Het zomerpakket van Jobbird bevatte ook nog een folder, met als titel Loop binnen bij Jobbird. En die folde bevatte een aantal schokkende getallen. Zo schokkend dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat deze kloppen. Maar ze worden in de folder gepresenteerd onder het kopje De feiten van jobbird.com.
En dit zijn een paar van die feiten:
- 2 miljoen bezoekers per maand
- 200.000 sollicitaties per maand
- 40.000 vacatures online
2 miljoen bezoekers per maand? Zijn dit unieke bezoekers? Geen idee. Hoeveel bezoeken hebben deze bezoekers afgelegd? Geen idee. Maar even ter vergelijking, Nationale Vacaturebank claimt 2 miljoen bezoeken per maand. Tenzij die 2 miljoen bezoekers van Jobbird zonder uitzondering slechts 1 bezoek per maand aan de site hebben gebracht, claimt Jobbird hiermee dus een (aanzienlijk) hogere traffic dan Nationale Vacaturebank. Toch?
En dat klinkt me als volstrekt onwaarschijnlijk in de oren. Jobbird zegt dat het een feit is, maar op dit moment is het niets meer dan een statement. Geen feit. Een feit kan onafhankelijk worden geverifieerd. En daar is nu nog geen sprake van. Dus lijkt het me zinvol dat Jobbird een onafhankelijke en deskundige partij inzage geeft in haar traffic gegevens.
Overigens kan die partij dan ook meteen even dat getal van 200.000 sollicitaties per maand controleren. Want ook dat cijfer is op dit moment niets meer dan een statement. En eentje die, in relatie tot die 40.000 vacatures, tot een krankzinnig hogere score in gemiddeld aantal sollicitaties per vacature leidt. En niet slechts voor een freemium vacaturesite, maar voor iedere vacaturesite. En al helemaal een vacaturesite die meer dan 40.000 vacatures voert.
Ik kan beide cijfers nauwelijks geloven. Sterker nog, ik geloof ze niet tot een onafhankelijke en deskundige partij in staat is gesteld om deze cijfers te verifieren. Waarom ik zo weinig geloof hecht aan deze cijfers? Omdat Jobbird bij herhaling het middel van (grove) overdrijving gebruikt. En omdat oprichter Jan-Peter Cruiming in zijn boek zelf aangeeft graag een te grote broek aan te trekken. Hij trekt overigens ook in de folder weer een bijzonder grote broek aan, getuige de volgende teksten:
Er is geen ontsnappen aan. Wie succesvol wil werven komt terecht bij Jobbird. Grootspraak? Nee. Want onze vacaturesite had minder dan een jaar nodig om de grootste van Nederland te worden.
Jobbird realiseert echte transparantie voor alle werkzoekers en werkgevers. Hoe? Door een einde te maken aan de noodzaak om eindeloos veel kleinere vacatruesites door te pluizen en hier enorme bedragen voor neer te tellen.
En zo gaat het nog wel even door. Ronkende hyperbole. Nog even los van de bijzonder kromme argumentatie.
Maar het gaat uiteindelijk om die cijfers. Ik roep Jobbird op om een onafhankelijke en deskundige partij toegang te geven tot alle systemen die nodig zijn om de bezoekersaantallen en de aantallen sollicitaties vast te stellen. En die partij de cijfers te laten publiceren, ongeacht de uitkomst. Tegelijkertijd roep ik partijen op die zichzelf onafhankelijk en deskundig vinden om zich te melden. En als laatste biedt ik op RecruitmentMatters de ruimte om de uiteindelijke cijfers, met alle toelichting en commentaar, te publiceren.
Bram Boer
says:Geweldig hoe Anne alles recht probeert te praten dat krom is… Wat dat betreft is de match met Jan Peter 100%! Een match die tot stand is gekomen door de Nationale Vacaturebank, trouwens…
Anne de Vries | Jobbird.com
says:@ Mark PostNL is erg tevreden en zoekt meerdere kandidaten in verschillende plaatsen, je kan niet verwachten dat een postbode 50 kilometer gaat fietsen. Hiervoor moet je bij de Tour de France zijn! Elke vacature heeft dus een unieke plaats. Sommige plaatsen vallen binnen dezelfde regio.
De partij van de Dieren wordt persoonlijk door Jan-Peter gesteund. Daarnaast is algemeen bekend dat Burger King zich inzet voor betere behandeling van dieren.
“Erg jammer trouwens dat veel mensen altijd anoniem blijven, een schizofreen is nooit alleen….”
Ben Wulms
says:Volstrekte onzin natuurlijk… 2 miljoen bezoekers, laat me niet lachen… Nou, als ze dan claimen zo transparant te zijn, laat maar zien die Analytics! Wederom een bewijs dat gratis geen enkele waarde heeft….
Menno
says:eea gecheckt op jobbird, maar hier klopt dus niets van. Dat sommige vakbroeders nog steeds durven spook vacatures de wereld in te helpen. En bij sommige bureaus gaat het om 10 tallen spook vacatures. Sommige vacatures worden ook door 3 verschillende bureaus aangeboden. Ook dat is natuurlijk een vorm van vals spelen. Een no cure no pay probleempje. Namen noemen vind ik niet chique. Om je voor te schamen.
Doron
says:Dus wannneer iemand zich persoonlijk voor dieren belangen inzet dan zou je geen advertenties moeten toestaan van een hamburger bakker? Wat een onzin 🙂
Mark
says:Exact! Maar ja, welke volbloed kapitalist laat zijn idealen nou niet even varen voor een zak met centjes…? Toch? immers politici en ongeloofwaardigheid gaan hand in hand!
Goed, genoeg ge-offtopict voor vandaag..
Mark
says:Wat me nog meer bevreemd…
Lijstduwer zijn van de Partij voor de Dieren en on the side ‘business partner’ Burgerking – geloof me, daar vind je plofkippenvlees en legbatterijeieren – helpen aan meer personeel voor nog meer verkoop van nog meer…..
Mark
says:Even searchen op – out of the blue – postnl… Resultaat: https://www.jobbird.com/nl/kandidaat/vacature-zoekresultaat?page=6&search=postnl
Wat is het verschil tussen Postbezorger in Alphen aan de Rijn, Alphen aan de Rijn en Alphen aan de Rijn…? Hoppa +3 jobs!