Recruiters zijn vaak geniepige, valse en gemene dieren. Allemaal “in search” naar die ene kandidaat. De een gebruikt dit truukje en de andere gebruikt weer wat anders. Ikzelf mag graag recruitmentvideo’s bekijken. Niet in de laatste plaats omdat bedrijven hierin vaak hun pareltjes naar voren schuiven. Zo van; “Ga hier maar staan jongen en vertel jij nu maar doodleuk wat je hier doet én hoe fantastisch we wel niet zijn”. Geeft mij in ieder geval een goede indruk van de persoon de organisatie én de eventuele pullfactoren.
Zo kwam ik bij toeval op de site van Maandag terecht. Je kent ze misschien nog wel. In mijn zoektocht naar een .NET ontwikkelaar stuitte ik op een filmpje van Stefan Duin. Stefan wordt op de site van Maandag gequote en zegt het volgende:
Ik vind niks mooier dan werken met de nieuwste technologie. Via Maandag heb ik de mogelijkheid om te zien hoe verschillende bedrijven om gaan met ontwikkelingen op het gebied van software.
Klinkt goed Stefan! Hij wil met de nieuwste technologieën werken en wil bij voorkeur de detachering in. Die kan ik wel helpen, want remember; er is altijd ergens een betere baan, toch?
Het filmpje begint met mooi camerawerk, dat moet ik ze nageven. Vanaf tafelhoogte komt de camera langzaam omhoog en de spanning wordt goed opgebouwd. Eerst een kladblok, z’n handen… en daar is hij dan; Stefan. Hoewel Stefan geen woord zegt in het filmpje en me alleen maar schaapachtig aankijkt denk ik; eerste indruk is goed. Research time!
LinkedIn, Facebook en Twitter worden geopend en ijverig begin ik te zoeken op Stefan Duin. Gek, geen relevante matches, waar dan ook. Mn grote vriend Google dan? Alleen de site van Maandag geeft antwoord. Als laatste redmiddel pak ik Hyves erbij, misschien is Stefan gewoon nog wat ouderwets? Maar ook daar, geen euforie. Juist IT’ers zijn toch altijd wel ergens online te vinden?
Er staan nog meer “medewerkers” van Maandag op de site. Allemaal met een prachtige quote. De een nog beter dan de ander. Ronald Hoffman, Ruben van der Veer, Laurens de Jong en Chris Vonk. Stuk voor stuk onderwerp ik ze aan dezelfde test als Stefan. Maar niemand is actief op wat voor sociale media dan ook.
Hebben we te maken met een nieuw fenomeen? Naast spookvacatures nu ook spookmedewerkers?
Of ik zit er naast, of er zit er hier eentje vreselijk te liegen en doet zich werkelijk mooier voorkomen dan ze zelf zijn.
Of hebben deze IT’ers misschien op een blauwe maandag bij Maandag gewerkt?
Dit gastblog is geschreven door Kevin Prak, Recruiter bij Klikwork ICT Recruitment Outtasking
Sjaaak
says:Hebben jullie het al gehoord? De AH-bedrijfsleider is een acteur!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Piekema
Lex
says:Ik vraag me oprecht af wat je doel van dit stukje is. Wil je een discussie op gang brengen over de oprechtheid van promotie en reclame middelen binnen de arbeidsbemiddeling, of gewoon op een suggestieve manier de werkwijze van je ex-werkgever onder de aandacht brengen? In het eerste geval was je stuk oprecht geweest als je het algemeen had gehouden zonder de zeer suggestieve kop “liegt Maandag?”, in het tweede geval kan ik alleen maar de conclusie trekken: niet chique. Klein voetnootje nog: heb je er ook wel eens aan gedacht dat sommigen mensen best hun verhaal met het publiek willen delen, maar niet hun naam? Juist voor onbekenden zoals jij die de noodzaak voelen het internet af te gaan pluizen voor meer informatie? Er zijn nog steeds mensen die privacy belangrijk vinden.
Willem van Tilburg
says:Anoniem reageren vind ik persoonlijk ook niet meer van deze tijd. Waar is men bang voor?
Lex van de Vijver
says:Heb je al gezocht bij castingbureaus?
Herman
says:Fake-testimonials (in gewoon Nederlands: liegen) is niet meer van deze tijd. Het valt overigens op dat ‘Maandag’ de laatste tijd niet meer in de STER-blokken te zien is.
Heeft alles weg: al is de leugen nog zo snel…
Koos Groenewoud
says:Beste pseudoniem. Uiteraard heb ik even gezocht naar Koos Koets. 3 x te vinden op LinkedIn, alledrie met 0 contacten. Vind ik eigenlijk net zo erg als de anonieme bezoekers van mijn LinkedIn profiel.
