LinkedIn kloontjes op Facebook, augustus 2012

Hoe staat het met de LinkedIn kloontjes op Facebook in augustus? Nou, de achterliggende periode is een bijzonder dynamische geweest, met een hernieuwde groei van BranchOut, de verdere daling van Identified, de scherpe daling van de nieuwste loot (Jobandtalent) de spectaculaire groei van Silp en enige beweging bij Emplido. Ben ik nog kloontjes vergeten? Natuurlijk, want dit zijn de saaie overigen: BeKnown, Talent.me, Pooldip, Talent Exchange en OHmyJOB.

En dit zijn de monthly active users (MAU) voor deze 10 kloontjes op 16 augustus:

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 17 augustus 2012. Bron: Facebook

Monthly active users (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 16 augustus 2012. Bron: Facebook

Nog altijd zijn er twee ‘dominante’ kloontjes: BranchOut en Identified. Maar Silp lijkt zich in dit selecte gezelschap te willen mengen. Dit zijn overigens de veranderingen in MAU per kloontje sinds vorige maand:

  1. BranchOut: +500.000
  2. Identified: -500.000
  3. BeKnown: +10.000
  4. Talent.me: -50.000
  5. Jobandtalent: -30.000
  6. Silp: +585.000
  7. OHmyJOB: -/-
  8. Talent Exchange: +1.000
  9. Pooldip: -40
  10. Emplido: +700

Een groot aantal interesante ontwikkelingen, en dat allemaal in slechts 1 maand. Het is bijna niet bij te houden! Allereerst natuurlijk BranchOut, die de volgende ontwikkeling meemaakt:

 Monthly active users (MAU) BranchOut, 1 januari 2012 – 16 augustus 2012. Bron: Facebook, AppData

Monthly active users (MAU) BranchOut, 1 januari 2012 – 16 augustus 2012. Bron: Facebook, AppData

Na de volledige ineenstorting, tot een minimum van 1,7 miljoen MAU in de periode van 23 – 30 juli is de site weer aan het groeien geslagen. Ondertussen staat BranchOut op 2,6 miljoen MAU. En per direct zijn ook de meldingen over spam van BranchOut op Facebook weer toegenomen. Tenslotte blijft het de enige manier voor dit piramidespel om het aantal gebruikers te laten groeien.

Identified heeft nog altijd de weg naar boven niet hervonden. De site die in april maar liefst 4,8 miljoen MAU kon rapporteren is ondertussen afggegleden naar 1,1 miljoen MAU. Met $22,5 miljoen aan VC funding is dat toch al gauw $20 per monthly active user… Da’s best veel geld.

Maar de meest opvallende ontwikkeling is de explosieve groei van Silp, hoewel die groei in de laatste dagen alweer een stuk rustiger lijkt te verlopen:

Silp: MAU, 16 juli 2012 – 16 augustus 2012. Bron: Facebook

Silp: MAU, 16 juli 2012 – 16 augustus 2012. Bron: Facebook

De reden(en) achter deze explosie van het aantal MAU is volstrekt onduidelijk maar kan mogelijk een herhaling van de BranchOut tactiek zijn. Gewoon lekker het Facebook ecosysteem platspammen door de connecties van geregistreerde gebruikers te benaderen.

En dan is er nog Emplido, het kloontje dat sinds haar geboorte lang onder de 100 MAU bleef hangen maar in de laatste dagen zomaar richting 1.000 MAU is gestegen. Ook daar gebeuren dus, zij het op totaal andere schaal dan bij Silp, blijkbaar verrassende dingen.

Social media buzz
Ook nog even de social media buzz (of liever gezegd het vrijwel volledige gebrek daaraan) van de verschillende LinkedIn kloontjes (met uitzondering van Identified omdat deze naam niet uniek identificerend is om mee te zoeken naar social media vermeldingen van het kloontje):

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

Activiteit en sentiment voor de LinkedIn kloontjes gedurende de afgelopen 30 dagen. Bron: Coosto

BranchOut heeft haar koppositie na een maand weer heroverd, een feit dat zich vooral laat verklaren door een minder sterke daling van het aantal social media berichtjes bij BranchOut in vergelijking met BeKnown. Om een en ander in perspectief te plaatsen; BranchOut heeft gedurende een maand niet meer dan 39 social media vermeldingen gehad. Waarvan er welgeteld 5 niet via RecruitmentMatters zijn gemaakt. Het woord non-existent komt op voor alle gemelde kloontjes.

Geef een reactie

2 Comments