Zuberance Employee Advocacy Solution is geen referral oplossing

Logo en logotype ZuberanceWe hebben ondertussen een paar goede online corporate referral oplossingen die met hun toepassing natuurlijk ook andere domeinen kunnen bedienen. Maar omgekeerd kunnen zogenaamde social marketing platformen (het identificeren van enthousiaste klanten en deze als brand advocates inzetten) in theorie ook ingezet gaan worden als online corporate referral oplossing. En dat is wat Zuberance nu blijkbaar probeert te doen met haar Employee Advocacy Solution:

Zuberance’s employee advocacy solution makes it easy for companies to unleash the power of their Employee Advocates to recommend their company as a place to work, helping firms attract qualified employees and lowering hiring costs.

Een interessante ontwikkeling, maar wat biedt Zuberance dan via die Employee Advocacy Solution?

Het is moeilijk om daar achter te komen, want de omschrijving is nogal vaag en ook de enige afbeelding van de applicatie brengt de geinteresseerde bezoeker niet veel verder:

Employee Advocate Program

Daar zit niet veel aan wat ik als een referral toepassing zou durven kwalificeren. Een vraag aan Zuberance of er iets in de applicatie zit die het online referral proces ondersteunt wacht nog op antwoord. Dus mogelijk dat hier nog enige waardevolle informatie uit naar boven komt.

Een interessant aspect is het feit dat Zuberance  blijkbaar ook via social media listening tools probeert actieve medewerkers te identificeren. Waarbij automatisch de ethische vraag rijst of het een goede zaak is dat bedrijven de social media activiteiten van medewerkers monitoren; ongeacht het doel. Maar dit terzijde.

Helaas lijkt Zuberance dus op geen enkele manier een ondersteuning te bieden bij het onder de aandacht brengen van vacatures, het makkelijk maken om vacatures te promoten onder de social media connecties van medewerkers of enige andere specifieke online referral stap.

Het lijkt er dus eerder op dat Zuberance heeft gedacht haar bestaande platform met een minimum aan inspanning te kunnen revampen als een soort promotie-oplossing voor/door medewerkers. Maar het ondersteunen van brand/product advocates is een heel ander fenomeen dan het faciliteren van via-via werving. Medewerkers als brand advocates zijn bijzonder waardevol, maar een stuk eenvoudiger te organiseren dan een online referral proces.

En dat is dus zoals de Employee Advocacy Solution moet worden gezien, een hulpmiddel om het getoeter van medewerkers te monitoren en mogelijk te stimuleren/corrigeren. Waarbij dat laatste toch een wat ongemakkelijk gevoel bij me achterlaat.

Geef een reactie