Koos Groenewoud
says:https://schrijfspecialist.wordpress.com/tag/koos-koets/
Koos Koets
says:@Koos
Moseskriebels – je kent mij dus ?
Hij blijft leuk – toch ?
Koos Groenewoud
says:Ik vind deze discussie volstrekt ongepast en Uiterst onprofessioneel. Als ik potentiele opdrachtgever zou zijn, ging Kevin zijn club van mijn shortlist. “spuug nooit in de beker waaruit u ooit heeft gedronken”…
Koos Koets
says:@Koos
Dit soort spreuken wordt ik zoooo flauw van.
Is jouw wijsheid ook van toepassing als het om een gifbeker gaat ? Dan ga je vanzelf wel spugen zo niet schuimbekken – toch ?
Casper het Spookje
says:Beste Kevin,
Hier, neem een stukje van m’n laken en droog je traantjes.
Heb je inmiddels nu wel zelf een kandidaat kunnen vinden?
Of zie je nog steeds alleen maar spoken?
Groetjes,
Casper
Lesly
says:“Zo kwam ik bij toevallig op de site van Maandag terecht. Je kent ze misschien nog wel……
Dwight Kramer
says:Zo zie je maar weer, niets is wat het lijkt op het net. Wel dapper van Kevin zo’n stuk over een oud werkgever. Zou ik alleen nooit doen. Doe liever zaken met ze..
Kevin
says:Ik heb ook niets tegen Maandag. Zoals eerder gezegd; prima (ex) collega’s aan over gehouden. Niets geen natrappen of wat dan ook! Ik constateer iets, daar schrijf ik over. Of dat nu bij Maandag is of ergens anders…..
sandra
says:Er zou eens een gerechtelijk ondrzoek naar dit bedrijf moeten komen.
Wie weet wat er allemaal nog meer naar boven komt. Ik kan bijna met 100% zekerheid zeggen dat het dan een smeuige verhaal wordt.
Just try it!
sandra
says:Sorry,
Ik denk dat dit weer zo’n overbodige reaktie is over MAANDAG. Het is toch overbekend dat zij alles en dan ook alles doen om om geld binnen te halen.
Zielig clubje is dat.
Ook zo anoniem?
says:Als Johan, Johan is en Madelon is Madelon en Appie is Appie?? Wat een kneuterigheid!
Welke belang hebben de mensen die hier reageren? Werken ze bij een concurrent? Of juist bij Maandag?
Is liegen hetzelfde als je concurrenten niet wijzer maken dan ze zijn?
Wij van wc-eend, adviseren wc-eend!
Willem van Tilburg
says:Vooropgesteld, ik probeer Maandag niet te verdedigen, ik houd me puur aan de feiten. Kevin insinueert dat het hier gaat om mensen die niet echt bestaan. Hoewel ik ook moeite heb om ieder persoon te lokaliseren, lukt het me toch vrij aardig om te constateren dat het in een aantal gevallen toch echt om bestaande professionals gaat. Sommige heb ik ook echt niet gevonden, maar dat vind ik an sich niet vreemd. Ik ken zelf een aantal IT-ers die door hun kennis er heel bewust voor gekozen hebben om niet op Social Media actief te zijn, anderzijds weten zij goed de vindbaarheid te blokkeren. Anderen die ik niet heb kunnen vinden waren veelal ouder en daardoor is de kans op aanwezigheid op Social Media een stuk kleiner. Ik zeg niet dat ik overtuigd ben dat het hier louter gaat om echte medewerkers van Maandag, maar om een dergelijk artikel te posten op Recruitment Matters vind ik dat Kevin in dit geval behoorlijk kort door de bocht is gegaan.
ex Recruiter Maandag
says:Tja maar het is wel waar dat Maandag op die manier werkt. Mensen worden zonder overleg ergens voorgesteld, veel vacatures zijn nog niet vacature en met CV’s schuiven proberen ze alvast de rest buiten de deur te houden.
Onderling worden goede kandidaten niet gedeeld, want degene die plaatst verdient er een bonus mee en dan geef je niets weg…..
Ik ben er ook gelukkig weer weg, maar geloof me dat alles wat hier wordt geschreven waar is. Klanten en werkzoekenden worden genaaid.
Appie
says:Kan iemand mij vertellen in welke vestiging die man van de albertheijn reclame werkt?
Patricck
says:10 punten!!
