En… weg is Intermediair!

Het zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn, maar de snelheid waarmee De Persgroep in het vet van VNU Media snijdt is toch wel verrassend te noemen. Het (eerste?) logische slachtoffer is de papieren versie van Intermediair, die per november van dit jaar het loodje moet leggen en voortaan uitsluitend in digitale vorm wordt doorgezet.

Tegelijkertijd gaat ruim 30% van het personeelsbestand verloren:

image

Maar daar gaat het natuurlijk allemaal niet om, want VNU Vacature Media is tenslotte een vernieuwende, grensoverschrijdende dienstverlener […] in Nederland en België. En vooral dat nieuws voert in het persbericht de boventoon.

De essentie is eigenlijk heel simpel; Intermediair krijgt de recruitment activiteiten van de kranten (Volkskrant, Trouw, AD en Parool) en VKbanen onder haar hoede, waarmee een nieuwe, sterke en geintegreerde propositie voor hoogopgeleiden in Nederland wordt neergezet. Of om het plat te zeggen Intermediair+. En dat gaat een carriereplatform heten. VKbanen wordt dus opgeheven, en Intermediair+ gaat de vacaturesecties van de kranten bedienen. Wegsnijden van dubbelingen heet dat, een pure kostenreductie.

Daarnaast blijft Nationale Vacaturebank natuurlijk bestaan, als jobboard propositie. En, let op:

VNU Vacature Media zal fors investeren om de positie en het product van NationaleVacaturebank.nl als brede vacaturesite in MBO en HBO markten verder te versterken

Kijk eens aan, de aanval lijkt te worden ingezet op de freemium vacaturesites. De vraag is natuurlijk hoe die forse investeringen dan terugverdiend gaan worden. Want in een markt met steeds kleinere marges wordt dat natuurlijk wel een meer dan interessante vraag.

Producten zoals CompanyRating, Banen.nl en HRbase worden in het perbericht niet genoemd. Dit doet vermoeden dat ze binnen VNU Vacature Media geen bestaansrecht meer zullen hebben en danwel de nek worden omgedraaid ofwel worden verkocht. Als er iemand kan worden gevonden die gek genoeg is om hiervoor geld uit te geven.

Geef een antwoord

12 Comments
  • Mike
    says:

    Yep zeker in het bedrijf. Elke functie in elk bedrijf is zo ongeveer hetzelfde. Het enige wat verschilt is het bedrijf zelf, daar kan je je als werkgever dus in onderscheiden of als werkzoekende in verdiepen, signature experience geheten. Waarom zou je je hele leven bij bedrijf A slijten als je bij B aan de slag kan en wat is dat verschil dan. In een vacature komt dat er gewoon niet helemaal lekker uit. Allemaal is het uitdagend, overal zijn doorgroeimogelijkheden en fantastische secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gaat uiteindelijk om de klik met werk en werkgever. Overigens sluit ik vacatures niet uit heh, trek het alleen in twijfel. Daarbij, de momenten waarop je platgebeld zou moeten worden terwijl AMC helemaal niet speelt op dergelijk moment, daar ben ik vrij kritisch in. 

    • Dirk Goossens
      says:

      Vacatures zijn een ouderwetse, administratief zware manier om een bedrijf te koppelen met het aanbod op de arbeidsmarkt, dat ben ik met je eens.

      Maar hoe leg je zonder vacatures de koppeling? En hoe kom je als werkzoekende in contact met kleinere werkgevers? Je kunt uit tienduizenden bedrijven kiezen, hoe selecteer je de voor jou interessante bedrijven?

      • Mike
        says:

        Ik ben niet tegen vacatures opzich heh, maar wel het overdadige aanbod aan parkeerplaatsen voor deze vacatures. Wanneer iemand succesvol wilt zijn, ook op de lange termijn, dan zou het niet slecht zijn om eerst te bepalen welke waarden belangrijk zijn als werknemer zelf en welke waarden diegene graag terug zou zijn bij een werkgever. Een bedrijfspresentatie geeft veel meer prijs dan een vacature. Raadplegen moet je sowieso. Of je nou 10x een vacature bekijkt, of 10x een bedrijfsprofiel dmv een carrièregids oid. Alleen ben ik van mening dat je bij dit laatste 10x meer over een bedrijf te weten komt dan bij het lezen van een vacature. En als je al meer weet over een bedrijf dan wordt het ook interessant om naderhand te kijken of daar vacatures zijn. Maar dan weet je wel dat je vacatures zoekt bij een bedrijf waarvan je zelf weet dat je daar wilt werken. 

