De waarden van een jobboard

Het is echt ongelofelijk: wekelijks krijgen wij telefoontjes van nieuwe jobboard initiatieven die als paddenstoelen uit de grond komen. Ze willen allemaal de grootste en de beste worden. Ze hebben zogenaamd de beste google SEO en een enorm bereik. Door een stevige ambitie werken ze dag in dag uit aan het werven van klanten en kandidaten en hebben ze een wekelijkse toename van beide doelgroepen. En, natuurlijk, hebben ze alleen deze maand een lucratief aanbod voor mij als nieuwkomer. Voor slecht  €250,- per maand heb je maximaal toegang tot de database met de beste kandidaten en mag je ongelimiteerd vacatures plaatsen. Fantastisch toch?

Nu ben ik als ondernemer een voorstander van elkaar helpen. Elke ondernemer heeft af en toe de gunning nodig om tot progressie te komen. Dus selecteer ik uit de enorm rits van aanbieders zorgvuldig de twee die mij het meest overtuigend overkomen. Twee maanden voor de één en de maand daarna voor enkele maanden voor de ander. Goed het proces  kan beginnen. Allereerst het plaatsen van de vacatures. Gelukkig hebben enkele al uitgevonden dat dit eenvoudig met een doorlink van je website kan plaatsvinden. Maar let wel op: elk jobboard kiest weer voor andere velden dus een nauwkeurige check is cruciaal. Dik twee uur later is de virtuele verbinding tussen het nieuwe kanaal en je bedrijf een feit. Geen inspirerend klusje maar goed, alles voor een optimaal resultaat. En dan is het wachten, wachten op de eerste sollicitanten die aansluiten op de  vacature. En natuurlijk zelf een search doen in de nieuwe database, het zal mij benieuwen.

Ik voer de criteria van mijn opdrachtgevers in; 3 jaar werkervaring, titel ‘ CRM consultant’ , branche ICT en woonplaats Zuid Holland. De database denkt na, dat  betekent veel goeds…….ploep: 18 kandidaten gevonden die aan de criteria voldoen. Ik bekijk de eerste vijf.

Jan: Jan woont in Friesland, is bereid om te reizen (vandaar Zuid Holland), heeft maar liefst 15 jaar werkervaring (maar voelt zich nog een jonge God) in de bouw en heeft het laatste jaar veel gewerkt met hun CRM systeem. Uitermate goede match, top! Goed, laat ik niet gelijk mijn mening vormen en verder zoeken.

Jose: Jose woont in Zeeland (dichtbij Zuid Holland toch?), heeft 1 jaar werkervaring als recruitment consultant bij een uitzendbureau en heeft tijdens haar opleiding ICT gewerkt met CRM oplossingen. Nog een topper dus!

Juan: Juan heeft 5 jaar werkervaring, gewerkt met CRM dynamics en woont in Griekenland! Of all places, ja dan zou ik ook wel willen verhuizen naar Zuid Hollnad!

De laatste twee zoekbevindingen zal ik je bezwaren. En voor de functie van facilitair medewerker met als belangrijkste criteria ‘schoolverlater’  zijn de bevindingen niet veel beter. Sterker nog: zelfs mijn oma zou niet opvallen tussen de reacties.

Goed, de strekking mag duidelijk zijn: of ik ben een giga no no die het blijkbaar lastig vindt om een zoekopdracht te geven of er is werk aan de winkel voor het gemiddelde jobboard. Laat ik eerst de oorzaak bij mijzelf vinden en nog eens informatie halen bij de ontwikkelaar. Het antwoord mogen duidelijk zijn: ‘ sorry mevrouw Rodenburg, wij kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor het resultaat. Kandidaten kunnen invullen wat ze willen’. Zucht, daar gaat je investering. Consistentie in het resultaat kunnen ze in ieder geval wel beloven: de sollicitaties  die binnen komen zijn al net zo passend!

Vol goede moed en nog steeds met de overtuiging dat je de ander ook wat moet gunnen onderzoek ik het tweede jobboard na een maand. De database geeft in ieder geval meer resultaten dus je zou kunnen zeggen dat de kans op succes dan ook toeneemt. Let me see.

