In de Recruitmentmatters reeks “Hoe recruiten zij nu eigenlijk” is mijn oog deze keer gevallen op SocialCam. Wat mij betreft de app ontdekking van het jaar. Ik gebruik SocialCam vooral voor het filmen van mijn pasgeboren dochter. Filmpjes worden direct op YouTube gezet en ben hiermee een (hopelijk) leuk groei document voor haar aan het maken. Aardig ook voor de familie in het buitenland. Deze kunnen de ontwikkeling van de baby dan goed volgen. SocialCam dus, de the #1 video sharing app. De Socialcam-app is een van de populairste mobiele video-apps in de iOS App Store en op de Android-markt, met meer dan zestien miljoen downloads sinds de lancering in 2011. Ontwerksoftware leverancier Autodesk heeft SocialCam laatst voor 60 miljoen $ overgenomen. Men is van plan haar technologie voor professionele film- en videomakers toegankelijk te maken voor een breder publiek. De naam Autodesk is gevallen….
Deze organisatie wordt gekenmerkt door een Recruitment afdeling die haar gelijke nauwelijks kent. Dit onder een bezielende leiding in Europa van Matthew Jeffery. Vooralsnog staat hij als enige corporate spreker geboekt op het LinkedIn European Recruiting Event, 23 oktober 2012 in London. Die weet van wanten dus. Autodesk valt te definieren als de internationale #1 case voor wat betreft de integratie van Social in Recruitment. Een soort Deloitte dus, maar dan ook op het globale podium. Juist deze organisatie heeft SocialCam overgenomen.
Persoonlijk ben ik dus heel benieuwd wat zij gaan doen met deze applicatie op hun Recruitment afdeling. Hoe leuk is het om bijvoorbeeld op YouTube een “behind the scenes” document te vinden van allerlei leuke filmpjes die collega’s maken tijdens bijvoorbeeld een bedrijfsuitje, de vrijmibo, een workshop of op een afscheidsreceptie. Zou een potentiele sollicitant dit niet veel interessanter vinden dan een “gelikt” professioneel gemaakte bedrijfsfilm? Ik denk het wel. SocialCam kan dit mogelijk maken en eerlijk gezegd verwacht ik hier straks veel van bij Autodesk, nogmaals, juist een pionier in het gebruik van Social in Recruitment.
Goede voorbeelden hiervan zijn er eigenlijk nog nauwelijks. Organisaties die eigen medewerkers oproepen leuke filmpjes te maken, via bijvoorbeeld SocialCam, en deze te integreren op een Facebook en/of YouTube kanaal. Zullen we dat meer gaan zien? Ik hoop het wel. Dat is toch de kracht van Social? Een eigen interpretatie van het indivu geplaatst in een Social Network zodat anderen dit ook kunnen ervaren of hier op kunnen reageren? De techniek is er, een organisatie bekend om Social Recruiting heeft deze overgenomen, dus ja, ik verwacht hier snel goede voorbeelden. Flashmobs , Elevator pitches, of bijvoorbeeld een geweldige guerrilla als deze interactive billboards. Ook omstanders gaan dan filmen en posten en dus vaker met deze SocialCam.
Veel leuker, creatiever, spannender, onderscheidener etc. etc. dan een standaard “kom bij eens werken” filmpje toch? Social, Recruitment en de techniek zijn hier klaar voor. Jij ook? Heel benieuwd naar leuke, spannende en inspirerende voorbeelden. SocialCam downloaden. Deze linken aan de organisatie Youtube & Facebook account en filmen maar. Heel veel succes!