Ik krijg nogal uiteenlopende reacties in mijn omgeving als we het hebben over recruitment via Facebook. Waar de één heel stellig is en aangeeft dat Facebook ‘privé’ is en dat mensen niet benaderd willen worden op Facebook voor een baan, zegt de ander: ik probeer alles, als ik die topper maar kan binnenhalen!
Zelf ben ik van mening dat recruiten via Facebook érg goed te doen is, als je het maar op een strategische manier inzet in je totale personeelswerving. Natuurlijk is het wel afhankelijk van de branche waarin je opereert en het soort kandidaat waar je naar op zoek bent.
Hieronder licht ik kort vijf mogelijkheden toe om te recruiten op Facebook. Doe er je voordeel mee! De mate van succes bepaal je echter zelf…
- Maak optimaal gebruik van je Facebookpagina: zorg voor een bloeiende community, waar de ‘consument’, je doelgroep, een beleving krijgt. Een beleving van je merk en het werken bij de organisatie hoort hier natuurlijk ook bij.
Dit kun je doen in de vorm van ‘statusupdates’; het uitlichten van een specifieke vacature. Ga de dialoog aan met je volgers. Wat verwachten zij van een baan bij jouw organisatie? - Integreer alle vacatures van de organisatie op je Facebookpagina en kies voor het integreren van een Vacature App. In deze App toon je al je vacatures en zorg je ervoor dat mensen direct kunnen solliciteren. Verwijs hier ook naar bij alle communicatie vanuit de recruitment afdeling en op je website. Zorg er dus voor dat alles aan elkaar gekoppeld is.
- Adverteer op Facebook met lastig te vervullen vacatures. Vanaf zeer binnenkort kan er gesegmenteerd worden op relatie, status, opleiding, geslacht etc. Lees meer hierover.
- Je kunt gebruik maken van de mogelijkheden die Branchout of Silp bieden. Nu is maar net de vraag of deze ‘instrumenten’ wel al fatsoenlijk werken. Zie recente blogs op RecruitmentMatters over beide.
- Een pro-actieve (en wellicht agressieve) manier van zoeken: gebruik de zoekfunctie van Facebook om direct personen te vinden die wellicht voldoen aan jouw functie-eisen. Zoek mensen die bij je concurrent werken (dit is overigens handiger met LinkedIn). Voordeel van Facebook: je hebt een grotere kans dat je (gratis!) een direct bericht kunt sturen aan de potentiële kandidaat! Maar of deze manier agressief overkomt, ligt volgens mij geheel aan de manier waarop je je bericht inkleedt!
Nog even een kleine, maar belangrijke opmerking: als recruiter kun je niet bepalen voor de potentiële kandidaat of hij/zij op deze manier benaderd wil worden. Als Facebook gebruiker kun je echter wel ervoor zorgen dat niemand jou op deze manier een bericht kan versturen. (Bij privacyinstellingen: wie kan jou Facebook berichten sturen. Zet deze dan alleen op: ‘vrienden’).
Laura Overwijk
says:Om jullie even te updaten; inmiddels is de Facebook Vacature App van Yoomy | Solliciteren.nl te installeren op je Facebook Bedrijfspagina. Meer informatie via: https://www.facebook.com/yoomy.solliciteren/app_507483702598262?ref=ts
Jessica IJpma
says:Hoi Laura, Ik vroeg me af waar ik die app van Solliciteren.nl kan vinden. Ik kan hem namelijk via jullie facebook niet vinden. Hoe kan ik ‘m bekijken?
Laura Overwijk
says:Hallo Jessica. De app van onszelf, waarin alle vacatures op Solliciteren.nl worden getoond is te vinden via: https://www.facebook.com/yoomy.solliciteren/app_323549477664935.
Zeer binnenkort wordt deze App ook installeerbaar in de App store, zodat een organisatie haar eigen vacatures kan tonen.
Jelle Althuizen
says:Hi Laura,
Sure. Ik heb Jobcast en Jobmodo bekeken. Vond Jobcast zeer gebruiksvriendelijk en heeft mogelijkheid om automatisch vacatures te plaatsen. Voor grote vacaturevolumes is het echter best duur. Hoewel, als je Facebook als kanaal structureel inzet, dan kan het best de investering waard zijn. Voor kleine vacaturevolumes is het beter te doen.
Ik ben benieuwd naar je alternatief!
