economisch klimaat en de sombere vooruitzichten ga ik er gemakshalve vanuit dat er in het resterende deel van dit decennium ook nauwelijks enige vooruitgang zal worden geboekt. Tenslotte zal intern gewezen worden op de hoge conversiepercentages. Alleen wordt vergeten wie er achter die doorzetters zitten. Wanhopige werkzoekers die op de fraaie naam afkomen. En zich niets aantrekken van alle ellende die ze moeten ondergaan. Als enigen.

Zou het online recruitmentproces zich in de zichtbare wereld afspelen dan was de aanblik gruwelijk. Arme sloebers die op handen en voeten door een haag van recruiters heen kruipen terwijl ze geschopt, geslagen, uitgescholden en bespuuwd worden. In de zichtbare wereld zal geen enkel toptalent zich een dergelijke belediging laten ondergaan. Waarom denken corporates dat toptalent dit wel zal pikken als online een dergelijke ervaring wordt geboden?

Inderdaad, dat denken corporates helemaal niet. Sterker nog; ik ga er vanuit dat ze dat ook helemaal niet willen. Maar dat ze volstrekt onbewust en onbekwaam zijn als het om hun eigen online recruitmentproces gaat. En zoals we allemaal weten staat onbewust onbekwaam garant voor hele akelige resultaten. Waarvan de massale instroom van meelopers een hopelijk verhelderend voorbeeld is.

Geef een antwoord

2 Comments
  • Benno
    says:

    @Menno. De peoples die echte recruitmentwerk doen bij een goede bureau stromen vaak door naar corp. recruiters die doen van alles met klauwen internetgeklojo en van alles. Dus.

  • Menno
    says:

    Al dat internet gejojo kost klauwen met geld, precies de reden waarom een goede werving & selectie bureau onmisbaar is. Veel corp. recruiters doen alleen CV’s schuiven. Het heeft niets met fatsoenlijk P&O werk van doen. Schofferen van sollicitanten is de normaalste zaak van de wereld. Veel dingen kun je automatiseren, maar goede recruitmentwerk blijft peoples business.