Daniel
says:Kevin, ik snap je verbasing niet, ook al beschrijf je het prima. Om een kleine drempel voor recruiters in te bouwen, is een naam aanpassen toch echt wel vrij normaal in de reclamewereld.
Ik zou het wel sjiek vinden als het wel ‘eigen’ medewerkers zijn, met ‘echte’ quotes, maar ook dat hoef je niet te verwachten….
Ik ben overigens voorstander van het inzetten van medewerkers in reclame en ook met echte name, maar ben niet verrast als anderen dat niet zo doen. Jij wel dus en hierbij dus wat geleerd 🙂
Chris
says:Hahaha, denk je ook dat al die mensen die in reclames zeggen dat ‘dit wasmiddel echt goed schoon maakt’ of dat ‘dit merk maandverband echt zekerheid biedt’ echte consumenten zijn??
Patrick
says:Het is allereerst een vermakelijk stuk. Maar wel gewaagd om zo over een oud werkgever te spreken. Je had ook de naam van de organisatie achterwege kunnen laten. Dat er negatief over Maandag wordt gesproken is toch al een feit. Dit kan er nog wel bij.
Nummer 7 in de Recruiters league
says:Leuk stuk en klopt als een bus. Ik heb zelf bij Maandag gewerkt (Assen en Leeuwarden) en ik ben er gillend vertrokken. Zelden zulke enge geldwolven bij elkaar gezien. Achterbaks is nog licht uitgedrukt. Verloopt is ook enorm en de echte boefjes blijven zitten.
Mar
says:Hahahahaha….Kevin ben je je “ex” aan het zwart maken?…ben je er duidelijk nog niet overheen! Gewoon lekker aan het werk gaan jongen, uitgaan van je eigen kracht.
Kevin
says:Dat heb je goed gezien Jasper. Dat is alweer een dikke twee jaar geleden. Ik heb daar prettige ex-collega’s aan over gehouden. Ze hebben mij altijd goed behandeld en ben daar op een normale manier weg gegaan.
Het is dan ook absoluut geen zwartmakerij Jasper. Ik zeg overigens ook nergens dat Maandag liegt. Ik stel alleen….
bij elk ander bedrijf had ik deze blog ook geschreven!
Michel Rijnders
says:Wat je nu zelf doet is met ‘werken bij bedrijfsnaam’ sites suggereren dat je een medewerker van de betreffende bedrijven bent. Met, maar dat is een aanname, waarschijnlijk sollicitaties die niet in het ATS van een bedrijf binnenkomen, maar in je eigen ATS. Liegt Kevin?
Kevin
says:Goede research Michel, chapeaux!. Maar nee, Kevin liegt niet! Je hebt deels gelijk met de ‘werken bij bedrijfsnaam’ sites maar daar kunnen onze klanten zelf voor kiezen. Handelen zij zelf de sollicitaties af? Lees als; sollicitaties worden direct doorgestuurd. Of doen wij dat?
Veel MKB organisaties hebben namelijk niet een duur ATS systeem. Laat staan een ervaren IT Recruiter in dienst. Zie het dus als een vorm van ontzorgen.
Een prima RPO oplossing toch?
Michel Rijnders
says:Ik dacht aan de sollicitant, niet aan het bedrijf. En die denkt dat Kevin een medewerker van het bedrijf is. En zijn CV in handen van het bedrijf terecht komt.
Kortom: de waarheid is anders dan hij voorgesteld wordt. Dat doet maandag (zo wordt gsuggereerd) ook.
Maar goed, interessant in deze vind ik wel dat het in recruitment niet aanvaard wordt terwijl in maar weinig reclame buiten de branche echte medewerkers gebruikt worden.
Marc Drees
says:Gek genoeg is het zo dat recruitment over mensen gaat, en reclame buiten de branche over diensten of producten. Het is misschien niet zo vreemd dat binnen recruitment er iets anders tegen fake medewerkers wordt aangekeken.
Michel Rijnders
says:Dat was ook mijn eerste gedachte, maar we moeten de diensten niet vergeten en de toenemende concurrentie op service. Ook mensen. (dating, service met een smile, etc).
Het probleem voor de intermediairs zit er in dat ze nog steeds de angst hebben om kandidaten met naam en toenaam te vermelden omdat de concurrentie er anders mee aan de haal gaat. Het merendeel van de intermediairs weigert daarom succesverhalen van kandidaten op de website te zetten, een klein deel zet ze alleen met voornaam op de website (maar dat geeft weer minder vertrouwen) en dan heb je nog het deel zoals Maandag die fake kandidaten neerzetten. Hun keuze wordt voor hun alleen maar bevestigd door Kevin zijn zoektocht. De branche moet misschien gewoon eens die angst loslaten en andere manieren vinden om mensen te binden dan ze als publiek geheim proberen te houden. Dat laatste lukt toch niet.
