#truamsterdam: bullshitwhistle

Logotype truAmsterdam Een mooie morgen. Het zonnetje schijnt, fris briesje, echt weer om op het terras te zitten. Maar niet voor een groep van 40 recruitmentfanaten, want vandaag is het zover: TruAmsterdam!

Voor degene die TruAmsterdam niet kennen, Google is je vriend, maar toch een korte uitleg.

Het mooie aan het #Tru-concept is dat er niet gepitcht wordt. Dus geen eindeloos geneuzel over een of ander boek dat iemand geschreven heeft, of wie de grootste kandidatendatabase heeft. Feitelijk is het een groep liefhebbers van recruitment bij elkaar die twee dagen lang discussiëert waarbij het niveau varieert van serieus en erg interessant tot ongelofelijk slap geouwehoer. Kortom, ik ben een fan.

De unconference wordt afgetrapt door Patrick Boonstra met zijn inmiddels fameuze Bullshitbingo. Een geweldige manier om de mensen wakker te krijgen, mocht de koffie dit nog niet gedaan hebben.

Dit keer een vernieuwde variant “Fighting Dinosaurs with lightsabers with a bullshitwhistle”. Dit houdt in dat er twee pluche dinosauriërs gaan strijden, waarbij twee stellingen die lijnrecht tegenover elkaar staan besproken worden door de aanwezigen. Om te voorkomen dat we te lang naar bullshit moeten luisteren, krijgt iedereen een bullshitwhistle en kan daarme de spreker afkappen.

De stellingen worden vaak scherp geformuleerd en daarom moesten we het weer hebben over social media recruitment en ROI. Ik haalde m’n bullshitwhistle tevoorschijn en ademde alvast diep in…

Of het succes van social media recruitment überhaupt te meten valt, brengt al genoeg oneenigheid met zich mee. Bill Boorman, nuchter als hij is, meet zijn succes aan de hand van de hoeveelheid geld hij in z’n portemonnee heeft. Gordon Lokenberg prefereert het definiëren van KPI’s: als je 100.000 fans wilt hebben en je hebt dat bereikt, dan is dus succesvol. Op dat moment hoorde je verschillende mensen zich uitleven op hun bullshitwhistle. Fijn, volgend onderwerp.

De stelling “Social media: big theater versus naked truth” toont een interessante verdeling van meningen. Ongeveer de helft vindt dat social media een marketingellende van jewelste is, terwijl de andere helft oprecht, vanuit het hart zijn of haar tranen op Twitter zet. Opvallend dat René Bolier, een van de organisatoren van deze unconference en fervent promotor van zijn successen geeft ons een verrassend inzicht in de werking van een sales-brein en ziet social media als de naakte waarheid.

We weten allemaal dat authenticiteit het meeste succes oplevert. Toch wordt er ontzettend veel tijd/ geld gepompt in het theater van merken en ook personen. Waarom? Omdat het werkt. We vinden het blijkbaar niet erg om de hele dag naar reclame te kijken, zolang deze maar met een creatieve interactie gebracht wordt, want engagement is leidend.

Het juiste antwoord ligt natuurlijk ergens in het grote grijze midden.

Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp die een dikke, dikke pluim krijgt voor het op het laatste moment inspringen om verslag van #truamsterdam. Super!

Geef een antwoord