Zie hier het resultaat van de recente wijziging van de “top card” van je LinkedIn profiel. Ik heb direct contact gezocht, maar omdat er nog geen volledige “roll out” is, is er nog geen formele communicatie over vanuit LinkedIn. Wat heb ik gevonden?
Hieronder een korte opsomming:
* Je updates worden niet meer getoond op je profielpagina onder je headline/kopregel. Daarmee krijgen je boodschappen veel minder attentiewaarde
* Je 3 website links zijn verdwenen onder de knop rechtsonder met “Contactgegevens”/”Contact info”. Pas als je daar op klikt zie je die informatie volledig (zie screenshot)
* Daar zijn ook de links naar je Twitter accounts naar verdwenen
* Je recommendations worden niet meer vermeld in je “top card”, maar alleen nog in je detailprofiel onderin
* Als je meer dan 3 (denk ik) huidige of vorige functies/werkgevers hebt, worden deze niet meer getoond in de “top card” en je kunt zelfs geen “view all” knop meer aanklikken. Ook hiervoor moet je naar het detailprofiel onderin
* Maar het ergste is nog dat je huidige of vorige functies niet meer worden vermeld als je er meer dan 1 hebt, maar alleen nog de werkgevers. Klaarblijkelijk is er een characterlimit of iets dergelijks.
Ben erg benieuwd naar de argumentatie vanuit LinkedIn om dit te rechtvaardigen. Dit is letterlijk een verarming van het profiel. En zo te zien alleen maar om een paar grote knoppen en een grote profielfoto te introduceren.
Marian Connotte
says:Bas, dank voor je navraag en uitpluizen .
Ik schrok toen ik gisteren nieuwe profielkop zag. vroeg me af of ik een bericht van LI gemist heb afgelopen week. Beschouw dit vooralsnog zeker niet als een verbetering, zeker niet nu ik de impact ervan in jouw toelichting lees. Straks bijbetalen voor mooiere kop?
Marc Drees
says:Een losse gedachte:
Is hier de spagaat van LinkedIn zichtbaar? Aan de ene kant voorkomen dat haar ‘members’ op basis van een “top card” met functienamen ten onrechte worden benaderd door recruiters terwijl LinkedIn tegelijkertijd haar Hiring Solutions onder zoveel mogelijk recruiters wil verspreiden?
Raoul van Heese
says:Zoiets…
En andersom denk ik dat er markt is voor betaalde ‘Top Cards’, professionals die voor een klein bedrag beter gezien/gevonden willen worden.
Marc Drees
says:Bas, ga jij contact met LinkedIn opnemen? Anders wil ik wel een poging wagen richting LinkedIn om hierover duidelijkheid te krijgen.
Alexandra de Groot
says:Ik vind het ook alles behalve een verbetering en ben het helemaal eens met je commentaar. Het zou fijn zijn als de gebruikers van, in dit geval Linkedin, inspraak zouden hebben. Er is wel een feedback knop maar wat heb je daaraan als het “leed” al is geschiedt?
Dick Rossel
says:Bas, goed werk verricht!
Ik begrijp de beweegredenen van LI niet.
Dit is werkelijk een verschraling van het aanbod.
Wat zit daar achter?
Ik blijf graag op de hoogte.
Raoul van Heese
says:Wat zou de reden kunnen zijn dat LinkedIn dit doet? Nieuw paymodel en betalen voor deze features?
Bart de Wilde
says:Helemaal met je eens! Het lijkt nu net een gadget, een profiel met een foto, meer niet. Vooral de koppelingen naar de websites en Twitter-profiel mogen niet ontbreken, evenals jouw persoonlijke aanbevelingen. Zo belangrijk in google, en niet eens op het profiel te zien (in 1 oogopslag). Ben er als recruiter eerlijk gezegd niet heel erg over te spreken..