Ook UWV WERKbedrijf gaat blijkbaar met haar tijd mee, getuige een persbericht van UWV met als titel: UWV start met banenmarkten via Twitter. En wat wil UWV WERRKbedrijf hiermee bereiken? Het volgende:
Met de actie wil UWV steeds meer werkgevers en werkzoekenden digitaal en op een interactieve manier met elkaar in contact te brengen
Dat is alleen maar goed. Gisteren was de eerste banenmarkt, voor werkgevers en werkzoekenden in Friesland en Groningen. Tweets over de banenmarkt waren herkenbaar door de hastag #TBNN. En gedurende enkele uren was #TBNN zelfs een trending topic. Maar heeft UWV WERKbedrijf hiermee ook haar doel bereikt? Dit is overigens de twitteractiviteit gedurende de dag:
Er is gedurende korte tijd dus vrolijk op los getwitterd. Maar wat is in de paar uur allemaal gezegd en gedaan?
Dit zijn de aantallen die ik uit Coosto heb weten te peuteren:
- Er zijn op 3 juli in totaal 639 tweets met de hastag #TBNN verstuurd
- Van die 639 waren 220 tweets uitsluitend een promotie van de banenmarkt
- Van die 639 waren 240 retweets
- Van die 639 waren 96 tweets met het woord vacature (aanbodzijde dus)
En om die 96 tweets met vacatures gaat het dus. Ik heb daarom met name gekeken naar de discussies die op Twitter ontstonden naar aanleiding van deze aangeboden vacatures. En dan blijkt het digitaal en op een interactieve manier met elkaar in contact brengen van werkgevers en werkzoekenden fors tegen te vallen.
Want dit is de totale interactie:
- 1 melding dat de link in de vacaturetweet niet werkt
- 1 vraag naar aanleiding van een vacaturetweet
- 1 reactie naar aanleiding van een vacaturetweet
Op elk van deze drie interacties heb ik geen follow-up van de aanbieder kunnen vinden. Wat overigens geen garantie is dat er ook daadwerkelijk geen reactie naar de potentiele kandidaat is geweest. Maar wel een sterke suggestie dat een follow-up is uitgebleven.
De banenmarkt blijkt dus uitsluitend een zendmast te zijn geweest. Mogelijk hebben werkzoekende twitteraars op basis van de links in de vacaturetweets iets van hun gading gevonden, maar dat had dan allang via andere kanalen gebeurd kunnen zijn. Tenzij werkgevers uitsluitend voor dit event vacatures in de aanbieiding hadden, wat natuurlijk zeer onwaarschijnlijk is.
Verder vraag ik me af of er een moderator is geweest van UWV WERKbedrijf. Op basis van de tweets lijkt dat niet het geval te zijn geweest. En dat zou dan een enorm gemis zijn; want zonder enige sturing en stimulering is dit niets meer dan 639 tweets met dezelfde hastag. En geen digitaal met elkaar in contact brengen van werkgevers en werkzoekenden.
Het lijkt er op dat het enige succes dat deze banenmarkt kan claimen het trending topic momentje is. Dat was echter geen onderdeel van de doelstelling (hoop ik). De daadwerkelijke doelstelling lijkt niet te zijn gehaald en dat is ronduit treurig te noemen. Wat niet wil zeggen dat een banenmarkt via Twitter niet zou kunnen werken. Maar dan dient er in de voorbereiding en uitvoering (aanzienlijk) meer inspanning te worden gestoken. Hoewel natuurlijk de fundamentele vraag is in hoeverre Twitter een goed medium is om een banenmarkt mee te organiseren. Het is makkelijk, maar is het ook effectief? Ik zie nog geen witte rook…
mevr boon
says:heb ik zeker niet goed gedaan? dus waardeloos
mevr boon
says:Als ik het zo bekijk,heb dit geen enkel nut
Wessel Agterhof
says:Prima bijdrage Marc. De twitterbanenmarkt is een pilot, dus deze tussentijdse evaluatie is zeer welkom. Vandaag zijn er weer twitterbanenmarkten waar moderators voor zijn aangewezen. Hopelijk zie je verschil met gisteren.
Dirk Goossens
says:Inkoppertje: hoeveel moderators zijn er aangesteld per reactie?
Laurens Tienkamp
says:Marc, ik wil een Like-button op je blog 😉
Marc Drees
says:Die gaat er niet komen!
Peter
says:Dit soort proefballonnetjes zijn geldverspilling. Van te voren al gedoemd te falen (wanneer uitgevoerd door instanties als deze).
Arno
says:Haha, begin de dag met een lach. Vlijt 9, uitvoering 2.
Laurens Tienkamp
says:Gewoon een automatische feed aanzetten en je krijgt 1 reactie en 1 vraag. Makkelijker kan niet, maar het kan wel veel beter.
De voorbereiding had inderdaad wat beter gekund, en dat terwijl waarschijnlijk hemel en aarde verzet is om dit überhaupt mogelijk te maken.
Die hashtag #TBNN snap ik trouwens niet. Voeg gewoon #vacature toe en beland in de grote hoop van vacatures. Daarmee draag je veel beter je steentje bij aan de twitterbanenmarkt.
Prima dat ze werkzoekenden en werkgevers bij elkaar willen brengen, maar doe dit dan ten bate van het grote geheel en niet voor eigen gewin. Ben benieuwd wie een schouderklopje krijgt als dit projectje gaat werken.