Is bedelen om aandacht een ‘best practice’ geworden?

Logotype Vizify Startups hebben in het algemeen weinig tot geen marketing budget en moeten zich daarom van allerlei guerilla tacktieken bedienen om voldoende zichtbaar te zijn. Het valt me daarbij op dat steeds vaker de tactiek van de private beta wordt gecombineerd met die van de Like us on Facebook om bezoekers een early bird toegang te laten verdienen.

Laat ik dit verduidelijken met een voorbeeld via de site Vizify. Wat volgens TechCrunch een soort About.me on steroids zou moeten zijn.  Daarmee is Vizify dus eigenlijk een lege huls on steroids. En ik heb eerlijk geen idee wat dat betekent. Ik kan er ook nog niet achterkomen, want Vizify is in private beta.

De homepage
Dit is de homepage van Vizify:

Vizify | Homepage

Nou, hier is niet karig omgesprongen met kleur… Maar het gaat om die hypelink in het geel, bovenaan het scherm: Sign up now. Als ik daarop klik, krijg ik dit te zien:

Vizify | Sign up, 1 

De eerste stap van een drietrapsraket.

Ik heb blijkbaar een invite code nodig om toegang te krijgen tot Vizify, dus ik klik op de hyperlink Request one:

Vizify | Sign up, 2 

En daarmee ben ik in stap twee van de drietrapsraket terecht gekomen.

Nog altijd hoopvol dat ik nu snel toegang zal gaan krijgen tot Vizify vul ik mijn e-mail adres in en klik op de grote, gele knop Invite me:

Vizify | Sign up, 3 

Trap drie van de drietrapsraket en de grote teleurstelling.

Want ik word helemaal niet uitgenodigd, ik ben in een wachtrij gedumpt. Maar ik kan de duur van dat wachten verkorten door over Vizify te tweeten of de site op Facebook te liken. Ik moet dus de rol van onbezoldigd Vizify marketeer op me nemen om (mogelijk) eerder een invite code te ontvangen waarmee ik dus toegang tot Vizify krijg.

De belangrijkste vraag is waarom ik die rol van marketeer op me zou willen nemen? Vanwege een documercial op TechCrunch? Ik heb geen idee wat Vizify werkelijk voorstelt, dus waarom zou ik een beetje gaan lopen roeptoeteren over Vizify. Toon eerst eens wat je hebt voordat je van me vraagt om je te promoten.

Maar de kudde zal hier waarschijnlijk geen seconde over nadenken en een tweet plus een Facebook like de wereld inslingeren, ongeacht het tempo waarmee die invite code eventueel sneller in de inbox terecht komt en ongeacht de eventuele waarde van Vizify. Blijkbaar is het vooruitzicht op een snellere ontvangst van een invite code voldoende. Instant grafification.

En daarmee lijkt dit soort interacties tot een ‘best practice‘ uit te groeien. Hoewel het wel zo’n beetje de meest armoedige best practice is die ik ooit heb gezien. En dan is er nog de knagende vraag of die invite code nou daadwerkelijk eerder wordt ontvangen door diegenen die zich hebben laten verleiden tot het versturen van tweets en/of het liken op Facebook. Niemand die het ooit zal weten…

Geef een reactie

2 Comments