Kevin
says:Intermediair of geen intermediair, dat maakt qua naam / achternaam bij een filmpje / testimonial niets uit. Overal liggen recruiters op de loer. Je ontkomt er simpelweg niet aan.
Alleen een voornaam in een filmpje haalt dan ook weinig uit. Ook dan is de persoon zo gevonden. Sterker nog, geef mij een anoniem CV van een niet-nader-te-noemen Engelse CV schuiver en ik tover je de naam binnen enkele seconden op het beeldscherm.
Ik ben het met je eens, Michel. Lekker die angst loslaten. People come and people go. Laat je eigen medewerkers positief over je praten in een filmpje danwel testimonial. Een beetje bedrijf is zuinig op zijn kapitaal. Toch?
Kelvin
says:Kevin, ik moet je als ex-collega bij Maandag complimenteren voor t feit dat je weer een geweldige discussie op gang hebt geholpen! Echt wel iets typisch “Kevins” om zoiets aan de kaak te stellen. Kostelijk om al die reacties lezen! Keep up the good work! 🙂
Jasper
says:Lekker objectief stukje Kevin. Zag in jouw Linkedin profiel dat jij Recruiter ICT bij Maandag was….
Willem van Tilburg
says:Vreemd, ik check 1 naam (Sander America), zoek op Google en vindt bijna direct zijn LinkedIn pagina. Ziet er behoorlijk echt uit (inclusief recommendations). Heb helaas geen tijd om andere personen na te gaan, maar is wel heel toevallig. Misschien een beetje kort door de bocht van je Kevin?
Willem van Tilburg
says:Vreemd, ik zoek via Google op 1 persoon, Sander America (GZ psycholoog), en kom direct bij zijn LinkedIn pagina terecht: https://nl.linkedin.com/pub/sander-america/0/4a9/5a Ziet er behoorlijk echt uit… Heb helaas geen tijd om alle namen na te gaan, maar dit is ook wel heel toevallig. Misschien een beetje kort door de bocht Kevin?
Kevin
says:Hallo Willem. Ik heb het over de IT’ers van Maandag. Bekijk deze pagina eens; https://www.maandag.nl/succes-in-de-ict-net-developer
Probeer vervolgens, onderaan de pagina, al die personen eens op te zoeken? Flesje wijn als je een van deze mannen kunt vinden!
Johan
says:Typisch maandag praktijken, als je eens wist wat voor graaicultuur er binnen deze organisatie heerst dan wordt je daar toch echt heel triest van. Zero feeling met de klant en alles voor de bonussen. Intern liegen en bedriegen dus het verbaast mij niets dat het zich nu ook uit in de reclames.
ik
says:Madelon vindt liegen dus een geaccepteerde normale manier van professioneel marcom strategie en tactiek….
Madelon
says:Beste Kevin, je komt zelf bij Maandag vandaan, heb jij dit nooit gedaan? Beetje kinderachtig hoor! Iedereen snapt toch dat dit reclame uitingen zijn?
Kor
says:Heb je al telefonisch contact opgenomen? vragen naar Stefan….
Dirk Goossens
says:Scherp, Kevin. Nieuw is het fenomeen echter niet. De valsheid van het recruiterdiertje lijkt vergeleken met de hr-fraudeur om te slaan in naïeve, vertederende aaibaarheid.
Esther
says:Het is inderdaad niet erg chique van Maandag.. Maar ik moet zeggen dat ik het filmpje overduidelijk een reclame uiting vind en reclames zijn ook in scene gezet 😉
Ik werk al een paar jaar in de detachering en iedereen beschermt zijn/haar professionals tegen recruiters die actief hunten. CV’s zonder naam, anonieme profielen op sites… het blijft toch allemaal draaien om de commercie?
Peggy
says:Hi Kevin, ik begeleidde werklozen de reageerden op banen, vacatures, die vreemd genoeg vaak reeds waren vervuld..same story. Vacatures die niet (meer) bestaan.
Maykel Korndewal
says:Ben erg benieuwd naar het antwoord van Maandag..
Scott Schnijderberg
says:Mooi gevonden Kevin. Deze stem is toch wel heel erg voice-actor achtig ingesproken. Volstrekt ongeloofwaardig natuurlijk dat deze ICT’ers niet op de social networks te vinden zijn. Een bijzonder stukje.
Wellicht is er iemand van Maandag zo vriendelijk om te reageren?