BranchOut niet langer op intensive care

Logotype BranchOutDe slagaderlijke bloeding bij piramidespel BranchOut lijkt nu echt gestelpt, de site staat ondertussen al meer dan een week op een monthly active users (MAU) van 1,7 miljoen. Een ongekend verschil met slechts 3 maanden geleden (13,9 miljoen MAU op 29 april) maar nog altijd een meer dan respectabel aantal waarmee BranchOut de nummer 1 positie bij de LinkedIn kloontjes op Facebook blijft behouden.

De vraag is wat er nu gaat volgen. Volgens Rick Marini (CEO) wordt er hard gewerkt aan een redesign van de site:

Now BranchOut has all hands on deck working on a major product redesign that will be launching in a few months.

Aangezien bovenstaande quote uit een interview van begin juli kwam, moeten we waarschijnlijk nog even wachten op dat redesign.

De spammy e-mail campagne waardoor BranchOout zo’n explosieve groei doormaakte, gaat overigens nog altijd door. Dit in tegenspraak tot de woorden van Marini die in hetzelfde interview nog aangaf dat BranchOut was de-emphasizing user acquisition for the next few months. Nog steeds rapporteren nieuwe gebruikers van BranchOut hun verbazing (of meldden hun excuses) aan de onvermoede ontvangers van ‘hun’ uitnodiging om ook lid te worden van BranchOut. En deze situatie is dan ook de mogelijke verklaring voor de recente en zeer merkwaardige groei van het aantal daily active users (DAU):

Daily active users (DAU) BranchOut, 30 juni – 29 juli. Bron: AppData 

Daily active users (DAU) BranchOut, 30 juni – 29 juli. Bron: AppData

Als dit zo doorgaat zal er binnenkort zelfs weer een groei van de MAU te zien zijn! Wederom op niets anders gebaseerd dan op gebruikers die zich aanmelden om vervolgens te ontdekken dat er geen waarde in de app zit, maar dan zitten ze al ‘gevangen’ in de DAU en MAU cijfertjes van BranchOut.

Eens kijken of een eventuele groei van deze cijfers leidt tot het einde van de radiostilte bij BranchOut. Want het is echt doodstil geworden rondom BranchOut en Marini, terwijl laatstgenoemde tot en met eind mei niet van de buis was te slaan met zijn statements over een groei met 3 gebruikers per seconde. Ook al was op dat moment de daling allang ingetreden, met op bepaalde dagen een krimp van meer dan 3 gebruikers per seconde…

De opkomst en (voorlopige?) ondergang van BranchOut wordt het best in beeld gebracht met onderstaande grafiek:

Monthly active users (MAU) BranchOut, 1 januari 2012 – 30 juni 2012. Bron: Facebook, AppData

Monthly active users (MAU) BranchOut, 1 januari 2012 – 30 juni 2012. Bron: Facebook, AppData

De vraag is of de ondergang de opmaat is voor een nieuwe opkomst naar aanleiding van het succes van het major redesign, of dat de huidige stabilisatie slechts een tijdelijk plateau is op weg naar het onvermijdelijke einde. Hoewel ik op het laatste reken, heeft Marini nog altijd tientallen miljoenen dollars aan VC-kapitaal om dat einde te vermijden danwel voorlopig uit te stellen. Het zal daarom nog lange tijd duren voordat we duidelijkheid krijgen over de toekomst van BranchOut, danwel het gebrek aan enig toekomstperspectief.

Geef een reactie

1 Comment