Marc: Marc presenteert zichzelf als een young professional met twee jaar werkervaring als presales consultant. CRM, ERP en Sharepoint als voornaamste adviesgebieden. Woonachtig Amsterdam. Lijkt me een optie. Ik pak de telefoon om zijn nummer te draaien. Effe zien…..zijn nummer…..geen nummer?! Wat is dat nu weer. Geen telefoonnummer of email om hem te kunnen bereiken!  Ook zijn CV kan niet downloaden: top geregeld. Gelukkig is er linkedin en zoek ik hem daar op: geen resultaat. Ik stuur hem dan maar via het jobboard een email op hoop van zegen (gemiste kans voor het jobboard voor een goed resultaat).

Maaike: Maaike heeft zes jaar gewerkt bij Microsoft waarvan alleen haar laatste jaar als consultant CRM. Daarvoor was ze secretaresse en office manager.  Even zien waar ze woont…..niets te vinden……ook haar profiel is dus niet compleet.

Maarten: Maarten heeft als titel: zoek niet langer, u heeft de juiste consultant gevonden. En wat denk je? Geen Maarten! Als je zijn profiel opent staat er alleen: meer informatie volgt.

Natuurlijk schets ik nu alleen de meest extreme gevallen maar geloof me, de rest is niet veel beter. Hoe kunnen we dat verbeteren? Ik ben het gesprek aangegaan met de diverse jobboards om hen in ieder geval mijn bevindingen te doen. ‘Mag ik jullie een tip geven? Het zou jullie enorm veel klanten kunnen opleveren door het trucje bij Monsterboard af te kijken. En dan, jullie meerwaarden eraan toe te voegen. Bouw in ieder geval wat queries in die er voor zorgen dat een kandidaat alleen wordt toegelaten in jullie database als alle velden zijn ingevuld. Plus toevoeging van het CV of de NAW gegevens. Geloof me, dat zorgt voor behoud van je klanten en wellicht ook nog nieuwe! Bedenk ook waar je onderscheidende vermogen ligt, dit is in ieder geval niet de grootte van de database en je SEO. Dit moet zitten in jullie core business: tijd- en geldbesparing door de passende match tussen kandidaat en vacature. Niet meer en niet minder.’

En voor deze keer zal ik geen factuur sturen voor mijn advies.

Geef een reactie

5 Comments
  • Reza
    says:

    @Jiska: Ik heb goede ervaringen met NVB zover, wel goed je filters instellen en ook mee spelen tot je goede en bruikbare CV’s hebt (wel tijdrovend) en dan  schakel ik direct door naar Linkedin om daar de profielen op te sporen voor verdere analyse.

    Jouw stelling onderschrijf ik: jobboards moeten snel searchfuncties bieden die integratie met social media, big data analyse, semantische web, etc. ondersteunen. Dan pas hebben ze nog steeds een reden van bestaan en bieden ze toegevoegde waarde.

    Maar in dit vak gaat het m.i. bovenal hierom; je bent wie je kent, specialisme ontwikkelen  en niches aanboren waarbij je langdurige relaties opbouwt met mensen, vakontwikkelingen en vakspecialisten actief volgt en een persoonlijk netwerk opbouwt en onderhoudt.

  • jiska
    says:

    @Reza: Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft. De functie bepaalt ook voor mij of ik een jobboard inzet of niet. En wees eerlijk: het voordeel van een jobboard geeft in ieder geval aan dat een kandidaat zoekende is. Dat is voor LinkedIn uiteraard anders. Natuurlijk geeft de status op linkedin van ‘job opportunity’ en ‘ career offer’  ook wel wat aan maar minder dan via een jobboard. Wat zijn jouw bevindingen aangaande NVB?

  • Reza
    says:

    Wie heeft nog een jobboard nodig om kandidaten te vinden….. op Linkedin kun je de meest schaarse schaap met vijf poten vinden. Ik gebruik alleen nog de NVB om starters/juniors op te sporen, raar genoeg laat Generatie Y de mogelijkheid om via Linkedin te solliciteren of nog beter gevonden te worden vaak links liggen.