  • Dirk Goossens
    says:

    Mike, face2face met belangstellenden praten vind je mooi. Dat vind ik interessant. Het roept bij mij de vraag op hoe die belangstellenden, buiten het voorbeeld van de beurs, met je in contact komen. En zouden belangstellenden ook mogen bellen of e-mailen? En waar zouden ze precies belangstelling in moeten hebben, in je bedrijf?

  • Mike
    says:

    Je zou er toch simpel van worden van al die unieke zomer-aanbiedingen..Je zou bijna een andere baan zoeken als je recruiter bent.. want aan je baan kom je niet meer aan toe. Irritante non-sales mensen met non producten. Het blijft een lot uit de loterij zo’n vacature plaatsen..Post & Pray..Zitten trouwens nog wat aannames in dit offensief, met name het beoogde rendement..Wie bepaald wat dat is dan? Mag denk ik wel een soort van register komen. Er is namelijk niets irritanter dan deze jahova’s die wanneer je al lang en breed je budgetje hebt besteed je komen spammen met fantastische aanbiedingen. Een transfer-windowtje zou mooi zijn. In oktober lopen de contracten af, in de 2 maanden ervoor staan we open voor nieuwe pitches, van november tot september gewoon niet. Daarnaast er is toch niets mooiers dan daadwerkelijk zelf face 2 face met belangstellenden te praten over mogelijkheden bij een bedrijf. Dat communiceer je niet met een vacature..Maar dan moet je gewoon op een beurs staan..

  • Menno
    says:

    Er is paniek in de tent. In het verleden was er niets mogelijk bij VNU Media. Tegenwoordig wordt je plat gebeld door die lui. Zie onderstaande vb. Het plaatsen van een losse vacature kost nog steeds Eur. 600,- (ongeveer).

    Geachte heer,

    Zoals afgesproken, ontvangt u meer informatie over onze unieke zomeraanbiedingen, die geldig zijn in juni 2012. Zo kunt u zelf het rendement en gemak van onze sites ervaren.
     
    Met sterke merken als NationaleVacaturebank, Intermediair en InICT heeft VNU Media Recruitment het grootste bereik in de recruitmentmarkt (bron: Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2011). Hierdoor heeft u eenvoudig toegang tot geschikte kandidaten en zorgt u voor een snelle invulling van uw vacature.
     
    Introductiepakket NationaleVacaturebank voor slechts € 799 i.p.v. € 2.272
    ·         5 standaard vacatures
    ·         1 topbaan upgrade
    ·         1 maand CV-Database
     
    Introductiepakket Intermediair voor slechts € 999 i.p.v. € 2.693
    ·         5 standaard vacatures
    ·         1 topbaan upgrade
    ·         1 maand CV-Database
     
    Introductiepakket VNU Media Recruitment voor slechts € 999 i.p.v. € 2.247
    ·         1 maand CV-Database NationaleVacaturebank
    ·         1 maand CV-Database Intermediair
    ·         1 maand CV-Database InICT
     
    Wij vertrouwen erop dat u deze introductieperiode positief ervaart en het beoogde rendement behaalt. Graag informeren wij u in juli over de aantrekkelijke vervolgaanbiedingen.
    Mocht u meer informatie wensen, dan kunt u mij bereiken via onderstaande contactgegevens.
    Met vriendelijke groet,
    Accountmanager VNU Media Recruitment
     

  • Joop
    says:

    Intermediair print was toch een beetje de Playboy onder de vacature titels – je las het voornamelijk voor de artikelen, en af en toe stiekum voor de vacatures..

  • Marc Drees
    says:

    Ik heb via Intermediair mijn eerste twee banen gevonden. Met tijden dat het blad meer dan honderd pagina’s dik was, barstensvol vacatures. Mooie tijden, maar tijden van weleer. En aangename herinnering, dat wel.