#truamsterdam branding of marketing, Patrick Boonstra

Logotype truAmsterdamHet is de laatste track van #TruAmsterdam. Complimenten voor de aanwezigen, er wordt serieus geboomd over branding. Mooie binnenkomer. HEMA is waarschijnlijk het Nederlandste merk. Dat komt omdat het merk uitstraalt zoals wij zijn: nuchter, praktisch (denk aan de ringetjes in de theedoeken, dank je wel Dave Vervoord) en worst.

Het bedrijf Maandag, heeft een enorme ommezwaai gemaakt als het gaat om hun imago. Daarvoor heetten ze…hoe heetten ze ook alweer? Hun stoffige imago is met hulp van een paar euro’s hier en daar opgevijzeld tot hip. De oude medewerkers worden ingeruild voor hippe Amsterdamse prosecco-juppen en de cultuuromslag is compleet. Zo kan het dus ook.

Een mooi voorbeeld hoe het ook kan, wordt gegeven door Barbara Wesseling Lefering. Bij Mercedes-Benz hebben ze een nieuwe slogan geïntroduceerd: “Das beste oder nichts”. Dit kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Al twee jaar lang werd deze slogan intern gebruikt. De processen werden erop aangepast en er werd voor gezorgd dat de medewerkers doordrongen waren van de betekenis van de slogan. Na lancering van “Das beste oder nichts” was de organisatie hier al op ingericht.

Als werkgever ben je niet alleen dat wat men aan de buitenkant ziet, maar veel meer wat je aan de binnenkant bent. Het risico van marketing en branding (we scheren ze vandaag over één kam, het is bijna borreltijd) is dat ze teveel op de interne organisatie vooruit lopen en er dus twee werelden ontstaan.

Tot slot nog opmerking over hoereren. Dat kan dus echt niet.

Sommige sites (Marketingfacts wordt hier als voorbeeld genoemd) vragen om een Facebook “like” voordat je een artikel op de site kunt lezen. Marlies Altink vindt dit een kwestie van “hoereren” en vervolgt: “Zo. Ik heb gesproken.”. En ik heb gepost. Overigens heeft Marlies geen Facebook-account en een slotje op haar Twitter-account. Niet dat dat moet, maar je mist nu in ieder geval het bewuste artikel op Marketingfacts.

Overigens kan ik me niet herinneren dat ik eerst een artikel op Marketingfact moest liken voordat ik kon lezen.

En dan, ineens, moeten we stoppen. Dat is mooi, want ik ben er helemaal klaar mee. Ik bedoel, klaar vóór. De borrel.

Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp die een dikke, dikke pluim krijgt voor het op het laatste moment inspringen om verslag van #truamsterdam. Super!

Geef een antwoord

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Interessant die opmerking over marketingfacts, klopt dus helemaal niets van. Geeft het niveau van degene die dat zegt wel weer aan. 

    De enige keer dat je ooit Marketingfacts moest liken voor artikelen was in onze ludieke actie ‘we’ve moved to facebook’, bij de lancering van de nieuwe site. Dat was een (geslaagde) guerrilla actie (die zelfs de Volkskrant haalde). Het hoereren kan inderdaad echt niet, maar zorg dan wel dat als je zoiets stelt dat je er een fatsoenlijk voorbeeld bij hebt

    Want Laurens, inderdaad ,je hebt gelijk, Marketingfacts is het platform dat altijd open en transparant is geweest en zelfs heel veel andere (door b.v. het posten van de statistieken en screenshots uit analytics) tot verregaande openheid heeft verleid. 

  • Frank de Bie
    says:

    Maandag….. was dat niet het bedrijf dat het ook in Duitsland heeft geprobeerd? Na een jaar of minder alweer verdwenen van de grootste en sterkste economie van Europa. De Nederlandse slogan op het briefpapier “tot maandag” werd niet vertaald en dus een oproep tot een wekelijks terugkerende  mini-genocide aan het begin van de week! Mooi dat het in Nederland wel lukt – is niet het enige W&S bedrijf dat het in Duitsland niet redt opdat er een copy-paste strategie wordt toegepast. Kann mal passieren!