TMG: Hyves is de miskoop van de eeuw

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de financiele resultaten over het 2e kwartaal van 2012 voorbeurs gepubliceerd en daaruit blijkt overduidelijk dat Hyves de miskoop van deze (overigens nog jonge) eeuw is. Dit wordt misschien wel het best verwoord in onderstaande guidance voor de tweede helft van 2012:image

Sanering van Hyves als een van de belangrijkste maatregelen om het bedrijfsresultaat nog enigszins redelijk te houden… Wat een eersteklas blunder; en dan nog eens een blunder die iedereen kon zien aankomen.

Waar een kwartaal geleden de opbrengsten uit online activiteiten nog iets stegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 is de situatie nu omgekeerd:

Internetopbrengsten zijn € 16,9 miljoen ( 2011: € 17,6 miljoen)

Een daling van de inkomsten uit online activiteiten? Terwijl online de toekomst van TMG moet worden. Maar gelukkig staat tegenover de tegenvallende opbrengsten een stijging van de bedrijfslasten… De wedkantoren zijn ondertussen geopend met de mogelijkheid om te gokken op de maand waarop Herman van Campenhout (CEO TMG) het pand geforceerd dient te verlaten…

Maar het is vooral de erkenning van de miskoop van de eeuw die ronduit pijnlijk is om te lezen:

In de strategieplannen van TMG spelen bij online de vaardigheden, technische kennis en verworvenheden van Hyves-medewerkers een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling van de online-positie van TMG. Dit is een denk- en ontwikkelwijze die bij de acquisitie van Hyves bij TMG al een belangrijke rol speelde. Inmiddels wordt de kennis van Hyves-medewerkers gebruikt bij meerdere TMG-onderdelen en zijn de ontwikkelafdelingen van Dichtbij.nl en ook Jaap.nl op dezelfde locatie als Hyves gehuisvest.

Een paar jaar geleden heeft Hyves bewust gekozen om zich te richten op de lokale, Nederlandse markt. Hyves moet -als sociaal netwerk- met de komst en groei van de bekende internationale netwerken de positie in de Nederlandse markt met anderen delen maar staat qua bereik nog altijd in de top-vier van meest bezochte websites (bron: STIR juni 2012). Recent is Hyves een richting ingeslagen die de organisatie minder afhankelijk moet maken van ‘Hyves als sociaal netwerk’. Hyves geeft invulling aan een verandering van vriendennetwerk naar contentnetwerk door met het sociale netwerk als motor over de assen games, video, muziek en nieuws een draai te maken richting content.
De eerste resultaten op dat gebied zijn bemoedigend. In het eerste halfjaar van 2012 heeft Hyves desondanks verlies geleden.

De inzet van Hyves-medewerkers bij andere TMG-onderdelen, het niet verlengen van tijdelijke contracten en andere kostenreducties zullen leiden tot een verbetering van het resultaat in de tweede jaarhelft

 

Hyves medewerkers die bij andere onderdelen worden gestald (en dus niet langer meewerken aan de draai die Hyves denkt te kunnen gaan maken) danwel ontslagen worden moeten tot een verbetering van het resultaat leiden… Wordt nu ineens de koop van Hyves als een acqui-hire gepresenteerd? Kennis en vaardigheden van Hyves medewerkers die van onschatbare waarde zijn voor de verdere ontwikkeling van de online positie van TMG?

En dat terwijl Hyves een MySpace-achtige vlucht naar voren probeert te maken? Met ongetwijfeld hetzelfde eindresultaat… Welke oetlul denkt met bovenstaande onzin weg te kunnen komen? Zeg gewoon dat het de miskoop van de eeuw is en dat je met de bestaande assets (lees: uitsluitend de mensen) er nog iets van probeert te maken. Zodat in de volgend kwartalen het verlies van Hyves tenminste optisch minder groot is. Wat heeft TMG ook alweer voor deze bleeder betaald?

Een gratis tip voor Van Campenhout: pak de telefoon en bel Van Thillo (CEO De Persgroep). Dat is de slager die je nodig hebt om deze slagaderlijke bloeding te stelpen. Of verkoop gewoon de hele boel aan Van Thillo. Misschien een veel beter plan.

Geef een antwoord

33 Comments