Laura Overwijk
says:Oh ja, die heb ik ook bekeken. Nadeel vind ik: niet mogelijk om te customizen en je wilt je volgers toch een beleving meegeven en een stukje herkenning van je merk.
Vanuit Solliciteren.nl (initiatief van yoomy, waar ik werk) zijn we heel actief met het inzetten van social media bij recruitment en hebben we zelf een Vacature-App. Die gaan we zeer binnenkort beschikbaar maken voor eigen installatie en gebruik, dus voor het publiek. Mogelijkheid om te customizen ook nog. En ernaartoe posten vanuit eigen ATS of vanuit die van ons. Ik kan je t.z.t. wat informatie toesturen? Let me know!
Jelle Althuizen
says:Een andere tip om unsubscriben zoveel mogelijk te voorkomen: je kan posts targetten op plaatsnaam. Zo kun je vacatureposts alleen tonen aan de personen die ook daadwerkelijk in de regio van de standplaats wonen. Eventueel kun je deze posts nog promoten, zonder dat je een hele advertentiecampagne aan moet maken.
Mijn ervaring met vacature-apps is dat ze vooral kostbaar zijn. Zeker als je alles geïntegreerd en in eigen huisstijl wil. Ik verwacht dat het posten van vacatures zoals Chris suggereert net zo effectief werkt. Heeft iemand al data over FB recruitment? Conversie, kliks, unsubsribers..?
Laura Overwijk
says:Jelle, mag ik vragen welke alternatieven je hebt bekeken voor de Vacature Apps? Ik denk dat ik anders een behoorlijk betaalbaar alternatief heb!
Chris Stapper
says:Ik denk dat als mensen zeggen dat ‘facebook privé is’, ze vooral doelen op hun tijdlijn en niet zozeer bedrijvenpagina’s. En dat werven via bedrijvenpagina’s prima kan en zeker aan te raden is. Het enige risico is dat mensen unsubscriben omdat ze je bedrijf wel leuk vinden, maar je boodschappen niet. Je moet je afvragen hoe erg het is als je deze mensen kwijtraakt (en natuurlijk wat je kunt doen om ze wél te houden).
Zelf post ik af en toe vacatures in mijn tijdlijn als ik weet dat ze interessant zijn voor veel mensen die ik ken. Als je de vacature in een persoonlijke tekst verpakt, is het voor niemand storend. En zo kun je soms iemand aan een nieuwe baan helpen – dat is ook alleen maar positief.
Kortom: goed stuk, goed onderwerp. Ik hoop dat het leidt tot wat betere organisatie-interne kennis over hoe je facebook zakelijk kunt gebruiken.
@carlijnw
says:Goede tips!
Wat ik me wel af vraag, wat is de doelgroep waarop je je richt. Het lijkt me dat recruitment via facebook vooral gericht is op de generatie Y en Einstein. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de laatste cijfers zijn van de facebook populatie in Nederland en dan vooral de actieve gebruikers. En of de profielen voldoende ingevuld zijn om er goede zoekresultaten uit te kunnen halen. Maar het is zeker belangrijk om zichtbaar te zijn op facebook als organisatie.
En ik ben benieuwd of je een vacature app kan aanraden?
Laura Overwijk
says:He Carlijn, Ik kan een vacature App zeker aanraden. Ten eerste, omdat je er geen van de Facebook privacy regels mee schendt in het gebruik (in Apps is veel meer mogelijk dan op de pagina van Facebook in verband met noemen van namen van volgers etc). Bovendien is een mooi gestylde vacature-App een verlengde van je organisatie + imago en alles op een overzichtelijke manier weergegeven.
Ik heb onlangs een FB pagina gezien waarbij alle vacatures her en der verspreid over de pagina werden verspreid (dat gebeurt helaas automatisch door FB). Totaal onoverzichtelijk en niet aantrekkelijk voor de werkzoekende om daar wijs uit te worden. Wat doen ze vervolgens als ze écht overtuigd zijn om bij de organisatie te werken? Juist.. ze gaan naar de website. Gemiste kans!
Carlijn
says:Vandaag heb ik jobcast.net als vacature/career app aan onze fb pagina toegevoegd. Heel makkelijk te installeren en te delen in andere sociale netwerken (naast fb) en ook zoekmachines zoals Indeed. Het is nog wel de uitgeklede (not customised) gratis versie, maar het begin is er!
Dank voor de tips!